Hoe meot ik nou toch naar meer bijvoeding en minder flessen toe?? Ik krijg het niet voor elkaar! En tot overmaat van RAMP(ooh ja echt, voor ons..) slaapt meneer dus sinds 2 nachten weer niet meer door(slaapt door sinds de kerst) dus ik denk dat hij wel behoefte heeft aan meer bijvoeding. Maar hoe doen we dat? Zal ons schema even neerzetten. Meestal rond 07.00 uur wakker, flesje 210+7* Dan weer slapen van 08.00 uur - 09.00 uur 10.00 uur fruit, 1 stuk, eerst stukjes en de rest gepureerd en een bakje yogurt met halve liga koek er door(anders komt hij na een uur weer voor voeding..). 10.30 uur slapen tot 12.30 uur of later.. 13.00 uur fles 180+6 14.00 uur slapen tot 15.30 uur of later.. 16.00 uur groente 17.00 uur fles 150+5 17.00 uur slapen tot 19.30 uur of later.. 20.00 uur fles 210+7* Het is allemaal maar ongeveer, de ene keer slaapt hij steeds 45 minuten en de andere keer de halve dag, dan slaapt hij zo door alle tijden heen en wil hij dus echt meteen een fles(geen gedult voor hapjes..) echt drama. En ik vind het zo lastig om het te veranderen. Ergens bij het introduceren zijn we in dit schema gestrand en ik vind het 10 keer niks. Wat moet ik hier nou mee? En als hij dan later wakkerword, moet ik hem dan om die tijd gewoon echt eerst vaste voeding aanbieden?? Dus om 19.30 zijn avondhap(ja zo lang slaapt hij soms of zo raar loopt dat rooster op de een of andere manier.. het werkt gewoon niet..). En wanneer moet de laatste fles dan? Naar drie flessen toe lukt me ook steeds niet, hij wil echt om de 3 uur eten!! Hoe hebben jullie dit gedaan?? Hij wilde een poosje helemaal niks meer behalve zijn flesjes en toen is de yogurt bij het fruit gekomen, raspte er een appel doorheen, nu ben ik het weer aan het scheiden maar hij krijgt het wel na elkaar. Hoe krijg ik dit eruit!? Hij eet wel brood maar gewoon tussendoor. Als hij mij ziet eten eet hij met me mee, maar niet echt op gezette tijden ofzo. Eet ook rustig een half pistoletje in de kinderwagen.. Sorry als het wat warrig is maar dat ben ik zo ondertussen ook. Ik weet echt niet meer hoe we dit nu gaan omdraaien en wat nou wel een fatsoenlijk schema is.. *De flessen zijn echt heel groot, IK wil 't ook eigenlijk niet, maar hij blijft maar smakken na die fles. Pap blieft meneer niet, niet van het bordje en niet uit de fles.. Misschien een schepje erdoor maar dat zet eigenlijk geen zoden aan de dijk hier.
OW en ik bied meestal eerst rapley en dan wat hij laat liggen gepureerd aan. Soms eet hij rapley supergoed en soms wil hij het echt niet en wil hij het gepureerd.
Wij zijn al vrij snel brood als lunch gaan geven. Nu eet ze gemiddeld 1 tot 1 1/2 boterham 's middags. Ons schema is al een tijdje als volgt: 7.00 fles 180/6 9.00-10.00 slapen 10.00 fruit 11.30 boterham met water of thee 12.00-14.00 slapen 14.00 fles 180/6 Tussendoor water/thee met koekje/soepstengel 16.00-17.00 slapen 17.00 avondeten (soms yoghurt of danoontje na) 19.00 fles 180/6 Tijden zijn ongeveer. Het kan wel eens een half uurtje eerder of later zijn als ze wat langer slaapt. Wij zijn sinds een week wel begonnen met brood aanbieden 's morgens aangezien ze pap niet wil. Ze eet nu 's morgens een halve tot 3/4 boterham op. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik denk dat jij schema en op verzoek wilt combineren. Dat kan, maar dan heb je geen 'gezette tijden'. Als je de flessen wilt afbouwen moet je richting de maaltijden gaan. Dus brood niet tussendoor geven maar als lunch. En niet meer dan 200cc per fles geven, dat is echt zat. Als ie dan nog honger heeft kun je hem een stukje fruit of een broodkorst geven.
@ Marlous Hij werd net om kwart voor 10 wakker, heb hem nu een appel en een peer met een halve liga erdoor gegeven. Nu om kwart over 11 een half boterhammetje en de fles erachteraan, toen dronk hij nog maar 120 ml dus dat is mooi. Misschien komt die fles zo vanzelf te vervallen? Heb dus wel wat aan je schema!! @Adi Ja denk het ook. Weet je wat het is, ik heb een echt "op-verzoek" kind. Hij wil gewoon geen schema. Heb wel eens wat op tijden geprobeert maar hij gaat echt compleet over de rooie als het niet op zijn eigen schema gaat. Dan eet hij dus niet of nauwelijks en is hij flink sjaggo de hele dag(en nacht..). Ja daar zit ik niet op te wachten. Het lijkt me aan de andere kant wel lekker makkelijk hoor, als je altijd precies weet hoelaat wat moet, maar ik heb me maar bij hem neergelegd Dus het schema wat ik heb draait eigenlijk per "wakker blok". 1e wakker uurtje is dus de fles, kan daar idd wel een broodkorstje achteraan geven als hij zo blijft smakken. Goed idee! Het tweede wakkere blok heb ik aan het begin van het blok dus 2 (kleine) stuks fruit met een halve liga gegeven (GEEN yogurt, hij pikte het gewoon!! YEAH!!) en aan het einde van het blok (duurde nu ook 2 uur in plaats van 1 1/2, dat was wel handig!) 1/2 boterkam met smeerkaas(mag dat eigenlijk wel, is toch zout??) en daar na een fles, hij liet een boel staan heeft dus 120 gedronken. Heel fijn. Dan moet ik het volgende wakkere blok even kijken? Zal ik als hij wakkerword een flesje doen en aan het einde warme maaltijd met yogurt toe?? Dan kan ik het laatste wakkere blok zijn laatste fles geven. Is dat zo wat?? Edit: heeeeeeeee bedenkt me net dat hij vandaag voor het eerst dan op maar 4 "wakkere blokken" (of hoe noem je dat, nouja jullie snappen me wel!) komt! Dat is wel heeeeeeuuul erg handig! Komt denk ik omdat hij dan aan het einde ook nog wat te eten krijgt, kan hij wat langer wakker blijven. Fijn
Zou inderdaad het brood gewoon tussen de middag geven... Gewoon een boterham rond 13u (als hij wakker is) en een kleinere fles. Je mag ook gerust meer dan 1 stuk fruit geven over de dag. Zo kun je ook al een fles laten vervallen, of daar naartoe werken. Weet niet of je alleen groenten geeft, maar je mag het ook al combineren met aardappel/rijst/pasta. Vult ook weer wat meer! Eventueel met yoghurt als toetje... Maar hij krijgt nog wel veel zuivel. Probeer gewoon langzaam te werken naar een schema met 3 hoofdmaaltijden (ontbijt,lunch,avondeten) tegelijk met jullie. Dit kan natuurlijk best even wat tijd kosten... Tussendoor kun je dan fruit geven (max 3stuks/dag) en evt een koekje met sap/water/thee etc. Succes ermee! Las net in je laatste bericht dat het al beter gaat!
ik zou rond lunchtijd eerst een boterham geven en melk wat hij nog lust, in principe is dan 100 cc al genoeg. s middags een tussendoortje: fruit mag ook 2 keer of een rijstewafeltje ofzo. dan tussen 17.00 en 18.00 de warme maaltijd en aansluitend misschien behoefte aan nog melk.
Hier ook een hongerlapje. Sluit me aan bij wat al gezegd is. Hiernaast gebruiken wij ook granen in de fles 's morgens. Ons "lijstje": ochtend 180/6 en 4 scheppen granen fruit 1 stuk/2 kleintjes lunch 1,5 boterham met boter en 120/4 fles (zullen er snel 2 gaan worden denk ik) middag tussendoor: 1 st fruit of paar rijstewafeltjes of cracotte(we hebben die zonder zout van de natuurwinkel) avond: babybordje vol met groenten en aardappel. (zal al snel vlees(vervanger) bij komen want; honger!) toetje +- 2 eetlepels volle griekse yoghurt voor het slapen 120/4 Ik geef trouwens alles in grote stukken. Oja, in liga zit best wat suiker. Dat geeft een piek waardoor je sneller weer een hongergevoel krijgt.
Ik zou ook 's ochtends fijne granen door de melk gaan doen, dat vult meer en is ook goed voor de spijsvertering. En dan niet zo'n grote fles melk maar 150/5 bijvoorbeeld. Grote kans dat hij dan daarna aan alleen fruit voldoende heeft. Tussen de middag idd een boterham geven met water of thee (smeerkaas zit idd veel zout in, is niet echt verstandig, alleen wat boter is in het begin voldoende). 's Middags evt nog een stuks fruit of een rijstewafeltje met een fles melk 150/5. 's Avonds zou ik proberen om hem tegelijk met jullie te laten eten (als dit mogelijk is) en hem inderdaad groenten en aardappelen/rijst/pasta aan te bieden. Als toetje iets yoghurt of wat fruit (afhankelijk van wat hij die dag al gehad heeft). Voor het slapen gaan kun je hem dan nog een wat grotere fles geven 180/6 (evt kun je heel iets smokkelen door er iets meer water in te doen). Hier hebben we ook echt een hongerlapje en in sommige dingen (zoals zuivel), moeten we hem echt afremmen. Hij is het er dan ook nooit mee eens wanneer de fles leeg is, maar als we hem vervolgens afleiden is het al snel goed. Als hij daarna nog dorst heeft krijgt hij gewoon nog iets sterk verdund sap (thee en water blieft meneer helaas niet). Zelf zijn we op een gegeven moment de flessen gaan verwerken (behalve de laatste fles), in de voedingsmomenten. 's ochtends bij het ontbijt een fles, 's middags bij de lunch een fles en de laatste fles dan voor hij naar bed ging. Bij de tussendoortjes (fruit) En het avondeten kreeg hij dan ander drinken. Dit bracht veel meer rust in de dag en tot mijn verbazing accepteerde Jesse het ook.
Oh, en het niet doorslapen hoeft niet altijd aan de voeding te liggen, hier staat het meestal verband met doorkomende tandjes/kiesjes.
Met 8 maanden ga ik nog borstvoeding, maar dit was ons 'schema': Wakker: borstvoeding Mee ontbijten met ons: boterham met boter, soms beetje kaas, tahin of appelstroop. Drinken: thee. Voor slaapje: Fruit. Een of twee stuks. Drinken: thee of water Slapen Wakker: borstvoeding Meestal rond 13:00u Lunch: boterham en thee. Meestal pas rond 14:00u Tussendoor: In de wandelwagen een rijstewafel of soepstengel. Slapen Soms als hij vroeg wakker werd (rond 16:00 uur) nog wat fruit. Na 17:00 uur niets meer. Avondeten met ons mee. Voor het slapen gaan borstvoeding.