Altijd maar weer die hazenslaapjes

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Luppy, Sep 6, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Pffff, mijn baby van 5 maanden doet al zijn hele leven overdag alleen maar hazenslaapjes. Ik heb al van alles geprobeerd om hem langer te laten slapen, inbakeren, laten huilen, juist gelijk eruit halen, in een draagdoek ronddragen, bij hem blijven zitten...... niks helpt. Hij heeft een enorm harde stem en als ik hem laat huilen, wordt zijn grote broer ook wakker, als die zijn middagdutje doet. Dat is dus ook niet altijd een optie.
    Hij is er trouwens niet minder vrolijk onder hoor. Het lijkt wel of hij gewoon met veel minder slaap toe kan dan de gemiddelde baby. Hij slaapt nu als volgt:
    's Nachts van 21.00-9.00/10.00, met enkele malen onderbreking voor een voeding
    's Ochtends is hij ongeveer 1-1,5 uur wakker, dan gaat hij weer drie kwartier slapen. 's Middags is hij 2-2,5 uur wakker en gaat dan weer drie kwartier slapen. Dat gaat zo een paar keer door, totdat hij 's avonds van 6-9 wakker is, en al clusterend de avond doorkomt, totdat hij eindelijk echt gaat slapen.
    De oudste sliep juist onwijs veel, dus dit is heel vreemd voor mij en ik vind het ook niet zo gezond. Naar mijn idee hebben babies juist veel slaap nodig, en ik vind dat hij zo te weinig krijgt, maar het lukt maar niet om hem meer te laten slapen. Hij wordt van elk piepje in huis wakker, als ik de trap oploop tijdens zijn slaapje begint ie al te brullen. Het is dus niet echt een heel groot probleem, omdat hij verder gewoon een hele vrolijke gezonde baby is, die heel goed groeit, veel lacht, kletst en actief is. Het is meer voor mijn idee en ook wel een beetje voor mijn eigen rust dat ik graag zou willen dat hij wat meer slaapt overdag. Ik kom echt nergens aan toe overdag, er is er altijd wel eentje wakker en als ze toevallig tegelijk slapen moet ik op kousenvoetjes door het huis sluipen om te zorgen dat dat tenminste heel even zo blijft.

Hebben nog meer mensen een baby die weinig slaapt, daar toch vrolijk onder is en hebben jullie nog tips?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Bij Eva ging het precies zo. Slaapjes van meestal maar zo'n 3 kwartier en ze schrok ook snel wakker.

Hier ging het beter vanaf 5 maanden, toen ging ze duimen. Met 6 maanden ging het nog beter, toen ging ze op haar buik slapen. En echt goed ging het denk ik vanaf zo'n 10-11 maanden, toen sliep ze 2 a 3 uur achter elkaar. En dat is nu nog steeds zo.
    Dus het kan nog veranderen, Eva moest echt haar draai nog vinden. Maar er zijn ook kinderen die gewoon echt minder slaap nodig hebben.

3. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier ook altijd hazeslaapjes gehad, ik bracht haar regelmatig 4 x per dag naar bed, maar snachts sliep ze wel de klok rond.... vanaf een maand of 9/10 had ze ineens af en toe 1 slaapje op een dag van 1,5 uur (en dan nog 1 of 2 van 3 kwartier)... en nu ineens slaapt ze smorgens 2 uur. Dat is wel maximaal hoor.
    Maar het is wel heeeeeerlijk voor mezelf. Ook al is dit regelmatig het enige slaapje op de dag. Maar hier heb je zelf ook wat meer aan.

Ik geloof dus dat het verder geen kwaad kan, maar vind het als ouder zijnde best wel vermoeiend.

4. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Hier ook een mannetje wat weinig slaap nodig heeft... hij is nu 10 maanden en slaapt snachts zo'n 9 uur en overdag 2x1 uur/1.5 uur... dus dat is max 12 uur..

Hij groeit goed, is vrolijk en doet t prima verder dus neem maar aan dat het zo goed is :)

5. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

Mar 5, 2009
    2,012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    hier ook eentje die 2x 45 min slaapt en 'savondsvan 8 tot 10 met bv stop er tussen....

6. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    MIjn dochter heeft dat tot zes maanden ook gedaan. Ik maakte me ook wat zorgen, maar ze was altijd vrolijk en groeide goed. Dus maar zo gelaten.

Vanaf een maand of zes-acht is ze minder vaak maar wel veel langer gaan slapen (en ikke maar kijken of alles nog goed was :)). Dat is wel heel lekker hoor! Dus ik denk dat het toch heel normaal is verder.

7. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Als hij verder een vrolijk mannetje is zou ik me er ook geen zorgen om maken. De een heeft nou eenmaal wat meer slaap nodig als de ander. Ik weet van mijn ouders dat ik ook weinig sliep als baby (en nogsteeds heb ik weinig slaap nodig)

8. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon heeft ook altijd hazeslaapjes gedaan overdag, en nu maakt hij er nog een rommeltje van. Kan er echt geen ritme in krijgen, en als hij moe is en hij gaat op bed overdag gaat hij gek doen ipv slapen... erg vervelend want 's avonds is hij kapot. 's nachts slaapt hij wel bijna 14 uren aan 1 door, dat is wel lekker... maar 1 slaapje overdag van een paar uren zou ook erg fijn zijn.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
    Mijn zoontje deed dit ook tot een maand of 6. Vaak sliep hij 3 kwartier, was hij een uurtje wakker en legde ik hem er weer in. Dit ging eigenlijk vanzelf over naar slaapjes van 1,5 uur. Gelukkig, want hij was te moe erdoor.

10. steen

steen Fanatiek lid

Jul 16, 2007
    3,507
    0
    0
    Limburg
    Mijn dochter heeft tot de 7 maanden hazenslaapjes gedaan, maar was wel vrolijk. Ze sliep de nachten goed (ook nog wel met bv tussendoor) Vanaf ong 7 maanden kon ze zichzelf op haar buik draaien in bed en is een stuk beter gaan slapen.
    Nu slaapt ze veel, overdag een slaapje van ong. 3 uur en de nacht van half 8 tot 8-9 uur de volgende ochtend.

Succes!

11. mootjen

mootjen Bekend lid

Mar 10, 2008
    575
    0
    0
    hoi
    je bent niet de enigste hoor!
    hier ook al vanaf haar geboorte zo'n beetje..
    nu heeft ze sinds 1,5 week dat ze smorgens tussen 9 en 10 3 kwartier slaapt, smiddags na het brood om 12 uur slaapt mevrouw ineens 1,5/2 uur! moet wel zeggen dat ik haar dus op een gegeven moment want langer op ben gaan houden omdat ze eerst 2 slaapjes smorgens maakte maar deze elke keer later in de ochtend vielen. nu houd ik haar eigenlijk dus op tot een uur of 12 vanaf 10 uur, en moet zeggen dat ze daar nu wel aan wend en het goed gaat en ze daarom smiddags nu ook wat langer slaapt, is wel erg lekker hoor wist niet wat me overkwam en nog steeds verbaas ik me hierover. daarna slaapt ze tussen half 4 en half 5 nog een keer 3 kwartier en dan gaat ze om 19 uur weer naar bed, hou ik haar ook wakker en ga ff lekker fietsen en in bad.
    zoals hier meerderen zeggen ik ook nooit heb geloofd veranderd dit dus vanzelf. ik zou het nu accepteren en het komt vanzelf wel. anders wordt jij er moe van en je kleintje wordt er ook niet beter op om hier aan te hannessen. dus laat het lekker zo en je merkt vanzelf wel wanneer ze langer wakker kunnen zijn dat je wat kunt rekken en zo uiteindlijk op een langer slaapje komt.

oja en voor nu, toen heb ik haar elke keer uit bed gehaald als ze wakker was (ze gilde hier dan ook alles bijelkaar) en in de box gelegd en als ze weer moe werd (oogjes wrijven etc.) weer naar bed. Gewoon mee gaan in zijn ritme
    Komt goed! ik geloofde het ook niet

12. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Fijn om te lezen dat hij niet de enige is. Ik heb afgelopen weekend nog wel eens geprobeerd om ernaast te blijven zitten en toen viel hij uiteindelijk toch weer voor een tweede drie kwartier in slaap. Ik denk dat het toch een beetje verlatingsangst is of zo. Hij schrok steeds wakker, keek of ik er nog zat, grijnsde even en sliep dan weer in.
    Maar ja, inderdaad, die babyritmes veranderen zo vaak, misschien slaapt ie straks ineens ontzettend veel (zei ze hoopvol).

Share This Page