Ik zit er compleet doorheen Ik slaap al tijden zo ontzettend slecht. De jongste slaapt over het algemeen prima door, maar de oudste... Die wordt elke nacht minstens 2x wakker. Ze slaapt erg onrustig, droomt veel. Hiervan wordt ze wakker, ze is dan erg overstuur. Ik slaap dan niet makkelijk weer in. En als ze een weer eens in bed heeft geplast (doet ze ineens 1x in de 2 weken) Dan is het helemaal feest...dan moet ik haar bed verschonen en dan slaap ik helemaal niet meer. Haar bij me in bed nemen is geen optie, ze wil dan strak tegen me aan liggen en met dat gewoel slaap ik ook niet. En als ze dan een keer een nacht goed slaapt....dan is de jongste wel weer wakker. Ik ben echt helemaal kapot van vermoeidheid...te weinig slaap...de zorg voor 2 kinderen. Mijn man is militair en 5 dagen per week van huis. Dus alles komt op mij neer....en ik trek het echt niet meer. Toen ik nog verlof had, was het nog wel te doen. Toen kon ik overdag bij tanken door de oudste gewoon naar het kdv te brengen. Maar nu moet ik elke dag om kwart voor 6 op staan, 2 kids klaar maken, ze naar het kdv brengen en zelf aan het werk. Als ik op het werk ben, ben ik al doodmoe van de slechte nacht en het klaarmaken s'ochtends. Ik ben dan wel om half 1 vrij. Maar als ik s'middags thuis ben heb ik ook geen rust. Dan moet ik het huishouden doen, zorgen dat er eten op tafel komt, 2 kids in bad doen...en mezelf niet te vergeten. De laatste fles krijgt de jongste om 22.30u. Dus om 23.00u lig ik meteen in bed. Dan wordt ik s'nachts weer een paar keer wakker van de oudtse. En sowieso is ze s'ochtends erg vroeg wakker....vaak om half 6, wat nu dus half 5 is geworden Verder is de oudste nu al een paar maanden stront vervelend. Het zal nu ook wel een wisselwerking zijn met mijn vermoeidheid. Want ik ben nu ook absoluut geen leuke moeder. Ik huil erg veel van vermoeidheid, en het is natuurlijk ook niet goed dat ze dat aldoor ziet. Mijn moeder past gelukkig wel eens op de oudste, waardoor ik een beetje rust kan nemen. Hoe kom ik door deze doodvermoeiende periode heen? Ik zit nu alweer te huilen van vermoeidheid, van het schuldgevoel wat ik heb tegen de oudste. Het liefst zou ik haar voor 1 maand bij mijn moeder brengen zodat ik echt eens goed kan bijtanken....zo moe ben ik. Nog even en ik draai helemaal door
Jeetje meis, wat klote voor je Ik heb geen geweldige tips voor je, maar ik zeg; Schuif dat huishouden gewoon eens aan de kant, laat het lekker zitten. En met een pizza, broodje knakworst, patatjes of kant en klare poffertjes maak je je dochter vast ook blij (en als ze dat een hele week op rij eet is dat voor een keer ook echt geen drama). Je moet aan jezelf gaan denken, want je zegt zelf al; je trekt het niet meer. Wat ik noem is natuurlijk geen blijvende oplossing, maar misschien dat je dan nét weer even wat langer door kunt. Ik hoop voor je dat je oudste snel weer 'normaal' gaat slapen!
ow jeetje meid wat vervelend.... kan de oudste niet een nachtje bij je moeder ook slapen? is maar 1 nacht maar goed kun je misschien even een nacht slapen. weet je waarom ze zo onrustig slaapt? en anders misschien eens naar de huisarts om je hart te luchten? misschien kun je iets krijgen om zelf even wat rustiger te worden zodat je het allemaal even wat beter aan kan? tis heel moeilijk ik weet het. zeker als je veel alleen bent. herken het maar al te goed. pff hier wordt je niet veel wijzer van denk ik maar igg sterkte en een knuff voor jou
Eerst.. een dikke knuffel! En weet je? Je bent verre van de enige. Het is loodzwaar om het bijna helemaal in je eentje te moeten doen, zeker wanneer kindjes 'niet meewerken'... Een maand heb je waarschijnlijk helemaal niet nodig maar waarom niet een paar dagen (een nacht of 2-3). Zou het een optie zijn dat je oudste (en misschien zelfs de jongste ook) een paar nachtjes uit logeren gaat? Jij kan dan even bijtanken en neem dan ook één dagje vrij van je werk. Even helemaal niets. Koop tijdschriften, lekkere thee en verwen je zelf. Spreek een leuke lunch af met een vriendin. Het helpt echt en het is heeel verstandig. Doe dit met enige regelmaat zodat je er naar uit kunt kijken (op die manier is het makkelijker vol te houden om WEL een leuke mama te zijn). Geneer je er niet voor..mama zijn kan super zwaar zijn en HULP is gewoon verstandig. Zoek een aardige oppas zodat je misschien wat aan sport kunt gaan doen (ja, dat lijkt nu erg ver van je bed maar het geeft ook energie he?) en probeer het huishouden 'relaxt' te doen oftewel.. leg de lat niet te hoog. Dat komt wel weer. Echt waar. Nogmaals.. big hug enne.. niet alleen doen!
Wat vervelend dat je zo erg moe bent, niet gek natuurlijk als ik je verhaal zo lees en eigenlijk door de weeks alles alleen moet doen. Woont je moeder in de buurt? Of andere familie die je kan helpen? Misschien mogen de kleintjes daar 1 a 2 nachten in de week slapen, dan kun jij goed bijslapen. En voel je niet schuldig hoor, je bent ook maar een mens. En soms ben je gewoon aan het einde van je latijn. Heel veel sterkte
- Laat het huishouden! Het hoeft echt niet helemaal netjes etc te zijn. Doe alleen het hoognodigste en de rest komt vanzelf. - waarom elke avond in bad? Om de avond kan ook toch? Maak het jezelf niet moeilijk! - bedplassen: gebruik laagjes: bedmatje, laken, bedmatje, laken. Zo hoef je alleen de eerste laag eraf te halen en hoef je niet alles te verschonen 's nachts. - laat je oudste een nachtje of 2 logeren. Misschien helpt het om de negatieve spiraal te doorbreken Sterkte!
Nu zit ik alweer te huilen om jullie lieve berichten. Het huishouden doe ik nu al minimaal (alleen stofzuigen, wc's en de was) Koken doe ik ook niet elke dag, ik kook nu voor 2 dagen. In bad doe ik ook om de dag, alhoewel dat wel drama is met de krullenbos van mijn dochter. Bed in laagjes heeft helaas weinig nut, mevrouw woelt zo door haar bed zelfs het dekbed en kussen gewassen moet worden. Helaas werkt mijn moeder ook nog 32 uur in de week, dus een paar nachten achter elkaar oppassen kan gewoon niet. Ze is zelf weduwe, dus voor haar is het ook vermoeiend om een paar dagen een bijna 3 jarige peuterpuber in huis te hebben. Schoonfamilie woont in Australië, en vriendinnen hebben het zelf al erg druk met 2 of 3 kids. Zou er misschien ook iets homeopatisch zijn wat rust geeft? Of wat me wat meer energie geeft?
Jeetje meid, wat vervelend. Ik denk dat je nu eerst eens even lekker aan jezelf moet gaan denken. Laat thuis de boel maar even lekker de boel en ga leuke dingen doen met je kids. Ga lekker een middagje naar de kinderboerderij of zo. Verder denk ik dat je misschien beide kids eens lekker een weekendje bij oma moet brengen en zelf even lekker bij slapen. Verder wat misschien nog een optie is, als je meisje toch in je bed moet slapen is een voedingskussen tussen jullie in leggen. Daar kruipt ze vast niet overheen in haar slaap om tegen je aan te gaan liggen. Ik heb hier ook zo'n meiske die als het even kan met haar wang op mijn wang gaat liggen, echt!! Ik ga binnenkort met mijn beste vriendin in een center parcs huisje zitten voor een weekendje. Gewoon lekker met zijn 2en zonder kids, zonder mannen en vooral zonder verplichtingen! Lekker op de bank hangen, films kijken en vooral lekker uitslapen. Misschien is dat nog een idee voor je! Heel veel sterkte, ik weet een beetje hoe je je voelt. Alleen ligt het bij mij niet aan de kids die slecht slapen maar aan mezelf doordat ik iedere dag veel te laat op bed lig en mijn zoontje dan vrolijk weer om half zeven naast mijn bed staat. En als ik ergens een niet zo'n vrolijke mama van word is het wel slaap gebrek! Sterkte en succes!
Hierboven staan goeie tips! Ik wens je heel veel sterkte, net als vele moeders snap ik je helemaal. Ik hoop dat je snel jezelf weer vindt
Er bestaat idd een middeltje wat je meer rust geeft. Maar ik denk dat je dat ook wel in combinatie moet zien met echte nachtrust. Alleen dat middeltje zal niet voor wonderen zorgen vrees ik. Zo wel dan wil ik m ook! Nogmaals sterke want het zal niet meevallen zo in je eentje.
Is het niet ook een idee om deze periode dat je kleinste nog zo jong is je oudste gewoon weer een pamper om te doen s´nachts en naast je in bed te nemen? Ik begrijp ook wel wat je bedoeld hoor, ondanks dat ik niet werk. Mijn man is ook hele dagen weg (komt s'avonds laat dan wel thuis maar heb ik dan ook niet veel aan), vooral de eerste periode is erg zwaar, kijk ook wel op tegen de tijd straks in mn eentje met 3 kleintjes.
pfff meid wat een verhaal. Is het geen idee om een huishoudster te nemen? Onze oudste begon ook weer met bedplassen toen de jongste was geboren, dus weer een luierbroekje aangedaan, khad niet de puf om iedere nacht het bed te verschonen. Vooruit koken is idd wel erg slim. Het zal ook zeker te maken hebben met het nieuwe ritme wat je nog moet vinden en die uur wintertijd maakt het ook niet veel beter met het vroege wakker worden van je dochter. Wij hebben de oudste een klok met plaatjes gegeven, misschien een idee om haar duidelijk te maken dat ze voor een bepaalde tijd niet dr bedje uit mag. (als je wil kan ik wel een plaatje doen) Kies je trouwens bewust voor het kdv of is een gastouder bij jou in huis een optie? ben je ook van het gerace tegen de klok af smorgens en als ze dr dan toch is kan ze ook direct ff wat dingen in je huis doen. ps pas je ff op dat je niet in een pnd beland? ben bijna geneigd om te zeggen dat je ze hier een dagje mag brengen
voor bedplassen van de oudste zou je eventueel 2 luiers over elkaar kunnen doen, en op het matras ( onder het hoeslaken) van die wegwerp matrasbeschermers kunnen kopen bij de kruidvat? heel veel sterkte meid
- bijslapen als je man wel thuis is? - het huishouden aan je man over laten als hij wel thuis is? Zodat je even kan bijtanken - dag vrij nemen - schoonmaakster nemen? - boodschappen online bestellen - potje (event. met deksel?) naast het bed zetten
Ga eens met je huisarts praten! Ik herken dit zoooooo. Mijn meisje sliep van 14 maanden tot haar 2e jaar vreselijk slecht. Op een goede nacht werd ze 5x wakker op een slecht nacht wel 10x. Met als gevolg dat ik geen nacht meer sliep omdat ik in de tussentijd niet meer in slaap kon komen. Ons hele gezin draaide hierom. Ik ging op mijn werk met mijn mobiel naar de wc en zette dan de wekker op 5 minuten om even mijn ogen dicht te kunnen doen. Ik was een gevaar in de auto, mijn man en ik waren niet meer gezellig voor elkaar en de kleine. Slaapgebrek is killing. We hadden al zoooooooveel geprobeerd (ander bed, ander ritueel, homeopatische middelen etc) zijn we naar de HA gestapt. En daar vonden we direct herkenning en erkenning. Hij heeft voor onze dochter een rustgevend drankje voor geschreven en sindsdien is ze geen nacht meer wakker geweest. Een half jaar heeft ze medicatie gehad, daarna had ze zelf het ritme te pakken. Heel veel succes!
jee wat rot voor je... probeer het huishouden eens te minimaliseren en alleen het hoognodige te doen... en in bad kan ook best om de dag hoor! de andere dag ffe met een warme washand is ook prima in een tijd dat het wat minder gaat met jou... laat de boel lekker liggen en ga naar buiten met je kids... maak ze extra moe.... het lijkt me erg zwaar met 2 kindjes de week alleen door te moeten, heb zelf 2 dochters van 2 en 3 jr oud en soms heb ik een dag dat ik denk pfffff... maar dan komt mijn man savonds thuis en neemt de boel over.... dat heb jij niet dus kan me heel goed voorstellen dat je er nu even doorheen zit en vooral door je nachten die onderbroken worden! doet je dochter dat al lang dan....
oh en je kunt met het eten ook best eens wat makkelijker doen hoor... wij trekken weleens een blik soep open met een stokbroodje en wat kruidenboter.... blikje knakworstjes erbij en klaar...! is niet de meest gezonde maaltijd maarja dat kan best eens! of je haalt een lekker turks brood en maakt er roerei bij met een kan warme chocomelk... haal spaghettie en een pot voorgemaakte saus met gehakt erin... en klaar... als je je weer wat beter voelt kun je toch weer uitgebreider gaan koken! je kunt ook je boodschappen laten bezorgen... scheelt weer tijd.. en als je geen geldnood hebt kun je overwegen een huishoudster aan te nemen voor een bepaalde periode...
Is het geen optie om even in de ziektewet te gaan? Je bent nog geen 3 maanden geleden bevallen en dan alles alleen doen, is gewoon super zwaar. En als je instort ben je nog verder van huis. Geeft de oudste 's nachts een luierbroekje om, scheelt ook weer in wassen. En geloof me, dat gaat over. Mijn oudste was op die leeftijd ook zo 's nachts en nu dat ze op de basisschool zit horen we haar bijna nooit meer.
Ach meid, allereerst een dikke knuffel. Ik moet ook nu weer denken aan de gezegde "it takes a village to raise a child". Het is erg zwaar dat je er doordeweeks alleen voor staat en dan een baby en peuterpuber, pfffff. Die van mij zijn nu 2 en 4 en ik weet ook zóóóó goed wat je doormaakt, mijn man was jarenlang twee weken per maand in het buitenland en de overige weken draaide hij hier op kantoor nog lange dagen. Ik dacht op een gegeven moment ook dat ik echt gek werd en het niet meer zou trekken. Wilde alleen maar slapen en huilen. Op een of andere manier heb ik het toch nog vier jaar volgehouden tot aan onze verhuizing naar het buitenland, maar achteraf begrijp ik niet dat ik niet in een inrichting terecht ben gekomen. Maar goed, je moet proberen toch wat hulptroepen in te schakelen, op wat voor manier ook. En ook al kost het wat, neem alsjeblieft een huishoudelijke hulp! Dat scheelt al zo veel, al is het maar voor een jaartje of zo. En maak met je moeder/vriendinnen/buurvrouwen een schema als het kan. Vraag of ze op bepaalde dagen/nachten/uren even de zorg kunnen overnemen. Het helpt al zó veel als je het vooruitzicht hebt dat je een vast tijdstip in de week hebt dat je wèl kan bijtanken! Dat geeft toch weer moed om door te gaan. Mocht dat niet kunnen, zoek dan een lieve oppas die af en toe de avondspits kan overnemen bvb. Houd vol, voel je niet schuldig en zeg iedere keer weer tegen jezelf dat deze tropenjaren ook weer voorbij gaan! Sterkte meid!
Wat dacht je overigens van een werkster? Dan kon je na je werk thuis in een heerlijk schoon huisje! En misschien kun je met je moeder (of iemand anders) afspreken 1x per maand de kids onder te brengen zodat je een dagje voor jezelf hebt?