Ontstoken (?) wondje, wat doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Shaddixxx, 8 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vorige week zondag hebben we onze wasmachine gekregen, en bij het naar boven tillen heeft m'n vriend z'n vinger open gehaald.. Het was maar een klein wondje, wel een flinke hap uit z'n vinger, maar goed, gaat wel weer over.. Dacht ik ;) Het is nu helemaal geel, doet veel pijn (hij kan zn vinger niet echt meer buigen) en er zit een rode schijf omheen.. Is het nu ontstoken? En if so, wat doen we dan? Op internet staan verschillende dingen over wel/geen sodabadje, zalfjes, naar de dokter.. Ik weet het ff niet!

2. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Zou altijd ff naar de huisarts gaan met zoiets! misschien is het gaan ontsteken door wat vuil ofzo. Misschien schrijft de huisarts een zalfje voor o i d. Zou niet zelf gaan experimenteren met huis-tuin en keukenmiddeltjes.

succes!
    xx

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Klinkt toch wel als ontstoken hoor. Ik zou even langs de dokter gaan.

Mbt "weken", je kunt beter geen soda gebruiken, maar wel de groene Biotex. Soda zet nl de wond "dicht" en bij weken is het juist de bedoeling dat het open gaat om de zooi af te voeren.

4. Sensea

Sensea Niet meer actief

naar de huisarts gaan die zal het een beetje open maken zodat de pus eruit kan en een ab kuur meegegeven als de ontsteking te ver is. dan moet je verder thuis goed weken in het een of ander. ( zijn de meningen over verdeeld waarin dus ff aan de dokter vragen, wij moesten wel in soda weken) als je blijft lopen krijg je uiteindelijk bloedvergiftiging.
    mijn zoon had een aantal weken geleden hetzelfde met een slecht gereinigde wond die gehecht moest worden. hij had ook koorts. heeft je vriend ( al ) koorts. de hechtingen klapte eruit en we zijn er in totaal 4 weken zoet mee geweest uiteindelijk voordat het niet meer ontstoken was en dicht zat.

5. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    mijn ha zegt altijd weken in de soda..
    En de chirurg ook nadat hij een absec op vreselijke plek had weggehaald;) even in een bad met soda zitten gaan..

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Even naar de huisarts dan krijgt hij wel antibioticazalf, ik heb het vorig jaar aan mijn voet gehad en het is behoorlijk pijnlijk

7. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Oe, ehh. Au?? En vooral als het is op de plek die ik denk dat je bedoeld??:(

8. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    ik zou het zoiezo ook weken in soda of biotex groen, en idd naar de huisarts. bloedvergiftiging wil je niet, heeft hij evt al een tetanus prik gehad? beterschap!

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Absoluut zsm naar de ha!!! Als je met zoiets blijft rondlopen kan dat heel slecht aflopen, zelfs met zo'n klein wondje.

10. Chai

Chai Niet meer actief

Weken in gekookt water met zeezout, liefst gekoeld, 3-4mi elke dag 2x.
    En betadine erop smeren, niet te dik na het weken.
    Als er pus uit komt direct naar de dokter gaan.

11. lea

lea Fanatiek lid

ik zou ermee naar huisarts gaan, collega van mij had ook een klein wondje werd een onsteking waaraan ze moest worden geopereerd, wil je niet bang maken maar wou het toch even zeggen....

12. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    very close to the intimit zone;)

13. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe

MAN, wat heb ik het met jou te doen zeg. Tjemig das balen.:$

14. Huis van Puck

Huis van Puck Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    Ga je vanavond of morgen? Mocht je morgen gaan dan vannacht een nat verband erom. Dus gewoon een verband of zakdoek eromheen wikkelen, onder de kraan helemaal nat maken en zo gaan slapen (handdoek eronder leggen anders is het bed helemaal nat)!
    Dit trekt het vuil eruit! Morgen even naar de ha! Succes!

15. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    hahahaha.. at is al weer even geleden hoor;)

16. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    Nat verband aanleggen en elk half uur onder de koude kraan houden. En afspraak maken bij de huisarts voor controle. Bij koorts direct contact opnemen met de HAP!

Koelen helpt voor de pijn en de zwelling.

Dus vooral geen soda ed! Die middeltjes zijn niet goed voor de wondgenezing. en van warmte gaat het alleen maar meer pijn doen.

Succes!

17. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Zie hier verschillende meningen voorbij komen.

Als je betadine hebt zou ik dat erop doen. En morgen in ieder geval naar de huisarts gaan.
    Ik heb altijd geleerd dat je gewoon kan weken in soda, biotex of zout.
    Maar zou er niet mee blijven lopen. Krijg je waarschijnlijk een zalfje mee of een ab-kuur.

18. Jantsjuh

Jantsjuh Niet meer actief

ik gebruik altijd biotex. Heb het daarvoor ook apart in het keukenkastje staan ;)

19. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Is het open of dicht? Als het dicht is heeft een soda-badje niet zoveel zin.

Ik weet niet hoe het wondje eruit ziet, en hoe groot het is maar ik ben in dit soort dingetjes vaak wat makkelijk. Ik zou het zelf openmaken en dan weken.

Maar waarschijnlijk ben ik daar wat te makkelijk in als ik de reacties zo lees.

20. Sensea

Sensea Niet meer actief

wup@ zo dacht ik ook altijd hoor meid. maar nadat mijn zoon vorige maand op een haar na met een bloedvergiftiging in het ziekenhuis terrecht is gekomen ben ik wat voorzichtiger voortaan. nu moet ik wel zeggen dat de wond bijna 2 cm diep was en slecht gereinigd door de arts. ( lekker slordig ) maar in 2 dagen tijd was hij doodziek. dat verwacht je ook niet dat een wond zo gaat ontsteken als een arts die schoonmaakt en hecht. voortaan let ik wel 3 keer beter op.

Deel Deze Pagina