Dag dames, Hier ben ik wéér met een paar vraagjes. Ik vind dit een fijn onderdeel van het forum en de vrouwen hier zijn naar mijn gevoel vriendelijk en respectvol naar elkaar! Nu naar mijn vragen: Mijn zoontje van (morgen precies! ) 3 maanden krijgt volledige borstvoeding en zuigt buiten de voedingen graag op zijn speen. Hij heeft een kort tongriempje, maar drinkt vanaf geboorte zo goed en zonder problemen aan de borst. De kraamhulp was blij verrast dat dit zo goed ging. De arts van het cb begon bij onze 1e afspraak al over het snijden in het tongriempje, maar dat zie ik vooralsnog niet zitten. Zolang het geen problemen geeft, lijkt mij dit niet nodig. Het hoort toch bij mijn kindje? Pas als ik merk dat hij er last van zal krijgen (bijv. gepest worden op school mocht hij anders praten). Hebben jullie hier ervaring mee? Mijn andere vraag is: Mijn zoontje lijkt sinds enkele dagen te willen kauwen. Hij leek op zijn speen te zuigen, dus ik heb het even met mijn pink in zijn mondje geprobeerd en voelde dat hij serieus aan het kauwen was. Is dit puur om zich voor te bereiden voor later wanneer hij vaste voeding zal krijgen? Of wil hij dit nu al? Lijkt mij (gevoelsmatig) een beetje aan de vroege kant (mbt darmrijping). Wat weten jullie mij hierover te vertellen? Lieve groet
Hi April, Je eerste vraag heb ik geen ervaring mee. Toen ik je tweede vraag las moest ik meteen aan tandjes denken. Misschien is hij erg vroeg met het krijgen van tandjes?
Ik heb in zijn mondje gekeken, maar zie nog niets opvallends. Niet dat ik precies weet waarop ik moet letten, witte puntjes? Hij lijkt geen pijn te hebben. Gewoonlijk zoog hij enkel op zijn speen, nu lijkt het soms echt op kauwen, maar kan het ook spel zijn? Wanneer hij ging slapen, had hij echt behoefte aan zijn speen, anders viel hij niet in slaap, maar nu valt hij ook zonder speen in slaap. Wel gaat zo nu en dan zijn hele knuist zijn mond in ( ) of kauwt hij op zijn vingertjes.
Volgens mij hoort dat kauwen er gewoon bij. Ze ontdekken hun mond en wat ze daar allemaal mee kunnen doen. Lijkt mij geen reden om met vaste voeding te gaan beginnen. Kleintje is hier ook zo'n enorme kauwer. Met een maand of 3 begon hij hier mee. Zijn eerste tandje kwam door bij 5 maanden, dus dat kan nog wel even duren. Wat je eerst kunt zien is dat het tandvlees (meestal als eerste midden in de onderkaak) dikker wordt en hier werd het ook wittig. Een paar dagen later verschijnt dan een scherp wit puntje.
Kort tongriempje heb ik ook geen ervaring mee. Dat kauwen doet Justin ook,ik vermoed erg jeukend tandvlees Justin heeft spruw momenteel en mischien dat dat jeukt en er komen binnenkort tanden door.
@Bri: Dank voor je antwoord! Ik wil zelf ook pas beginnen met vaste voeding vanaf 6 maanden. Het tandvlees op het bovenkaakje aan de voorkant ziet er wit uitgeslagen uit, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat ik niet eerder zo'n grondig tandvlees-onderzoek deed. Zou het dan inderdaad een soort oefenen zijn? Ik zal het hem straks wel even vragen.
Spruw is het vermoedelijk niet hier, zelf heb ik geen last bij mijn tepels. Of zegt dat niet zoveel? Tja, oefenen of tandjes? Het zal mij benieuwen.
Ik weet alleen dat (beetje vroeg misschien) het later lastig is met praten maar ook met zoenen blijkt niet leuk te zijn, dus....
Dat heb ik ook begrepen, daarom ben ik ook best benieuwd of ander moeders hier ervaring mee hebben. En zou het verder met eten ook problemen kunnen geven? De bv gaat in elk geval erg goed!
Volgens mij moet het met eten geen probleem zijn, maar heb er zelf geen ervaring mee alleen over dat zoenen omdat een vriendinnetje een vriendje had die zijn tong dus niet ver kon uitsteken hihi
Rond die periode was mijn meisje ook druk aan het kauwen en zat ze op haar lipjes te sabbelen. Ze zat ook altijd op haar handje te sabbelen en het liefst ging de hele vuist erin. Ik denk dat het gewoon een soort ontdekkingsreisje is. Ze voelen van alles maar weten niet wat het is. Maar, een bezoekje aan de HA kan geen kwaad als je twijfels hebt of het evt spruw is.
hier wel een mama met een kindje met een te korte tongriem. Ik vermoed zelfs dat mijn andere zoon het ook heeft. Maar goed, de vk wilde de tongriem niet door knippen, omdat deze te vlezig is en operatief doen ze er pas wat aan als de kleine vier is en er spraakgebrek door heeft. Mijn man en schoonmoeder hebben overigens ook een te korte tongriem, en mijn schoonmoeder heeft hier inderdaad praatproblemen door en zoenen is inderdaad wat lastiger, maar met eten niet. hoor. Mijn jongste pakt de borst overigens ook prima.
Iris heeft ook een kort tongriempje, maar hier wordt mij verteld dat ze het liefst wachten tot ik mee 1jaar omdat het in het zh gebeurt en ze kunnen een adertje raken en dan moet je kindje onder narcose en dat hebben ze liever na het 1e jaar, dus als jou zoontje er geen last van heeft zou ik wachten Je 1e vraag, dit is ook de periode dat de speekselklieren zich ontwikkelen en ze gaan meer speeksel maken, dat jeukt heel erg, dus misschien bijt hij daarom, ook zie je vaak dat ze bellen blazen .
Fijn, zoveel reacties! @Lara1978: het zal inderdaad een ontdekkingsreis zijn. Hij lijkt er ook niet echt last van te hebben. Het is zo'n opgewekt kereltje en huilt nauwelijks, alleen wanneer hij moe is of de borst niet snel genoeg komt, haha, en bij het laatste is het niet eens echt huilen, meer irritatie: Mam, schiet nou op! Ik denk niet dat het spruw is, hoor, hij lijkt echt nergens pijn of narigheid te hebben. @mamajanneke en evelien69 : Mijn vk's zijn van die lekkere nuchtere Hollanders (hou ik van!) en zeiden me vanaf het begin al rustig af te wachten tot mijn zoontje wat ouder is. (mbt knippen korte tongriem dus) Zelf zie ik het ook niet erg zitten om er iets aan te laten doen, tenzij het natuurlijk heel vervelend blijkt te zijn voor mijn zoontje. Daarom ben ik ook best benieuwd naar jullie ervaringen, zeker als er mama's zijn met wat oudere kindjes. Hij drinkt verder heel goed aan de borst. Vandaag hoorde ik dat mijn zwager ook een korte tongriem heeft en de 'r' anders uitspreekt. Was mij nooit opgevallen, maar ik let nooit zo op dat soort dingen, hoort bij iemands persoonlijkheid en ik neem dat blijkbaar anders in me op. (Mijn vriend stottert soms een beetje en zelfs dat merkte ik niet echt op, terwijl ik toch heus wel naar mensen kijk en luister hoor! ben niet ongeinteresseerd ofzo ) Tja en met dat zoenen, mijn zwager schijnt toch erg handig te zijn met zijn tong, Wat betreft de speekselklieren welke zich gaan ontwikkelen: dat herken ik, hij kwijlt inmiddels en af en toe zie ik prachtige bel uit zijn mondje komen! Jammer dat hij dit zelf nog niet erg in de gaten heeft, kun je een hoop lol mee hebben, lijkt mij zo. Zolang de borstvoeding goed blijft gaan en hij mijn tepels niet opknaagt is er nog niets aan de hand. Hebben jullie al kindjes met tandjes? Zo ja, hoe gaat dat met de borstvoeding, hebben jullie er pijn van? Lieve groeten