Help, herpes!?

Discussion in 'De lounge' started by Destinyx, May 8, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Destinyx

Destinyx Lid

Mar 28, 2019
    21
    2
    3
    Female
    Hoi mama's,

Ik weet niet in welke categorie ik dit kan plaatsen, dus doe ik dat hier.

Om maar direct met het probleem te beginnen...
    Mijn vriend heeft om de zoveel tijd last van een koortslip. Dit komt niet heel vaak voor.
    Vorige week had hij er ook last van, het was toen maar een korstje dat het dus aan het 'helen' is.
    Hij had het al ongeveer 5 dagen op donderdag.
    Op donderdag zijn wij dus bezig geweest en heeft hij mij dus beneden bevredigd met zijn mond..

Op zondag besefte ik dat er iets niet goed zat. Het deed pijn met plassen en ik heb een paar wondjes.
    Ik ben naar de huisarts geweest en heb tabletjes gekregen voor 5 dagen.
    Nou ben ik al ervan op de hoogte dat ik het levenslang zal hebben.
    Mijn vraag is hoe dit werkt mocht ik nog een keer zwanger worden. Ik las dat het een probleem is wanneer je in je zwangerschap voor het eerst besmet wordt, maar ik ben niet zwanger op het moment en dit is al de eerste besmetting.
    Ik heb helaas niet al mijn vragen kunnen stellen bij de huisarts omdat mijn zoontje een beetje ongeduldig was..

Zijn er mensen hier met ervaringen die mij gerust kunnen stellen? Of mensen die deze virus zelf hebben?

xxx :(

2. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Ik ben het ook opgelopen door mijn huidige man, 10 jaar geleden. Laatste uitbraak was voor de zwangerschap van de oudste, nu zn 6,5 jaar terug.

Helaas zijn er ook mensen die maandelijks last hebben.

3. Suuster

Suuster Fanatiek lid

Jan 6, 2019
    1,206
    998
    113
    Female
    Docent
    Zeeland
    Same here.. cadeautje van mijn ex
    Ik heb er de laatste maanden geen last meer van gehad. Maar het komt vaak op als ik ziek ben of slechte afweer heb..
    Zalfjes verlichten de pijn en als er echt optijd bij bent kan medicatie ervoor zorgen dat het niet zolang duurt.
    Ik heb hier dus standaard zalf en medicatie in de kast liggen!

Ik heb geen ervaring met herpes en zwangerschap dus ik hou dit topic ook in de gaten!

4. DoubleD

DoubleD Bekend lid

Oct 12, 2013
    578
    19
    18
    Misschien mosterd na de maaltijd, maar als je hebt gezien dat er nog steeds iets zit of hij heeft er vlak daarvoor nog 1 gehad neem je dat risico toch niet? Bij bepaalde gevallen daargelaten uiteraard, zal niet altijd goed zichtbaar zijn. Dit zal de rest van je leven woekeren in je lichaam.

5. DoubleD

DoubleD Bekend lid

Oct 12, 2013
    578
    19
    18
    Dubbel.

6. Destinyx

Destinyx Lid

Mar 28, 2019
    21
    2
    3
    Female
    Fijn dat het zo lang geleden is en jij er zelf niet veel last van hebt.
    Dus jouw kinderen hebben het niet meegekregen terwijl jij de virus wel hebt?
    Dat is wel zeker fijn nieuws !

7. Destinyx

Destinyx Lid

Mar 28, 2019
    21
    2
    3
    Female
    Mij is verteld dat een open wondje besmettelijk is. En aangezien zijn wondje er al dagen zat , zat er ook een dikke korst op. Wij gingen er niet vanuit dat zoiets kon gebeuren. Heel dom ja..

8. Destinyx

Destinyx Lid

Mar 28, 2019
    21
    2
    3
    Female
    Heb jij een bepaalde periode dat je het krijgt? Zeker 1 keer in het jaar of elk half jaar wel iets? Ik weet dat het bij elk persoon anders is, maar ben benieuwd.
    Ik heb zelf een lage weerstand ( heb een bloedziekte ook ) dus ik ben wel bang dat ik het vaker zal krijgen. Vooral omdat ik snel ziek wordt wanneer 1 van de kleintjes ziek zijn.

9. DoubleD

DoubleD Bekend lid

Oct 12, 2013
    578
    19
    18
    Bedoel het niet om je de les te lezen hoor. Maar verbaas me soms hoe makkelijk ermee omgegaan wordt. Heb zelf erg last van koortslippen gehad tot ik hier preventief pillen voor ging slikken. Vind het erg rot voor je... Het risico moet je echt niet willen nemen. Ik weet ook niet of L Lysine ( slik ik preventief) helpt voor daar beneden eigenlijk, misschien de moeite om na te vragen. Ik heb er geen last meer van sindsdien.

10. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Nee niks mee gekregen :) ik hoop voor je dat je er weinig last van gaat hebben. Ik werd er weer aan herinnerd door dit topic, denk er echt nooit aan.

11. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Herpes speelt het meeste op wanneer je ziek bent, stress hebt of veel last van hormonen.

De eerste uitbraak is meestal de ergste. Helaas door de zwangerschap kunnen ze nog erger zijn.

Er wordt meestal gekozen voor een zalf huppeldepup viclovir en in sommige gevallen de pillen vaclicovir. (Sorry als het iets verkeerd geschreven is heb even geen check gedaan)

Wanneer je een uitbraak hebt op het einde van de zwangerschap met open wondjes dan zal er in overleg met de gyn een keuze worden gemaakt of je een keizersnede krijgt of dat de wondjes worden bedekt bij de uitdrijving. Ligt er helemaal aan waar de uitbraak zit.

Wanneer je een uitbraak hebt onder de zwangerschap krijg je dus die medicatie of het kan vanzelf over gaan. Door de hormonen gaat het meestal niet vanzelf over.

Je kan er nu niks meer aan doen. Ook niet gaan stressen als je zwanger wordt over wat als...Als je het krijgt onder een zwangerschap wordt er op dat moment beslist. Heb je voor de zwangerschap wel al heel veel uitbarstingen dan wordt er meestal preventief vaclicovir voorgeschreven om een uitbraak tegen te gaan. Dit ook in overleg natuurlijk.

Voor nu goed de symptomen in de gaten houden en pas seksueel actief zijn als je zeker 3 dagen niks meer ziet en geen last hebt.

Probeer je vagina te deppen ipv af te vegen anders gaat de wondjes weer over. Ook na het douchen.

Succes!

12. Suuster

Suuster Fanatiek lid

Jan 6, 2019
    1,206
    998
    113
    Female
    Docent
    Zeeland
    Heb ook een bloedziekte en dus lagere weerstand.
    In het begin had ik het een paar keer per jaar inderdaad.
    Nu is het echt bijna een jaar geleden! Is dus heel erg variërend

13. Destinyx

Destinyx Lid

Mar 28, 2019
    21
    2
    3
    Female
    Dankjewel voor de nuttige informatie!
    Op het moment zelf is de uitbraak bij de opening. Kan dit bij elke uitbraak dus ook op andere plekken komen? Of is het dan steeds hetzelfde?

Het is toch altijd overdraagbaar? Ook als ik geen wondjes heb en geen last ervan?

Heb het even gecontroleerd en ik heb inderdaad Valaciclovir gekregen. Ik mocht ook een zalfje erbij nemen voor jeuk, maar ik heb geen last van jeuk, alleen pijn bij plassen.

PS. Ik ben echt blij met jullie geruststellende reacties. Het gaat al iets beter, maar er is nog veel spanning. Mijn vriend voelt zich super schuldig en is behoorlijk afstandelijk geworden.
    Bedankt allemaal <3

Share This Page