Ziek door zwangerschap, maar niet ziekgemeld?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door LindaD1982, 14 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LindaD1982

14 feb 2012
    13
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo UWV webteam,

Vorige week woensdag heb ik mij ziekgemeld bij mijn werkgever, i.v.m. bekkenpijn. Ik ben nu 15 weken zwanger. Ik ben al naar de ha geweest en zij zegt dat dit waarschijnlijk komt door de zwangerschap. Ik werk nu een aantal weken 17 uur per week (daarvoor steeds 20 u p.w.) als huishoudelijke hulp en dit werk is gewoon te zwaar voor mij. De ha heeft ook geadviseerd dit werk voorlopig niet meer te doen. Ook ben ik in behandeling bij de oefentherapeute mensendieck. Vandaag heb ik gebeld met het UWV en zij hebben geen ziekmelding ontvangen van mijn werkgever. Nu zegt het uwv dat de werkgever een aanvraag kan indienen voor een ziektewetuitkering voor mij omdat ik nu thuis zit door ziekte door zwangerschap. Het lijkt wel alsof mijn werkgever niet mee wil werken. Morgen wordt ik gebeld door mijn teamleidster hierover. Ik heb toch recht op een ziektewetuitkering? En als ze mij niet ziek willen melden wat dan? Ik heb namelijk 10 vaste uren en 10 oproepuren. Straks heb ik geen inkomen meer ben ik bang.

Alvast bedankt voor jullie antwoordt!

Mvg,

Linda

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Linda,

Je bent ziek door je zwangerschap en hebt een werkgever.
    Dan is het inderdaad zo dat je werkgever een Ziektewet-uitkering voor je kan aanvragen.

Wil je werkgever hier niet aan meewerken?
    Dan dient de werkgever zelf je salaris door te betalen.
    Heb je voor de oproep-uren geen recht op loondoorbetaling bij ziekte?
    Dan kan er voor deze uren een ziek-uit-dienst melding bij UWV gedaan worden.

Deze ziek-uit-dienst melding kun je eventueel ook zelf doen als de werkgever dit weigert.
    Je kunt hiervoor het beste even contact opnemen met UWV telefoon 0900-9294.
    De medewerker legt je dan uit wat UWV van je nodig heeft om je aanvraag in behandeling te nemen.

Actuele informatie over een ziek door zwangerschap vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. LindaD1982

14 feb 2012
    13
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nu heb ik een en ander nagevraagd. Ze moesten mijn zwangerschapsverklaring hebben en die sturen ze door naar het UWV. Daarna zei de leidinggevende weer wat anders: dat ze mijn uren wel boeken en het geld later van UWV terug krijgen. Ik snap gewoon niet wat ze met mijn ziekmelding doen. Dat heb ik nog gevraagd hoe ze dit nu doen en waarom ze geen ziektewetuitkering voor mij aanvragen bij het UWV. Vind het allemaal een beetje vaag.

Ik wacht even op antwoord waarom ze het op deze manier doen en geen ziektewetuitkering aanvragen, of hebben ze dit wel gedaan?

Mvg,

Linda

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Linda,

Ik kan zonder dossier niet voor je nazien of er een Ziektewet-uitkering voor je is aangevraagd.

Je kan hiervoor contact opnemen met UWV telefoon 0900-9294.
    De medewerker kan dan voor je nazien of er een aanvraag is ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina