Wanneer gaat een kind begrijpen wat je zegt?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by kleinesara, Feb 24, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

De titel zegt het al. Wanneer gaat een kind het begrijpen als je bijvoorbeeld zegt dat ze iets niet moet doen of een opdracht geeft? Dus niet dat ze ook echt luisteren maar in ieder geval dat ze het kunnen begrijpen ;). Wanneer is dat ongeveer?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,899
    3,931
    113
    Sneller dan je denkt ;)

Het is alleen de vraag wanneer ze er wat mee gaan doen..

3. kleinesara

Maar met 10 maanden al? Want de ene keer denk ik dat ze iets begrijpt, dan zeg ik bijvoorbeeld dat ze haar armen in de draagdoek moet doen omdat het koud is en dan doet ze dat ook echt. En soms pakt ze haar schoenen als ik tegen haar zeg dat ze haar schoenen aan moet. Maar ik denk eigenlijk dat dat gewoon toeval is. Want als ik zoals vandaag zeg dat ze zachtjes moet doen schreeuwt ze gewoon lekker door. Begrijpt ze dat dan niet of begrijpt ze prima wat ik zeg maar wil ze gewoon niet luisteren?

4. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier begrepen (en reageerden ze daar ook naar) ergens rond de 10/11 maanden. Bijv. pak je de bal, nee niet doen, kom mee, krijg ik een kus etc etc. Zegt niet dat ze het altijd doen natuurlijk, maar voor toeval was het ook wel weer gewoon te toevallig op een gegeven moment ;)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja hoor met 10 maanden al

6. kleinesara

Oké fijn, dan luistert ze dus gewoon niet ;)

7. Snokkie

Snokkie Lid

Sep 2, 2013
    73
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik weet niet of ik het wil zien, maar het lijkt wel echt zo! Als ik zeg: waar is papa? Dan kijkt hij bijna altijd naar zijn papa. Zou hij het echt al begrijpen? Zoontje is 5 mnd.

8. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    Vanmiddag zong ik klap eens in je handjes en toen deed ze dat prompt! En ik vroeg vanavond : waar is Bumba? en toen keek ze meteen naar de tv.
    Dus ik denk ook dat ze al het een en ander begrijpt.
    Maar of ze het ook onthouden als ze iets niet mogen doen is een tweede denk ik...

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Armen in de doek en schoenen pakken zijn natuurlijk hele concrete, tastbare opdrachten. Zachter doen is hartstikke abstract. Wat is zachtjes?
    Beter zou je denk ik kunnen zeggen dat ze niet moet schreeuwen, en vooral duidelijk met 'nee' begeleiden. Dan gaat ze hopelijk die link ook snel leggen. Ik gok dat dat nu nog wel een beetje een lastige is om te begrijpen.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

O, en niet-luisteren is zeer zeker een optie bij 10 maanden al. Ze zal heus niet altijd zin hebben om te doen wat jij zegt... ;)

11. kleinesara

Ik heb alle mogelijke manier geprobeerd. Niet schreeuwen, zachter doen, doe eens niet, hou eens op of gewoon alleen een duidelijke nee. Maakt niet uit hoe ik het breng, ze blijft schreeuwen en gillen. Ze heeft sowieso van zichzelf een hele schelle stem dus deels zal ze er misschien niet veel aan kunnen doen. Maar het is vreselijk irritant.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,899
    3,931
    113
    Dat niet luisteren gaat nog heeeeel lang duren hoor!
    Mijn dochter is bijna 21 mnd en heeft net ontdekt wat 'boos' is...
    Als ze iets stouts gedaan heeft en we zeggen er wat van dan zegt ze "oeh...booooos...." En dan lachen en het nog een keer doen;)

Ze pikken gewoon al zoveel op voordat je het door hebt... Passieve woordenschat gaat sowieso de actieve vooruit dus begrijpen doen ze veel eerder dan iets zelf zeggen of doen.

13. Lieveliefie

Lieveliefie Actief lid

Jun 10, 2013
    126
    0
    0
    NULL
    NULL
    De boeken Baby en Kind van Desmond Morris geeft veel inzicht in de ontwikkeling van kleintjes. Hij schrijft helder en met prachtige foto's. Heb ik veel aan gehad voor dit soort vragen.

14. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Ik ging er eigenlijk vanaf het begin al vanuit dat ze me begrepen..

15. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    En terug fluisteren? Dus zij schreeuwt en als reactie ga jij fluisteren?

16. kleinesara

Hm nee dat nog niet geprobeerd. Is nu wat voor morgen. We zijn vandaag in de negeerstand gegaan en hebben al het schreeuwen genegeerd maar dat voelt niet goed. Morgen fluisteren maar eens proberen.

17. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Ze begrijpen gauw veel maar ze zullen echt niet alles begrijpen.
    Ik denk ook dat ondanks ze al wat praat ze toch ook haar stem ontdekt.

18. JMay

JMay VIP lid

Feb 22, 2014
    6,685
    0
    36
    NH
    hier werkt het als ik dan fluisterend zeg: ssstt niet zo schreeuwen hoor.
    dan doet ze zelf ook : ssstt. en dan stopt ze met het gillen of het harde praten.

mijn dochter begrijpt nu heel veel merk ik , vind ik eigenlijk ook wel heel handig.

19. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Volgens mij ook hier rond tien maanden dat ze eenvoudige dingetjes begreep. Ook samen even gillen en daarna fluisteren hielp soms. Even gek doen met mama en daarna weer klaar.

20. Sterre82

Sterre82 VIP lid

Sep 23, 2008
    8,211
    3
    0
    In de wolken
    Haha juist! Mijn oudste is nu al enige tijd oost-Indisch-doof, ook zoiets ;)

Share This Page