ik ben echt hondsberoerd geweest na mijn bevalling! en wat was ik blij dat die kraamhulp er de hele middag was! dit was niet te voorspellen ik werd op het laatste moment opgenomen met een vergiftiging waar ik achteraf al weken mee liep en ben direct ingeleid. tijdens de bevalling liep het mis en heb veel bloed verloren, dit allemaal bij elkaar heeft echt AL mijn energie gekost! ik was helemaal kapot.....gelukkig hadden wij een goede kraamhulp die mij alle tijd gaf om te herstellen. dus het is niet te voorspellen of je wel of niet hulp nodig hebt...ik zou er eerlijk gezegd niet eens over twijfelen.....
ik zie het echt als een voorrecht dat we hier zoiets als kraamzorg hebben. Dat bestaat bijna in geen enkel ander land. En ik vind het heerlijk!!!! Voelde me echt een prinses!!! Mijn vriend was ook gewoon thuis tijdens de kraamweek, maar we moesten toen natuurlijk ook nog veel leren van de kraamhulp. Dit keer kan hij mooi voor onze zoon zorgen, en dan zorgt de kraamhulp 's ochtends voor mij en de "nieuwe" baby. Heerlijk!
Dan hoeft het toch ook niet? Ik wist het wel, als mijn man alles lekker deed en lang vrij was zou ik ook geen vreemde in huis hoeven. Ik heb nog nooit kraamzorg gehad, mijn moeder komt na de bevalling altijd een dag of 5 bij ons thuis. En dat is echt super fijn voor ons allemaal PS er komt dan wel de eerste dagen na de bevalling iedere dag een vrouw kijken van het wit/gele kruis voor de controle. Kijken hoe het met mij is, de baby, BV etc.
Gewoon laten komen, je kunt altijd in overleg minder uren afnemen toch? En ze komt voor jou, niet voor je man.
Tja, en wat nou als deze bevalling wel heel zwaar wordt en jij, zeker met al je misselijkheid en gewichtsverlies enzo, deze keer NIET zo gauw op de been bent? Heeft hij daarover nagedacht? Ik zou het niet nu al beslissen, als je het straks toch nodig hebt, dan zit je met de gebakken peren, (en niet zo'n beetje ook, met jullie andere druktemakertje erbij ), en mijn logica zou dus eerder zijn dat je het wel gewoon aanvraagt en dan altijd nog kunt zeggen dat ze wel naar huis mag....
Ik denk dat je topic titel al aan geeft dat jij er niet achter staat, waarom gaat je man die eerste week niet gewoon werken en neemt vrij als de kraamzorg weg is, zo hebben wij het toen ook gedaan en dat werkte prima.
In mijn omgeving ook een stel waarvan hij het niet zo zag zitten, maar dat is sowieso een draak van een kerel die alles wel ff mooi wil bepalen en waar weinig ruimte is voor de wensen en behoeftes van de vrouw. Zo'n 'lekker' dominant kereltje die denkt dat alles alleen om hem draait. Mede door de topic titel kreeg ik een beetje een naar gevoel bij dit topic, alsof jij met net zo'n man opgescheept zit Maar jouw man is vast een ontzettende schat en heeeelemaal niet zo'n kerel als die ene ik in mijn omgeving ken. Maar ik zou hierin gewoon tegen mn man zeggen: ''toedeledoki!! Die kraamzorg komt echt wel!!'' De kraamzorg komt om jou en je kindje in de watten te leggen. Je betaald er geen drol voor en ze zijn medisch goed geschoold om zorgwekkende zaken te constateren en je daarbij hulp te bieden. Waarom jezelf en je kindje zo onbelangrijk vinden om je die luxe van kraamzorg te weigeren??? Ohja, iemand schreef dat kraamzorg niets met het eigen risico te maken heeft. Volgens mij klopt dat niet omdat kraamzorg vanuit de basisverzekering word geregeld en je over alles uit je basisverzekering toch eigen risico (170) per jaar moet gaan betalen??? Maar als het goed is ben je al door je eigen risico heen met de controles en echo's. Ik ben trouwens hartstikke aanvullend verzekerd en zal de eigen bijdrage van weet ik hoe veel/weinig per uur niet eens zelf te hoeven betalen.
werken gaat niet hij krijgt 2 weken van zijn baas na de bevalling hij mag dan ook niet werken haha. tuurlijk als ik niet snel op de been ben dan moet er wel hulp zijn maar dan wil ik nog niet meer als 3 uurtjes. en een keizersnee dan lig je in eerste instantie in het ziekenhuis. we hebben nu af gesproken dat we straks aangeven dat we 3 uurtjes willen en dat er dan per dag word gekeken of ze ook echt die 3 uurtjes blijft en anders kan ze na de controlles gelijk weer weg. ze mogen dan gewoon die 3 uur schrijven. hier deed de kraamhulp de eerste keer ook niet meer als de controlles en fynn in bad.iets schoonmaken heeft ze niet gedaan dat deed vriend allemaal.
haha nee hij is helemaal niet zo maar hij ziet het nut er niet van in hij is thuis en tja de vorige keer ging natuurlijk heel goed. hij laat ook echt alles aan mij over verder. maar we hadden het er over en toen zei het dit zo. vooral omdat wij liever geen vreemde in huis hebben daar worden hij en ik niet vrolijk van. we gaan dan ook alles op alles te zetten om de kraamhulp de we bij fynn hadden hier terug te krijgen
even een kleine aanvulling: alles wat met zwangerschap/bevalling/kraamzorg te maken heeft, gaat niet van je eigen risico af. Net als bezoekjes aan je huisarts, daarover betaal je ook geen eigen risico. Maar dat even terzijde
Wij hebben wel kraamzorg afgenomen. Maar ook alle 2 de keren hebben we de kraam vaak eerder naar huis gestuurd, of later laten komen.... dit keer hebben we gelukkig de kraamverzorgster die we bij Angela ook hadden, dus dat is al een fijne gedachte een bekende over de vloer!
Aha, ik wist dat het met de HA idd zo was, maar dat dat ook voor zwangerschap en kraamzorg was wist ik niet. Om namelijk zwanger te worden (medisch traject) dat moet je namelijk el steeds je eigen risico voldoen
Tjee, wat een bijzondere vriend heb jij. Dat hij liever zelf schoonmaakt en wast dan het eens te laten doen.... Nou ja, het belangrijkste is de moeder-en-kind zorg, dus de gezondheidscontroles van jou en je baby. Die doet de kraamzorg en dat zou ik ze ook écht laten doen. En als je verder niets wilt afnemen aan diensten, dan hoeft dat natuurlijk niet. Mijn vriend had het ook niet zo op die dames in huis. Hij maakte zich ook meestal gauw uit de voeten als ze kwamen, ging dan beneden in zijn kantoor werken. Zijn uitgangspunt: ze komen voor jou, dus als jij het goed vindt, vind ik het ook goed. Bij de tweede was het voor mij vooral gezelligheid, en iemand die iedere dag een heerlijke fruitsalade en boterhammetjes voor mij maakte. Fysiek was ik al weer heel snel op de been en ik bleek nog niets verleerd te zijn qua pasgeborene-verzorging. Kwam bij dat nr.2 een natuurtalent was met de BV, dus ook daarbij had ik deze keer geen hulp nodig. Maar dat kán allemaal anders zijn... Liever mee verlegen, dan om verlegen. Je kunt ze altijd naar huis sturen als het niet nodig is, maar het op het laatst nog regelen omdat je toch meer nodig hebt dan je had gedacht kan een stuk moeilijker zijn.
Ik vond het heerlijk dat de kraamhulp er was. Manlief kon de regelzaken regelen, zoals naar het gemeentehuis, kaartjes halen ed en zij was bij mij en de baby. Nu helemaal met een tweede lijkt me dat we die paar handen zeker wel kunnen gebruiken. En manlief neemt vakantie als zij weg is, dus dan hebben we extra tijd samen. En je lekker laten vertroetelen... Is ook wat voor te zeggen. Maar jullie moeten het natuurlijk zelf weten, ik zou voor geen goud zonder willen!
ik heb zelf een vrij heftige bevalling gehad o.a. met vacuumpomp en meer dan 2 liter bloedverlies. daarna nog 5 dagen in het ziekenhuis gelegen, bij thuiskomst was ik echt nog te zwak om wat te kunnen en ik was echt heel blij dat wij nog een full-time week dus echt van 8-18 uur kraamhulp hebben gehad. mijn man kon zo ook na alle hectiek in het ziekenhuis lekker genieten van het kersverse vaderschap. hij mocht echt niets doen behalve dan leren hoe ons zoontje in bad ging en aankleden verschonen etc. maar niets in het huishouden. dus ik raad je zeker kraamhulp aan je weet nooit hoe je bevalling verloopt
de intakester is net weg. ze konden er niet meer als 24 uur geganderen en dus hebben we hier voor gekozen. wel met optie dat als ik me goed voel ik de hulp weg kan sturen. ze rekenen dan wel gewoon de 24 uur eigen bijdrage maar dat wisten we. ze zei ook dat een tweede kindje in 95% makelijker is qua bevalling dus als dat zo is zal ze er niet veel zijn hahahah
Bij de 1ste hadden we ook kraamzorg,maar ook telkens eerder weggestuurd Bij de tweede heb ik afgebeld had er zelf geen behoefte aan,en mijn VK deed de controles wb de hechtingen ect. Heb me beide keren prima gered zo. Nu wel weer KZ aangevraagd maar de kans is groot dat ik weer afbel. Mn vriend is dan weer een week thuis en (schoon) en moeder zijn in de buurt,en als ik me weer zo voel als bij de andere twee,komt t helemaal goed.
Ik had zelf maar het minimale aangevraagt van 3 uurtjes want ik had al zoeen voorgevoel dat we het niet echt nodig zouden hebben. Zeker aangezien papa 2 weken vrij zou zijn ook nog is. Nou het was een grote flop echt waar, als ik ooit weer zwanger zou raken zou ik ook geen kraamzorg nemen. Ze hebben me 3 verschillende mensen gestuurd en gingen nog moeilijk doen over het feit dat we ze eerder weg stuurde ook. Ik was na 1 dag al helemaal weer op de been en ik werd knettergek van die kraamzorg waarvoor wij om 8uur sochtends al ons bed uit moesten, ik ben pas echt tot rust gekomen sinds die rotweek over was. Bovendien willen wij ook niet dat vreemden aan onze spullen zitten en ik heb lekker elke boterham zelf gesmeerd.
Het is bij elke bevalling verschillend hoe je je daarna voelt! En ik vind als jij je iriteerd aan de kraamhulp dat je ze gewoon weg mag sturen. Het is jou huis en jou regels, en soms heb je ook van die kraamhulpen ertussen die alles weer beter weten, en de andere krijgen eentje die ontzettend leuk en gezellig is..