Help, heb mijn kind een klap gegeven op haar billen!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Minny, 22 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik kan dat verschil voor mezelf heel goed maken. Ik noem de tik tegen de pamper dan ook gewoon slaan tegen de pamper, en dat wat jij in een woedeuitbarsting hebt noem ik extreem hard slaan. Ik heb een aantal jaren gefreefight en geloof me: ik weet prima het verschil tussen gedoseerd slaan en met volle kracht slaan. In mijn belevenis is slaan gewoon slaan. En als andere mama's het voor het goede gevoel liever een 'corrigerende tik' noemen, is dat voor mij prima. Maar ik blijf bij mijn standpunt: slaan is wat mij betreft gewoon slaan, of het nu zacht of hard is.

En zoals ik een aantal posts geleden al aangaf: dat het eens een keer gebeurt uit reflex snap ik. Wat ik niet begrijp is dat een aantal moeders er zo laconiek over zijn, en het structureel inzetten. Mijn inziens is er dan ook structureel iets mis. Hier heb ik in het weekend drie kinderen om mij heen, de helft van de tijd sta ik er dan ook volledig alleen voor in het weekend en het gaat me zonder slaan prima af. Ik ben vroeger in een pleeggezin ook genoeg 'gecorrigeerd geslagen' om te zeggen dat ik het echt niet leuk vond. Weer de schrik voor een pets, weer mijn vingers terugtrekken en de angst dat ik hem toch nog wel kreeg. Weet je wat ik ervan geleerd heb? Dat ik moest liegen en te draaien om zo toch nog onder de pets uit te komen. Dat liegen heb ik zeker nog tot mijn zestiende volgehouden. Het is moeilijk om nu al de consequenties op latere leeftijd in te zien bij je kinderen. Voor nu lijkt het misschien te werken. Ik hoop dat er genoeg ouders tot inkeer komen en eventueel adviezen gaan vragen aan deskundigen. Ik vind structureel slaan echt geen oplossing.

2. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik zie het trouwens al voor me, dat iemand opgepakt wordt en dan als verklaring geeft: "Ja, ik sloeg niet hoor, het was echt alleen voor het schrikeffect". En dat de politie dan zegt: "Oh, dan is het inderdaad geen slaan, u bent vrijgelaten."

3. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    Alsof er iemand opgepakt wordt die een zacht tikje uitdeeld?

4. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    Tja dat liegen dat zat dan zeker al in je;) Want dat heb ik vroeger niet gedaan omdat ik bang was voor een tik. Want ik heb vroeger vaak genoeg een tik gekregen en heb er niks aan overgehouden. Ik vind dat mijn ouders me goed hebben opgevoed.

5. Krista B

Krista B Bekend lid

15 apr 2007
    603
    0
    0

Amen!

6. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Zelfs met knipoog vind ik je opmerking niet leuk. Dat heb ik jarenlang gedacht ja, dat het liegen gewoon in me zat. Het heeft lang geduurd voordat mijn zelfvertrouwen weer dusdanig hersteld was om te beseffen dat liegen totaal niet in mij zit.

7. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik heb wel eens meer dan een "tikje" gehad hoor maar heb nooit gelogen tegen mijn vader en moeder eigenlijk ik denk dat er dan als iets structureels mis is zoals bij een pleeggezin natuurlijk ook aan de orde is (is toch anders als een eigen vlees en bloed moeder die je heel je leven lang kent bv) ik lieg nooit om onder een straf uit te komen of om ergens onderuit te komen dat zit gewoonweg niet in mijn karakter, ik krijg liever een preek, straf of een tik dan ik zo moet worden.. kortom of je een tikje ooit hebt gehad beschadigt iemand alleen als er als iets anders ook niet klopt in de opvoeding.

8. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    In de mijne ook niet;)

Ik denk dat slaan wel degelijk iemand kan beschadigen. Ik heb er veel last van gehad. Dat jij er minder last van gehad hebt kan ook betekenen dat je iets harder bent dan ik. Das dus het omgekeerde van wat jij zegt.

9. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    nee ik heb er geen last van gehad omdat de rest allemaal goed was, ik ben het tegengestelde van hard eigenlijk maar goed dat geeft alleen aan dat je mij niet kent, is niet erg das ook logisch.

Ik ben zo blij met mijn ouders en opvoeding ik zou alles voor ze doen en ben ze ontzettend dankbaar dat ze de moeite hebben gedaan om mij goed op te voeden en toch veilig en warm te laten voelen in het gezin..

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Blijkbaar zit het wel in je karakter want die les heb ik er nooit uitgehaald dat zit niet in mijn karakter dus je spreekt (vind ik) jezelf dan een beetje tegen, dat jij de "verkeerde" les eruit haalt zegt niet dat alle mensen dat doen dan ben jij gewoon gevoelig ervoor omdat de basis van het gezin misschien niet goed was (iets wat ik mij kan voorstellen in een pleeggezin want als je eigen vlees en bloed moeder je een tikje geeft kan je je alsnog veilig voelen als "vreemde" mensen dit doen dan is het enger zeg maar dus ik begrijp wat dat betreft wel dat jij die les eruit heb kunnen halen maar bij een normale situatie is dit niet perse aan de orde..

11. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    vanmorgen was mijn zoon behang van de muur af het trekken.
    hij heeft toen een tik op de billen gekregen hoor...
    Misschien onmacht maar als ik hem verbaal corrigeer, lacht hi me in het gezicht uit (bijna dan).
    Dus even grenzen aangeven.

Ik heb hem 1x geslagen (want dat vind ik wat anders dan een tik) en toen zag je echt mijn handafdruk op zijn billetjes staan. Heb gehuild als een klein kind want die klap kwam vanuit onmacht en dat is zoooo fout.
    Heb met hem gepraat achteraf en hij houdt gelukkig nog van me.

Een tik ter corrigeren vind ik echt wel kunnen hoor....

TS misschien is ze toe aan zindelijkheid. Rond de zindelijkheid van zoon heb ik ook zulke strijden gehad tijdens verschonen.
    Heb toen de luier achterwege gelaten en binnen 3 weken was hij dag en nacht zindelijk!!!!!

12. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    #72 Nikita23, 27 mei 2011
    Laatst bewerkt: 27 mei 2011
    Isademi: Ik denk dat dit gesprek een vicieuze cirkel wordt. Ik ben het in grote lijnen niet met je eens. Ik heb ook tijdens mijn opleiding, op een onderdeel waar dieper op je eigen verleden ingegaan wordt, geleerd dat mijn reactie op het slaan een heel vaak voorkomende is. En logisch voortvloeiend uit het slaan. Ik heb tijdens dit onderdeel ook geleerd dat ik blijkbaar erg gevoelig ben, en dat slaan het tegenover gestelde is. In dat opzicht kwam mijn gevoeligheid en het slaan in een conflict wat onzekerheid en daardoor liegen tot gevolg had. We zijn er in het kader van mijn opleiding vrij diep op in gegaan. Dat is ook wel nodig, tenslotte wordt ik opgeleid tot hulpverlener en hulpverlenen als bijvoorbeeld gezinsvoogd lukt niet wanneer je niet weet waar gedrag vandaan komt. Voor mijn opleiding dacht ik namelijk ook dat liegen gewoon in mijn karakter zat. Nu weet ik dat er veel meer aan de hand kan zijn. Wanneer ik nu een gezin zou treffen met een kind van 14 wat vaak liegt weet ik dat dit kind waarschijnlijk geen slecht karakter heeft, maar dat ik verder moet gaan onderzoeken wat er gaande is in dit gezin en de opvoeding. Daarin geeft mijn opleiding mij misschien een andere kijk op deze situatie. En ik ben ook enorm blij dat liegen niet in mijn karakter zit, maar dat dit juist een overlevingstactiek geweest is die ik ontwikkeld heb. Als je naar de onderzoeken kijkt zijn er maar weinig voorbeelden te vinden zoals de jouwe, dat je met slaan het idee hebt van een warm en gezellig gezin. Je bent dus in mijn ogen een van de uitzonderingen.

Luckey: Jammer dat andere dingen niet werken en je zoon je dan in je gezicht uitlacht. Heb je er wel eens aan gedacht om iemand met je mee te laten kijken in je opvoeding? Gezien je ook al een keer je zelfcontrole verloren bent? Als slaan nu al 'nodig' is, verwacht ik grotere problemen vanaf zo'n zes a zeven jaar.

13. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Ik vind dat een corrigerende tik moet kunnen. Ik zou mijn kind zeg ik nu he "nooit slaan" jullie begrijpen wat ik bedoel. Maar een tikkie op de billen of tegen zijn been aan als hij voor de zoveelste keer mij een trap in mijn buik geeft doe ik wel hoor. En dan is het nog geen eens zo zeer dat het pijn doet, maar hij huilt dan omdat hij er van geschrokken is. Want je ziet zijn schrik reactie.
    Maar dit is nu 2 keer voorgekomen. 1 keer door het trappen en een andere keer dat hij me zo gigantisch hard beet dat ik hem echt een tik gaf.

14. Krista B

Krista B Bekend lid

15 apr 2007
    603
    0
    0
    Ik vind het best schokkend de reacties hier te lezen.

Want als iedereen nou eens heel eerlijk is......

Willen we toch geen van allen slaan/tikken uitdelen???
    Ik geloof namelijk echt dat we allemaal best weten dat dit niet de juiste manier is van opvoeden. Opvoeden bestaat mijn inziens uit respect voor elkaar!

Ik probeer mijn kind te behandelen, zoals ik zelf behandeld wil worden. Natuurlijk ben ik geen heilige en zeg ik wel eens dingen die ik beter voor me had kunnen houden. Maar gebeurt dit, leg ik dit uit aan mijn kinderen, en zeg ik gewoon eerlijk: Sorry!

Daarnaast vind ik het bizar te zeggen dat je niet liegt tegen je ouders als je weet dat je een tik krijgt.
    Wie wil dit nou?
    Liegen zit dan niet in je karakter! Dit doet een kind omdat het bang is voor de reactie van de ouder!!!

15. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    volgens mij worden hier veel tikken door elkaar gehaald. Als je zoals nikita moet liegen om onder de tikken uit te komen dan denk ik dat er wel degelijk iets mis is. Dit zijn denk ik niet de tikken die Isademi bedoelt. Gewoon een tikje op de vingers als je peuter voor de zoveelste keer ergens aanzit wat niet mag. Meestal omdat je peuter iets doet wat gevaarlijk is. Dat is volgens mij iets heel anders dan thuiskomen en moeten liegen omdat je anders tikken krijgt. Daarbij als je je gedraagt hoef je niet te liegen. Maar dat is een andere discussie.

16. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    ik heb nergens geschreven dat hij me in mijn gezicht uitlacht. ik schreef bijna!!!
    Bovendien denk ik niet dat ik grotere problemen moet verwachten wat slaan betreft, want dit doe ik gewoon nooit.
    Vanmorgen met het behang was meer een tik te noemen en 1x heb ik hem echt geslagen en daar ben ik zeer zeker van bewust dat dit niet meer voor gaat komen.
    Een tik omdat hij voor de 100000 x niet luister naar mijn correctie en gewoon doorgaat (wat ik ook een vorm van in je gezicht uitlachen vind overigens) vind ik niet schokkend hoor.

Iemand meelaten kijken met mijn opvoeding is nergens voor nodig want ik krijg aan alle kanten complimenten dat het een super kind is met goede manieren.
    Ieder kind test uit en als ouder zijnde moet je grenzen aangeven.
    Ik vind dat we hier goed in zijn. Soms heb je gewoon een vraag en extra tips nodig. Ik mishandel niemand hoor!!!!!!

17. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Luckey: ik heb je in het andere topic al geantwoord dat het schelden en slaan wat je beschreef blijkbaar anders bedoeld was dan het er stond. Dat is ook wel een gevaar van internet. Neemt niet weg dat ik je hulpvraag serieus probeer te nemen. In het andere topic schreef je ook dat je soms dingen zegt als: Ben je achterlijk ofzo! Dit samen met de terugval in zinderlijkheid deed mij denken dat een keer een blik van een frisse objectieve deskundige handig zou kunnen zijn. Je geeft aan dat je dat niet nodig hebt: Prima! Dan heb ik mijn tip gegeven en gezien je een hoop tips krijgt lijkt het me logisch dat je ze niet allemaal kunt volgen en dat je ze ook niet allemaal nuttig vind. Das je goed recht!

18. rosa08

rosa08 Niet meer actief

Vind het best schokkend wat ik hier net lees. Een beetje apart ook. Wat nikita geschreven heeft!

19. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    Sorry hoor maar Nikita23 wat je zegt tegen Lucky slaat echt HELEMAAL nergens op. . . Misschien heb je zelf hulp nodig?

20. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    Mee eens;)

Deel Deze Pagina