Ik las gisteren dat geadviseerd wordt om je baby tot 6 maanden bij je op de slaapkamer te laten slapen om de kans op wiegendood te verkleinen. Mijn verloskundige zei echter dat zo lang niet nodig is. Wij waren dit in eerste instantie eigenlijk ook niet van plan. Onze kamers zitten vlak naast elkaar. De reden zou zijn dat je kindje door jouw geluiden in een minder diepe slaap terecht zou komen. Dus toen dacht ik: maar overdag slaapt hij toch ook alleen in zijn bedje? Als ik alleen thuis ben, zijn hier ook niet veel huisgeluiden. Hoe doen jullie dit? Tot wanneer sliep de baby bij jullie op de ouderslaapkamer?
Richtlijnen en adviezen zijn er voor alles, maar ik zou voornamelijk kijken waar jij/jullie je prettig bij voelen. Vanaf 5/6 maanden deed ze hier alle slaapjes op haar eigen kamer, we hebben wel een babyfoon met camera. Overdag had ik er snel minder moeite mee als 's avonds en vooral 's nachts. Maar na een paar maanden bij ons op de kamer gingen zowel wij als zij slechter slapen. Ze had voor ons gevoel meer ruimte nodig dan alleen de reiswieg, dus hop in haar eigen ledikant. Nu bij de tweede denk ik dat we wel sneller zullen zijn met op de eigen kamer, mits ze dat ook accepteert. Maar voor nu slaapt ze nog bij ons (of eerder gezegd met mij beneden/op de bank i.v.m de oudste). Als ik me er prettig genoeg bij voel denk ik dat, als ze beter slaapt/minder darmkrampen heeft, we direct gaan proberen op haar eigen kamer. Durf niet te zeggen of dat we dat ook gaan doen, maar ik wil wel proberen voor 6 maanden haar op haar eigen kamer te laten slapen. Lukt dat niet dan is dat ook prima.
hier slaapt zoon (2jr) bij ons. Bewuste keuze. Zo'n kleintje kan niet aangeven wat hij wil. Maar kijk je naar de biologie dan is samen slapen gewoon het meest logisch. Wil hij naar zijn eigen bed, mag hij dat natuurlijk, maar we laten daarin wel de keuze bij hem.
Hier slaapt dochter van 9 maanden ook nog bij ons, vind het zelf een heel prettig gevoel, dan is ze dicht in de buurt en kan ik snel reageren op de geluiden enzo
Pluisje88: Bedankt voor je ervaring . Famke80: Ja minimaal 6 maanden, het liefst een jaar las ik inderdaad. Madelein84: Dat is best lang, vind ik persoonlijk. Wel fijn om ieders keuze zo te lezen. Winddanser: Ook bewust wat langer dus. Bedankt voor je reactie. Wij wilden eigenlijk voor die korte periode geen wieg kopen. Als het moet, past het ledikant wel aan ons voeteneind. We kunnen er dan nog net langs lopen aan alle kanten. Dus we kunnen gelukkig wel op het moment zelf nog beslissen.
Hier vanwege kans op wiegendood, hechting, borstvoeding etc, vanaf nacht één aan co-sleeping gedaan. We tikken straks de 20 maanden aan en ik denk dat er nog wel 20 bij gaan komen. Slaapje overdag ook in die slaapkamer, want dreumes heeft geen andere slaapkamer
Mijn dochtertje is bijna 3 en ze slaapt nog steeds in een co sleeper naast mijn bed. Ik heb maar één slaapkamer dus het zal wel moeten want verhuizen is geen optie. Het bevalt overigens goed, ze blijft keurig in haar eigen bedje.
Liefst minimaal 6 maand rooming in, dus dag en nacht je kind bij je in de buurt. Overdag bleek dat hier niet te werken, rond 3,5 maand ging ze overdag in haar bedje slapen. S Nachts lag ze in de cosleeper (ledikantje met 1 zijkant eruit tegen ons bed aan).
Red88: maar waar laat je je kindje dan overdag slapen als dat bij jou in de buurt moet zijn? In de wagen lijkt mij ook niet ideaal?
M'n dochter heeft overdag tot een maand of 7. In de kinderwagenbak, in de draagdoek of gewoon bij mij op schoot geslapen, dat ging het beste voor ons beide!
Beide kindjes minstens 6 maanden bij ons op de kamer gehad en overdag ook meestal bij mij. In de box, draagdoek of kinderwagen. Ons zoontje (tweede) ging wel eens naar zijn kamer omdat zijn zus soms te druk was voor hem om lekker te kunnen slapen.
Ons zoontje heeft tot en met week 14 bij ons op de kamer geslapen. Daarna sliep hij niet zo goed meer, werd wakker van ons, ik van hem. Rond die tijd ging ik ook over naar flesvoeding en begon ik weer te werken dus hem op zijn eigen kamertje gelegd (was vooral lastig voor mij haha) en dat ging direct goed en hij sliep zelfs door. Nu vind ik het ook wel lekker weer de slaapkamer voor ons zelf: kan ik 's ochtends ook rustig aankleden en me opmaken zonder in het donker mijn mascara op mijn wang te smeren En inderdaad het is een richtlijn lekker doen wat je zelf het beste lijkt. Hele kleine baby's vind ik het wel logisch bij je op de kamer en tot die 14 weken droeg ik mijn zoontje ook nog bijna de hele dag. Maar ineens sliep hij totaal niet meer in de box of draagdoek of kinderwagen in de woonkamer (teveel prikkels het is een nieuwsgierige baby) nu lekker op zijn stille kamertje slaapt hij weer top!
Tot een jaar bij ons geslapen, overdag wel in haar eigen kamer. Van 1-2jaar sliep ze weer alleen en sinds haar tweede slaapt ze weer veel bij ons. Ik denk dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Ik vond het vooral makkelijk omdat ze tot 9mnd nog nachtvoedingen kreeg en we zo allemaal de meeste slaap hadden nog steeds geniet ik er stiekem van als ze bij ons wil liggen maar ik ken ook genoeg die er gek van zouden worden hoor
hier nooit bij ons op de kamer laten slapen (tenzij we visite hadden of op vakantie en dat was voor ons alle 3 helemaal niet fijn). ze slaapt aan de andere kant maar het is nog nooit een probleem geweest. heb een babyfoon en dat gaat prima
Hier zijn beide meisjes gelijk bij thuiskomst uit het ziekenhuis naar hun eigen kamertjes gegaan. Vond dat juist erg fijn, moet er eerlijk gezegd niet aan denken om (zo lang!) met m'n kinderen op de kamer te slapen. Maar het zijn richtlijnen he, geen verplichting.
Mijn zoontje heeft 4.5 week bij ons geslapen. Begon heeel hard te krijsen toen ik hem terug wou leggen in zijn wiegje en sliep gelijk verder in zijn bedje Hij sliep gelijk rustiger en ik ook!
Ik werd ook erg onzeker over de wisselende verhalen op internet dus heb het aan mijn tante gevraagd die kraamverzorgster is. Zij zegt dat je gewoon moet doen wat goed voelt. Dus als je de kleine vanaf nacht 1 in zijn eigen ledikantje op zijn kamer wil laten slapen dan is dat prima maar wil je hem in de kinderwagenbak naast je bed hebben dan is dat ook prima. Ik heb eerst geroepen dat ik hem vanaf nacht 1 in zijn eigen kamertje wilde hebben maar hoe dichter het bij de bevalling komt hoe meer ik gevoelsmatig neig naar een paar nachtjes bij ons op de slaapkamer in de kinderwagenbak Ook overdag mag je kiezen of dat je hem in de kinderwagenbak, box of zijn eigen kamertje laat slapen maar denk dat ik hem in het begin gewoon lekker in de kinderwagenbak laat slapen in de woonkamer. Sowieso de eerste dagen na de bevalling / KS als ik zelf nog niet zo super goed mobiel ben, dan hoef ik niet 20 keer per dag de trap op en af. Wij hebben een goede babyfoon maar zonder camera en ben zelf echt een zenuwpees dus zou anders elke 10 minuten naar boven sluipen om te kijken of alles wel goed is, kan hem dan beter gewoon beneden houden
Fijn om te lezen hoe jullie het doen / van plan zijn . Zo lang in de slaapkamer van de ouders slapen en in de box slapen, spreekt me niet aan. In de wagen in het begin wel, als hij bijvoorbeeld in slaap valt met wandelen. Het is meer dat ik denk: stel dat er iets gebeurt, dan wil ik mezelf niets kunnen verwijten. Best lastig.
Hier de eerste paar dagen naast mijn bed in de wandelwagen bak. Daarna in eigen bedje. Ml werd steeds wakker van hem en ik sliep ook amper. bij elk kuchje was ik wakker