Ik voel me zo'n slechte moeder. Mijn dochter luistert af en toe zo slecht en wat ik ook doe, niets helpt dan. Nu wilde ik haar luier verschonen, maar ze bleef me maar trappen met haar benen. Ik werd zo boos dat ik haar een klap op haar been heb gegeven. Ik had gelijk al spijt natuurlijk, want ik wil helemaal niet zo'n moeder zijn die uit onmacht gaat slaan. Ze was ook helemaal overstuur! Zo dom van me.... Nu hoop ik eigenlijk op advies van jullie! Hoe kan ik nou tot haar doordringen en zorgen dat ze wel luistert? Wat zeggen jullie op dit soort momenten tegen je kind?
Hoe oud is je kindje? Bij ons werkt de time-out plek heel goed... maar dat heb je waarschijnlijk al geprobeerd?
mijn dochter trapt ook weleens met haar benen als ze vervelend is met verschonen, hier helpt het meestal als ik heel streng "niet doen" zeg, als dat niet helpt dan hou ik haar benen vast met 1 hand en verschoon ik met de andere.
Mijn dochter is bijna 3 jaar. Ze lag al in bed voor een middagdutje, maar ik moest haar nog even verschonen. En ze was zo ontzettend wild dat met 1 hand verschonen niet lukt. Die beentjes zijn behoorlijk sterk Ik wil graag door praten het gewenste effect krijgen, maar weet soms niet hoe ik het aan moet pakken!
Dat is hier heel simpel als er word getrapt/gedraaid met luier verschonen. Ik spreek Milan wat strenger toe, probeer hem af te leiden en/of benen tegen te houden. Als dat niet werkt, laat ik hem in zijn blote poeperd even rondkruipen en probeer ik het 5 a 10 minuutjes later weer. Vaak gaat het dan wel goed als hij even uit de negatieve situatie word gehaald.
Ja klopt Minyaweth, soms helpt het om even af te koelen en rustig terug te komen. Maar ik had haar nu al even in de blote kont laten liggen. Toen ik terug kwam luisterde ze nog niet! Ze kan erg vervelend zijn en was ook heel moe, dat maakte het erger...
och meid toch.... snap dat je je rot voelt hoor... wat bij mijn oudste dochter heel goed werkt is als ze hysterisch begint te doen dan zeg ik meteen tegen haar, mama gaat nu even je kamer uit en pas als jij rustig bent kom ik terug en gaan we verder met aankleden.... in het begin kon ze dan wel 10 min boos blijven, maar nu is het vaak al na 1 minuut over..... emotieloos reageren werkt heel goed bij kinderen in zo'n situatie... maarja is wel moeilijk soms hoor... maar slaan doe ik niet.. vind ik niet verantwoord, want ik leer mijn dochters om niet te slaan en wie ben ik dan om dat wel te doen!
Tja, de moeheid en peuterpuberteit is dan géén fijne combi Maar voel je niet schuldig joh! Elke ouder maakt voor zijn/haar gevoel wel eens een verkeerde beslissing in bepaalde situaties.
Ik ben dan vast een hele slechte moeder maar als mijn dochter zouschoppen enzo tijdens het verschonen van de luier kan ze een tik op haar billen verwachten!! Kom op mensen, vroeger was een tik op de billen ook normaal en niemand die ik ken is er slecht van geworden hoor... Als je bijv uit volle kracht zou slaan of op het hoofd ofzo... ja dat is echt slecht maar een tikje op de billen...pfff
Ja het hoeft ook allemaal niet perfect te gaan, maar als ik haar dan zo overstuur zie baal ik echt van mijn actie!! Ik vind de tip van Mora 27 ook wel goed. Even duidelijk zeggen dat ik wegga en zo terugkom en dat ze dan rustig moet zijn! Daar kan ik wel iets mee... Wel prettig dat je elkaar een beetje kunt helpen zo, want opvoeden is soms behoorlijk moeilijk!!
tuurlijk is het niet echt goed wat je heb gedaan MAAR ik zou er echt geen big deal van maken waarschijnlijk heeft het haar geen pijn gedaan en is ze even hevig geschrokken als ze zo uit bed komt zal ze het alweer vergeten zijn. tuurlijk moet je rustig blijven maar een moeder of vader zal vroeg of laat en dat kan met 1 jaar zijn of met 16 jaar iets doen wat eigenlijk niet helemaal kan en dat geld echt voor iedereen.
Het heeft haar wel pijn gedaan, want de klap pakte iets harder uit dat mijn bedoeling was. Was ook een beetje rood . Maar goed, ik ga er verder ook niet meer van balen, maar het gewoon anders aanpakken!
Precies wat ik ook doe (of gedaan heb aangezien ik hier nu 2 puberteits fazes heb rondhangen... eentje van 2,5 en eentje van 12 EN eentje van 14) En als je voelt dat t mis gaat bij je dan loop je even weg. Slaan uit machteloosheid en/of frustratie is pas erg als je je er nadien niet schuldig over voelt en/of het vaker doet. En verder....je hebt weer eens bewezen ook maar mens te zijn naast dat je moeder bent!
hier ben ik het helemaal mee eens, ik vind de opmerking komop mensen niemand is slechter geworden van een tik eigenlijk niet terecht, dit ligt écht aan het kind ik heb bv A.lisjha paar jaar geleden een tik op haar billen gegeven omdat ze het écht verdiende en dat weet ze nu nog zij vond dat dus vreselijk terwijl een ander kind bij wijze van spreken gewoon erom lacht
Heb je het al met humor geprobeerd? Bijv. als ze gaat schoppen roepen "zoooo wat kan jij hard schoppen, wat ben jij sterk! Zullen we nu kijken of je je beentjes ook stil kan houden?" En er dan een soort gek spelletje/geintje van maken. Ik doe dat hier ook, en dat werkt perfect (maar het zal denk ik ook afhangen van het karakter van je kind of deze aanpak werkt).
tsja,die periode hebben ze volgens mij allemaal. je kan het luier verschonen proberen leuker te maken voor haar met speeltjes maar soms heb je geen tijd en dan moet ze gweoon stil liggen. Dat duurt even en dan is het weer voorbij!
Ik doe mijn dochter een luierbroekje aan... Zo is dat helemaal weg. Ze kan staande verschoond worden, als ik haar laat liggen gaat ze dat ook doen.
Hier hielp het altijd goed om er een grap van te maken. Zoals hierboven staat: Jij bent sterk, kun je ook heel stil liggen? Ik weet niet hoe oud ze is maar ook even afkoelen in een hoek hielp hier goed. Een minuut per levensjaar doen wij altijd.