Even een vraagje over stoppen met de borstvoeding.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Hanneke, 12 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Ilse/Heidi,
    Afgelopen weekend hebben wij besloten dat we gaan stoppen met de borstvoeding. Weet niet of dit t beste is voor de kleintjes, maar we denken echt dat dit voor mij wel de beste beslissing is. Dat ik mn energie kan gebruiken voor mezelf en om ons kleine wondertje te laten groeien.

Maar ik zit nu eigenlijk met een vraagje.
    Ik gaf nog 3x op een dag voeding. Sinds gister (zondag) dus begonnen met 2x te voeden. Dit is goed gegaan. Nu wil ik een paar dagen 2x gaan voeden en dan over op 1x per dag voeden. Maar dan? Hoe stop ik dan met die laatste voeding?
    - Die ene voeding op een dag een aantal dagen steeds iets minder lang laten drinken?
    - Langzaam steeds iets langer tussen twee voedingen laten, dus eerst 1 dag, dan 1.5 dag, dan 2 dagen en dan zo steeds langer?
    - In eens gewoon niets meer doen dus ineens gewoon stoppen?
    Ik weet het dus eigenlijk gewoon niet :oops:! Hoop dat jullie me hier een antwoord op kunnen geven.

Groetjes Hanneke!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Hanneke,

Hoe gaat het nu met afbouwen. We zijn immers inmiddels al weer een paar dagen verder.

De manier van afbouwen zoals jij beschrijft kan. Je moet vooral zelf opletten dat je niet teveel last houdt van de afgebouwde voeding.

Die laatste voeding, tja dat blijft altijd lastig. Er is geen vaste regel voor. Belangrijk is dat je luistert naar je lichaam.
    Probeer om die laatste voeding gewoon in 1 keer te stoppen. Kijk hoe je lijf reageert. Misschien is het nog een enkele keer nodig om de ergste druk eraf te halen maar meer zou ik niet doen.

In principe wordt de melk weer door je lichaam opgenomen.

Het helpt mee dat de zwangerschapshormonen de melkproductie onderdrukken dus het kan goed zijn dat je die laatste voedingen snel kan afbouwen.

Heel veel succes en blijf vooral genieten!

Ilse

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Ilse,
    Bedankt voor je antwoord!

Het afbouwen van 3 voedingen naar 2 voedingen is prima gegaan. Ik heb nergens last van gehad. En de kleine heeft volgens mij ook niet gemerkt dat hij een keer minder mocht drinken ;)!

Vanaf vandaag gaan we proberen van 2 voedingen naar 1 voeding te gaan. Dus vanmorgen heb ik Ruben laten drinken en dan nu dus de rest van de dag niks meer als dat gaat idd. Pas morgen ochtend dat er weer gedronken word! Tenzij ik op ploffen sta vanavond ;)!

Voor die laatste moet ik dus ook even gewoon kijken hoe mijn borsten/lichaam hierop reageerd. Oke, dat gaan we doen dan. Maar jij zou dus wel zeggen gewoon ineens stoppen en niet steeds wat minder lang aanleggen?

Nouja we gaan natuurlijk nu eerst even kijken hoe het gaan met deze ene voeding en pas als dat echt goed gaat zegmaar dus savonds geen vol gevoel dan proberen we te stoppen met die laatste voeding.

Zwangerschapshormonen die de melk onderdrukken is dus eigenlijk een prettige bijkomstigheid ;)! En nu ook nog een 'griepje' te pakken dus misschien werkt dat de melkproductie ook nog wel tegen ;)!

En genieten, ik probeer het! Dankje!

Groetjes Hanneke.

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Ilse,
    Ik dacht laat ik nog even een 'update' maken ;)!

Uiteindelijk dus op donderdag de 15de van 2 voedingen naar 1 voeding gegaan. Die avond had ik best even een soort van stuwing gevoel en heb toch even elke borst heel even gekolfd ong 20cc per borst. Vanaf die vrijdag niet meer savonds gekolfd, alleen smorgens gevoed. Langzaam aan werden mn borsten steeds minder gevoelig savonds.

Afgelopen zaterdag, de 24ste heb ik voor het laatst gevoed. Zondag rond de middag behoorlijk last van mn borsten maar uiteindelijk pas om ong 16.00 uur even gekolfd, zomaar weer even de druk eraf. En daarna tot nu nog altijd niks gedaan. Eigelijk helemaal geen last meer van mn borsten gehad!

Eigenlijk is het afbouwen dus heel goed gegaan!
    Ruben doet het ook super, helemaal niet dat ie toch nog borst vraagt zegmaar, vind ik wel fijn!
    Malou heeft er al helemaal geen weet van zegmaar omdat die enkel gekolfde voeding van mij kreeg ;)!
    Heel erg bedankt voor je hulp en uitleg in ieder geval!

Groetjes Hanneke!

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Fijn te lezen dat het allemaal goed is verlopen.

Succes en wellicht tot ziens op dit stukje forum.

Ilse

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Bedankt vind het zelf ook fijn dat het allemaal zo goed gegaan is!
    En idd misschien tot ziens hier in dit stukje van het forum. Wie weet ;)!

Groetjes Hanneke!

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    sorry dubbel :oops: :oops:!

Deel Deze Pagina