Hoeveel flesvoeding baby 10 weken?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door rus05, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rus05

    rus05 Bekend lid

    31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

    Ja hoor, daar ben ik weer met een vraag :)

    Mijn zoon is nu 10 weken en weegt 5,5 kilo. Hij drinkt Nutramigen AA, dat is een koemelkvrije melk die minder snel verzadigt dan bijvoorbeeld Nutrilon standaard. Hij zou dus als ik het goed begrijp 5,5 x 150 = 825 per dag mogen drinken.

    Hij krijgt op dit moment 6 flesjes van 120cc met 4 schepjes, 1 flesje daarvan is een nachtflesje. Omdat die melk niet erg verzadigt, komt hij overdag vrij snel voor een volgende fles, hij redt het vaak niet eens om er 3 uur tussen te laten, gisteren zelfs een keertje 2 uur (overigens maakt hij 's nachts wel lange rukken). Bij een paar flessen is hij daarna sowieso helemaal niet tevreden. Dan blijft hij smakgeluiden maken, huilen en vuistjes in mondje stoppen. Dus: van die 6 flessen geef ik hem er soms 2 met 150cc met 5 schepjes. Dan kom ik op een dag dus op 4 x 135 en 2 x 165 = 870.

    Dat is inderdaad iets meer dan de 825 per dag maar volgens het CB is het echt VEEL TEVEEL, en dat vind ik zelf een beetje overdreven? Wat vinden jullie? Oh, en ze vinden ook dat ik naar 5 flessen moet van 150cc maar dat gaan we echt nooit redden. Ook met een fles van 150cc meldt hij zich overdag max 3,5 uur later. Mijn gevoel zegt me dat ik lekker hem moet volgen en dat schema van CB lekker naast me neer moet leggen. Of niet, is dat verkeerd gedacht?
     
  2. Celika

    Celika Fanatiek lid

    15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    #2 Celika, 7 okt 2014
    Laatst bewerkt: 7 okt 2014
    Volg je gevoel en je zoon dat werkte hier het beste!
    Ik geef flesvoeding op verzoek natuurlijk niet meer dan 1 liter per dag.
    Soms zijn er dagen dat onze zoon maar 5 flessen drinkt en soms drinkt hij er 6. Hier werdt er ook gezegd dat ik MOEST overstappen op 5x150 maar kan moeilijk mijn zoon laten schreeuwen van de honger en vaak drinkt hij 150 niet op.
    Het CB vergeet wel eens dat niet alle kindjes hetzelfde zijn.
    Ik krijg altijd te horen dat ik teveel fv geef, zoontje is te dik en te lui en ga zo maar door dat het me ene oor in gaat en andere uit! Wij lopen trouwens bij een kinderarts ivm KMA en die heeft mij wel goed advies gegeven.

    Hier hebben we in de avond vaak kleiner flesjes omdat hij dan om de 2 uur wel eens komt.
     
  3. kimberly1989

    kimberly1989 Fanatiek lid

    23 sep 2013
    1.743
    277
    83
    Vrouw
    Jeugdhulpverlener
    Volg je zoontje.. Ik heb een tijdje gehad dat die kleine ineens weer voor een nachtvoeding kwam en ik toen dus aan 6 voedingen kwam ipv 5 en dus wel over de 1l grens heen ging.. Hij heeft nergens last van gehad, is niet dik (iets bovengemiddeld qua lengte en gewicht), dus zou gwn lekker je kindje volgen
     
  4. rus05

    rus05 Bekend lid

    31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor jullie reacties! Ja dus gewoon mijn gevoel volgen he?

    Maar zouden jullie dan alle flessen ophogen tot 150cc met 5 schepjes? Als hij dan in de nacht wel komt, terwijl hij overdag 5 zulke flessen op heeft, kom ik gevaarlijk dicht in de buurt van 1 liter, als je de nachtvoeding ook 150 maakt. Of zouden jullie dan een kleinere fles geven in de nacht?
     
  5. Mommyplus

    Mommyplus Actief lid

    22 jul 2014
    358
    0
    16
    Niet te krampachtig doen met het aanhouden van de maximale hoeveelheid. Als een kindje honger heeft heeft het honger. In heel veel landen bijv. België zitten ze veel minder vast aan de maximale hoeveelheid flesvoeding.
    Laat je niet bang maken met dat je kind dan te dik zou worden etc, etc. Gewoon een flesje extra geven als hij honger heeft.
    Juist door voeden op verzoek leer je een kindje omgaan met het gevoel van honger en verzadiging.
     
  6. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ben het niet met je CB eens. Juist omdat Nutramigen snel verteert heeft je kind meer flessen op een dag nodig. Voor een kind van 10 weken zijn 8 voedingen op een dag nog heel normaal.
    Volg je kind, geef een fles als hij er om vraagt, dat mag best de ene keer om de 2 uur en de andere keer om de 4 uur zijn. Jouw maaltijden vallen toch ook niet precies om de zus en zoveel uur?
    Ik zou niet alle flessen groot maken. Maak gewoon 120, met eventueel 15-20cc extra water, en maak als hij er om vraagt gewoon nog 30/1 als toetje.

    Zorg er wel voor dat je de fles babyvriendelijk aanbiedt:
    -newbornspeen
    -kind zo verticaal mogelijk, fles horizontaal
    -dop stevig op fles
    -speen niet in mond steken, maar met speen rond lippen en neus aaien en kind laten toehappen
    -halverwege de fles een boerpauze en op de andere arm verder voeden.
     

Deel Deze Pagina