Beste iedereen, afgelopen juli heb ik een curretage ondergaan na 9 weken zwangerschap. Omdat we nooit een hartslagje gezien hebben tijdens de echo's, wisten we wel al snel dat er iets mis was en hadden we er ons bij neergelegd. Bij de controle kreeg ik echter te horen dat het om een partiële mola ging, wat als een donderslag bij heldere hemel kwam. Sinds oktober test ik gelukkig negatief op HcG. Ondertussen zijn we al meer dan twee maand verder en moet ik slechts in april nog eens terug om een bloedtest te ondergaan. Maar ik moet bekennen dat het wachten me zeer zwaar begint te vallen... Iedereen in onze omgeving lijkt plots zwanger. Ik heb reeds gelezen dat er hier nog mensen zijn die een PM achter de rug hebben. Hoe lang werd jullie aangeraden om te wachten? En hebben jullie je er aan kunnen houden? Alvast bedankt!
Ik heb gelezen dat je na een partiële mola meteen weer zwanger mag worden nadat je hcg laag genoeg is geweest. Staat volgens mij in de richtlijn.
Hey Em3, bedankt voor je reactie. Heb dit ook gelezen, maar enkel bij documenten uit NL. Hier in België blijft de aangeraden wachttijd blijkbaar 6 maand... Hoe zit het met jouw waarden ondertussen? Hopelijk snel negatief!
Oh! Ik wist niet dat je in België onder behandeling bent. Mijn laatste uitslag was op 11-12 en die was 7,9. Komt in de buurt. Ik moet lager dan twee hebben. Ik lees uit de ervaringen wel dat het laatste beetje nog wel even kan duren. Ik hoop eigenlijk dat mijn volgende uitslag al goed is. Maar ik ga niet meteen proberen denk ik. Onze relatie is best wel onder druk komen te staan. Ook door de omgeving die onhandig reageert en waar we dan ruzie over krijgen. Anders zitten we meteen weer in de stress. De afgelopen acht maanden heb ik twee ma gehad nl. Ik zie wel dat jij het nog heftiger hebt meegemaakt. Knap dat je zo sterk bent.
Ik weet niet wat ik zou doen als ik jou was. De onderzoeken goed doorlezen en op basis daarvan een bestelling maken. Of vragen waarom ze afwijken van de Nederlandse onderzoeken in België. Misschien zeggen ze dan wel ineens dat het wel kan omdat het beleid inmiddels verouderd is ofzo. Je weet maar nooit.
Ik heb zelf 16-dec curretage gehad ivm partiële mola. Ik moet maandag bloed prikken en woensdag telefonisch uitslag. Mijn gyneacoloog vertelde me dat hij 2x negatief oftewel onder de 2 moet zijn.. maar of ze wekelijks gaan prikken of maandelijks weet ik nog niet..
De richtlijn in NL is idd dat zodra je waarde 2x <5 is geweest je gewoon weer zwanger mag worden. Persoonlijk... als je nu al weer negatief hebt getest zou ik er gewoon weer voor gaan.
Bedankt voor de reacties allemaal! Mutskuh: ik duim alvast dat je woensdag een goed telefoontje krijgt! Ga proberen komende week eens naar de prof in ziekenhuis te bellen om te vragen wat hij ervan vindt. Blijft toch moeilijk om zelf te keuze te maken ook. Stom he...
Dankjewel.. word morgen tussen 4 en 5 gebeld Door de gyneacoloog voor de uitslag van vanmorgen.. net ff z3g een zwangerschapstest gedaan zo kan ik zelf ook per week bekijken of het zakt. Hij was net licht positief dus het is al minder aan het worden dan weken terug.. en idd Fantje als ik jou was gewoon bellen en vragen waarom de richtlijnen afwijken van de nl richtlijnen..
Ik mocht na 3x bloedprikken (met waardes onder de 5) weer verder. Heb toen in overleg met de gyn 1 menstruatie afgewacht. Alles bij elkaar zo'n 3 maanden pauze. Het duurde bij mij sowieso 3 weken voordat de uitslag van de mola binnen was.
Wij wachten ondertussen al vijf maand en meer dan twee maand scoor ik <5 (5 keer negatief geprikt). We denken er aan om toch in januari terug te starten, maar tegelijk zit de schrik er wel wat in...
Ik zou overleggen met je gynea.. Waarom dat er in België anders word gekeken naar de richtlijnen.. heb ergens een verhaal gelezen dat meiden dit ook voorstelde bij hun gynea en die aangaf dat ze de verouderde richtlijnen gebruikten.. Na overleg was de wachttijd een stuk verkort.
Super goed nieuws!!!! Hier ondertussen proberen gynae te contacteren, maar helaas niet bereikbaar... vakantie...