Baby 6 maanden

Discussion in 'Baby en dreumes' started by KimberlyRomee, Feb 15, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. KimberlyRomee

KimberlyRomee Actief lid

Apr 19, 2022
    198
    69
    28
    Female
    Hallo moeders!

Ik begin mij eigenlijk een beetje zorgen te maken wbt mijn dochter van 6 maanden. Volgens de fysio loopt haar motoriek wat achter, omdat ze speeltjes alleen aan pakt met haar armen recht vooruit, en omdat ze nog niet rolt. Ze kan wel van buik naar rug rollen, heb haar dit al een aantal keer zien doen. Maar niet van rug naar buik. Ze draait tot haar zij en meer niet. Is dit nou iets om mij zorgen om te maken? Af en toe denk ik over een half jaar moet jij al eigenlijk gaan lopen en je rolt nog niet eens om..

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Allereerst, ze hoeft ook over een half jaar nog niet te lopen hoor! Kinderen lopen gemiddeld met 18 maanden, gemiddeld hé, dus genoeg die later lopen.
    Hier heeft de jongste van nu 10 maanden ook een paar maanden fysio gehad vanaf dat ze 5 maanden was. Ze rolde wel met 4 maanden, maar deed alles alleen met/over rechts door voorkeurshouding en overstrekking.
    Daarnaast is ze boven in haar romp en armen niet zo sterk.
    Hier is er nooit gesproken over achter lopen, volgens mij heeft ze tot een maand of 9 om te gaan rollen. Hier gaat ze ook niet vlot. Ze tijgert sinds ze een maand of 7 is, maar kruipen, gaan zitten of optrekken tot staan doet ze nog niet.
    Mijn middelste rolde vlak voor de 6 maanden, maar nooit iemand die over achterlopen heeft gesproken.
    Gewoon lekker veel op de grond laten spelen en samen oefenen etc dan komt het vast vanzelf goed. Zou me er nu in elk geval nog niet druk om maken.
    Oh wat misschien nog wel een tip is. Breng even een bezoekje aan een osteopaat of manueel therapeut. Hier meerdere keren geweest en elke keer toch wat vast in d'r nek en bekken waardoor de motorische ontwikkeling wat wordt tegengehouden omdat bepaalde bewegingen niet prettig voor ze voelen.

Zoe123 likes this.
  3. Fanne

Fanne Fanatiek lid

Feb 16, 2017
    3,060
    4,315
    113
    Volgens mij rollen kinderen gemiddeld inderdaad met 6 maanden, maar om een gemiddelde te krijgen heb je kinderen nodig die eerder en later zijn.
    Natuurlijk altijd goed om een fysio en/of osteopaat ernaar te laten kijken. Ieder kindje is anders hè.

4. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Nou over een half jaar hoeft ze niet te lopen hoor… volgens mij lopen er meer kinderen na een jaar dan met een jaar…. Hier allemaal rond de 14-16 maanden…
    Dus geen zorgen maken hoor!

en lang niet alle kinderen rollen met 6 maanden hoor
    Ik vind daarom spreken van achterlopen wel iets te voorbarig…

geef het even tijd; doe de oefeningetjes van de fysio, dat kan nooit kwaad en laat je kindje lekker op haar eigen tempo ontwikkelen :)

5. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,876
    8,040
    113
    Met 1 jaar lopen? No way dat dat de norm is volgens mij. Ik denk echt dat kindjes veel later lopen, uitzonderingen daargelaten.
    Omrollen lijkt me niet iets om je zorgen over te maken, ik bedoel, het hoeft ook allemaal niet he? Je kan iets ook overslaan als het je niet tot nut is nu. Met twee jaar zal ze heus wel omrollen als dat nodig is hoor!
    De armpjes, geen idee. Maar echt, nu lijken al die stappen onwijs groot en belangrijk, terwijl je het volgend jaar als ze waarschijnlijk rondstapt, klimt en klautert allang vergeten bent!

Het wordt anders wanneer je denkt dat er iets aan ten grondslag ligt ofzo, maar die zorg lees ik niet. Achter lopen.. wat zegt dat nu? Laat je kindje lekker achter lopen en het op haar tempo doen zou mijn antwoord zijn. Lekker al die gemiddelden los laten.
    Mijn zoontje is bijv 20 maanden nu, en we zitten nu pas in de fase van 2 naar 1 dutje. Als je de gemiddelden moet geloven is dit echt abnormaal laat. Kijk naar je kind en probeer het los te laten en te relativeren.

6. JupitR

JupitR VIP lid

May 13, 2020
    6,710
    7,188
    113
    Female
    Zou het kunnen dat de fysio niet heeft gezegd dat ze achterloopt, maar dat ze iets langzamer is dan gemiddeld? Dat kan namelijk best zo zijn, maar hoeft niet zorgelijk te zijn. Ik zou het eens met het CB bespreken. Zij volgen het van Wiechen schema qua ontwikkeling en kunnen je goed vertellen wanneer het merendeel van de baby's een vaardigheid onder de knie heeft.

Hier liepen ze allemaal rond/vanaf de 14 maanden.

7. KimberlyRomee

KimberlyRomee Actief lid

Apr 19, 2022
    198
    69
    28
    Female
    Ze had het echt over motorisch achterlopen. Ik heb al een dochter en daar ging het allemaal vanzelf en ik stond er ook eerst zo in van het komt wel en niet elk kind is hetzelfde maar ik maak me dan wel zorgen..

8. KimberlyRomee

KimberlyRomee Actief lid

Apr 19, 2022
    198
    69
    28
    Female
    Ik probeer het een beetje ruim te zeggen, mijn oudste liep al met een jaar en deed alles een beetje volgens het boekje. Maar deze kleine vind het allemaal wel prima. Ik stond er eerst ook zo in omdat ik er natuurlijk al een heb van het komt vanzelf wel, maar als een fysio spreekt van motorisch achterlopen en wil het graag komende maanden in de gaten houden word ik toch angstig.. Daarom vroeg ik mij af of er meerdere kinderen een stuk later waren met omrollen.

9. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,876
    8,040
    113
    Ik snap het, en denk dat het antwoord is dat er genoeg kinderen een stuk later zijn. En daarnaast ook een hoop wat vroeger. Anders kom je nooit tot een gemiddelde. Ik zou me dus nog steeds geen zorgen laten aanpraten door de fysio, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, dat besef ik me.

10. JupitR

JupitR VIP lid

May 13, 2020
    6,710
    7,188
    113
    Female
    Kan ik me voorstellen, ik zou hetzelfde hebben. Daarom wil ik je wel echt aanraden eens met de jeugdverpleegkundige van jouw JGZ in gesprek te gaan.

Ik heb het van wiechenschema zelf even opgezocht trouwens en een baby wordt daarin verwacht van rug naar buik en terug te kunnen rollen bij 9 maanden. Dat is pas over 50% van haar huidige leeftijd. Hopelijk lukt haar dat wel :)

11. KimberlyRomee

KimberlyRomee Actief lid

Apr 19, 2022
    198
    69
    28
    Female
    Oooh dan zou het toch moeten lukken tegen die tijd! :roflmao:

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Van mijn 4 kinderen was nr 2 de snelste met rollen. Die was 7 maanden. De rest was 8-8,5 maand. Gaan zitten/kruipen deden ze allemaal rond of na hun 1e verjaardag. Lopen tussen de 16-18 maanden. Later dan gemiddeld, maar nog volgens een normale ontwikkeling. De een is wat later, de ander wat vroeger, daarom is er een gemiddelde.
    Kijk naar je kind, ik denk dat je zelf voelt als er echt iets niet klopt. :)

13. Chrissie1990

Chrissie1990 Fanatiek lid

Aug 26, 2016
    1,195
    1,084
    113
    Hulpverlener
    Ik zou je niet gek laten maken door gemiddeldes. Mijn oudste dochter heeft nooit gerold van rug naar buik en heeft nooit gekropen . Maar liep wel met 15 maanden wat gemiddeld is. En het is nu een gezonde blije kleuter.

Probeer gemiddeldes los te laten en naar je kind te kijken.

14. Lily30

Lily30 Actief lid

Oct 1, 2022
    305
    218
    43
    Female
    Mijn zoon rolde 2 maanden geleden ook pas, toen was hij 6 maanden. Daarvoor ook alleen maar op de zij. Niemand die zei dat dat laat was. Hij is nu 8 maanden en hij tijgert/kruipt nog niet. Wat vinden zij dan normale leeftijden?

15. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,408
    113
    Mijn jongste rolde pas van rug naar buik nadat ze kon lopen. Zij deed dingen graag in een andere volgorde ;) Ze kon daarvoor wel bv een stoelpoot pakken als ze op haar rug lag om zo met hulp via die poot om te rollen. Maar regelmatig liep ze door de kamer een beetje wankel over een kleed, viel ze om, belandde op haar rug en lag dan als een omgekeerde schildpad te spartelen. Ze is nu 9 en kan prachtige radslagen op de balk, salto eraf etc, dus helemaal goed gekomen ;)

JupitR likes this.
  16. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,996
    113
    Moah, G was er vrij vlot bij maar R vond grijpen of rekken al teveel moeite. Leuk spiegeltje of rammel dingetje net IETS buiten bereik: "Laat maar".

Echt een luie donder. G was net een raaf, die dook achter alles aan of wurmde zich er wel naartoe.

R keek en bedacht dat het moeite ging kosten om zich uit te rekken en negeerde het maar gewoon. Wist niet dat baby's dát konden als iets in t zicht ligt, maar kennelijk dus wel.

JupitR likes this.

Share This Page