Ik wil borstvoeding gaan geven omdat ik toch wel al vaak tehoren heb gekregen dat dat het gezondst is(?). Nu vraag ik me af of het verstandig is om een borstvoedingscursus te volgen? Wat zijn jullie ervaringen? Groetjes Babs.
Ik heb een cursus gevolgd, maar vond het weinig zinvol. Ze zeggen er niet bij dat je in het begin allebei ligt te prutsen Als het goed is helpt de kraamhulp je ook goed opweg.
Ik vond het wel heel zinvol om een cursus te volgen. Je hoort juist ook welke problemen je tegen kan komen en wat je daaraan kunt doen. En het werkt nog extra motiverend. Je wordt echt gestimuleerd om het vol te houden, ook al is het niet altijd makkelijk. Bij mij is de borstvoeding in het begin zeker niet probleemloos verlopen: mijn dochtertje bleek het syndroom van Down te hebben en dan is borstvoeding vaak heel moeilijk. Maar: ze is nu ruim een jaar en ze drinkt nog steeds aan de borst! De borstvoedingscursus heeft zeker ook een bijdrage geleverd om de borstvoeding vol te houden.
En het is ook heel zinvol voor je partner. Ikzelf wist het meeste wel, maar m'n man heeft een hoop bijgeleerd!
Ik vond het wel heel zinvol. Heb alleen een cursus gedaan en een cursus samen met mijn partner. Tuurlijk zal de kv je helpen, maar die is er niet altijd . En je weet natuurlijk niet of je het treft met je kv. En idd het moet van beide kanten leren. Maar het gaf mij rust dat ik wist wat ik kon doen als het even niet wou. Wat ik ook wil adviseren om een nummer van een lactatiekundige bij de hand te hebben. Ik heb daar ook veel gebruik van gemaakt.
Ik heb het niet gedaan, maar heb wel een boek over borstvoeding gekocht waar alles heel duidelijk in staat beschreven. Ik heb met medewerking van mijn kraamhulp met veel plezier bv gegeven en dat een jaar lang.
Ik vond het niet superzinvol, er was zoveel te vertellen in zo weinig tijd, dat ik nog steeds geen antwoord heb op al mijn vragen. Ik heb mijn hoop gevestigd op de kraamverpleegkundige die ik krijg. Groetjes, Anakin.
Ik heb het niet gedaan. Mijn ervaring is dat het goed slagen van de bv staat of valt met de kraamverzorgende die je hebt. Als je er eentje hebt die het wel goed vind met de bv en na twee dagen al begint over fv omdat ze denkt dat de bv niets wordt, loop je de kans dat het niets wordt (uit eigen ervaring). Als je een kraamverzorgende hebt die pro-bv is zal die je ook veel beter begeleiden, en is de kans van slagen ook veel groter. Je zou wellicht eens met het kraamcentrum kunnen bellen en informeren wat hun beleid hierin is. Buiten de eigen mening van de kraamverzorgende om, hanteert het kraamcentrum vaak nog een eigen protocol met betrekking tot zaken als borstvoeding.
In eerste instantie zag ik niet zoveel in een cursus. Maar uiteindelijk toch gedaan en ik heb het zeker wel als zinvol ervaren. Met name het aanleggen is erg belangrijk en dat heb ik met die cursus erg goed geleerd. Ik had bij wijze van spreken de kraamverzorgster niet nodig bij mijn borstvoeding en dat vond ik eigenlijk wel prettig Mijn vriend is ook meegeweest en ook dat was wel handig: hij kon even meekijken of het aanleggen goed ging. ik zou zeggen: gewoon doen, je hebt niks te verliezen toch?
Ik heb het wel gedaan hoewel ik er niet veel in zag, het werd me aangeraden door een kennis. Ben blij dat ik het gedaan heb, want juist daardoor schrok ik er niet van dat het in het begin even wennen was, en had ik er veel meer vertrouwen in dat het goed zou komen. Heb het uiteindelijk een half jaar volledig volgehouden, was ik wel trots op. Als nu alles goed gaat ga ik waarschijnlijk weer. Groetjes
ik heb geen cursus gedaan. door er veel over te lezen, kom je ook veel te weten. ik had het borstvoedingsprotocol van zeeland en op http://www.borstvoeding.com kun je ook heel veel vinden. zelfs filmpjes over het aanleggen. de kraamhulp kan je idd goed helpen, mits je een goeie krijgt, en je baby moet het ook echt leren. merlijn zou een natuurtalent zijn. en als ik hoor hoe anderen hebben lopen klooien in het begin, dan geloof ik dat dat echt zo is. het allerbelangrijkste is dat je de eerste dagen heel vaak aanlegt om de productie op gang te krijgen en op verzoek te voeden; ook als dat 's avonds elk uur is en de tijd begint te lopen vanaf het eerste slokje... het is tijdrovend, maar he, jij bent er toch om te voeden? het is echt heel leuk en intiem om te doen. suc6
Nou dan had ik het heel goed getroffen met mijn kv. Zij is zelf moeder van 5 en heel erg pro bv. Ik heb van haar heel veel geleerd, veel meer dan van de cursus. Ook mede natuurlijk doordat je dan praktijkles krijgt
Ik heb 3 avonden cursus gehad. Dat ging uit vanuit de kraamzorg. Ik weet niet hoe het straks gaat, maar vond die avonden wel erg boeiend.
Zelf zijn we gisteren geweest, ik heb veel gehad aan de aanlegtechnieken... Wel een beetje jammer dat ze alleen maar voordelen had en heel snel door de flesvoeding heen ging, dit noemde ze trouwens kunstvoeding, dat vind ik zo'n naar woord! Gr
Ik heb voor de geboorte van mijn eerste kind via de vereniging Borstvoeding Natuurlijk een cursus gevolgd. Ik vond het heel zinvol en heb er heel veel van geleerd. Ook nuttige boekentips! Het heeft mij enorm gemotiveerd het borstvoeden vol te houden. Mijn zoon dronk nl. niet goed met als gevolg vaak korte voedingen (gebroken nachten), beginnende borstontstekingen, tepelkloven enz... Alle jongen moeders die ik op dat moment kende, gaven de fles en verklaarden me voor gek dat ik doorging. Hier heb ik het vaak moeilijk mee gehad. Het feit dat ik door de cursus al voorbereid was op voorkomende problemen en voorgelicht was over het goede van bv, maakte dat ik het toch een half jaar (trots) heb volgehouden!
Ik heb geen cursus gedaan , het ging goed met de uitleg van de kraamhulp. Als het je wat zekerder maakt, kun je natuurlijk een cursus gaan volgen. succes!
Bedankt voor al jullie reacties! Ga geen cursus volgen, maar wil er wel graag over lezen. Andrea, hoe heet het boek wat jij toen gekocht hebt? Groetjes.