rosa... wat vind je apart aan Nikitas post dan...... Nikita... ik heb aangegeven dat ik het zeker ga aankaarten bij het CB en ook alle tips ter harte neem. veel van de tips doe ik echter al, maar zoals gezegd helpt het nog niet om de cirkel te doorbreken, alhoewel het steeds beter gaat omdat wij er anders mee omgaan. Hij is nu minder ondeugend en plast minder vaak dan een paar weken geleden... Hij moet gewoon aan de nieuwe situatie wennen en wij moeten leren alles beter te formuleren enzo.... Je eerste post viel me gewoon rauw op mijn dak.... sorry hiervoor
vind het zelf nog wel mee vallen hoor, nadat ze meer uitleg geeft in elk geval. (zie vooral andere topic van miJ)
Haar op zo'n moment wegzetten voor je boos wordt. Op de trap, de gang, strafhoekje, wat je daar ook maar voor hebt... Maar voor jezelf beslissen wat toelaatbaar is en wat niet, (en hier is er -als wij zelf moe zijn- minder toelaatbaar dan als we uitgerust zijn), en daar consequent op zijn. Daarmee voorkom je dat je uit onmacht gaat slaan.
Ik vraag me het volgende af: Voor diegene die voor het corrigerende tikje zijn. Vanaf welke leeftijd zijn jullie van plan te stoppen met het uitdelen van corrigerende tikjes?? Ook op wat oudere leeftijd zal je kind dingen gaan doen die je niet op prijs zult stellen. Gaan corrigerende tikjes dan nog steeds op?? Ik ben van mening dan tikjes uitdelen geen respect afdwingt en alleen maar minachting opwekt. Als jullie goed nadenken over de situatie vroeger en je kreeg een tikje, kreeg je daar dan respect van?? of angst???? Niemand heeft gezegd dat opvoeden makkelijk is...het kost tijd en moeite...........
Je krijgt vast veel goeie tips hoe om te gaan met je kindje (daar zijn hele boeken over geschreven) maar kijk vooral even naar jezelf. Hoe ga je voorkomen dat dit nog een keer gebeurd? Wat neem je jezelf voor? Loop je even weg, tel je tot 10, ga je op je handen zitten? Je moet vooral even nadenken wat het met jou doet en hoe je kan voorkomen dat je iets doet wat je NIET wilt. Slaan uit onmacht is vreselijk (maar dat wist je al)... Het is nu één keer gebeurd, dat is vervelend maar zeker geen schande. Neem afstand en realiseer je dat het niet persoonlijk is. Een peuter kent geen nuances!