koemelkallergie en beginnen met bijvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door frannie82, 9 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ons meisje is bijna 6 maanden en dan mogen we (eindelijk) beginnen met bijvoeding.
    Mijn man wil graag beginnen met rijstebloem door de laatste fles in de hoop dat ze iets langer doorslaapt 's morgens.
    We hebben wel een boekwerk van de dietiste gekregen maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en waar jullie mee begonnen.
    En hoeveel rijstebloem begin je mee?
    Ik heb zo'n probeerzakje rijstebloem van bambix koemelk- en glutenvrij maar daar zit vanillesmaak aan. Is dat wel verstandig?
    En moeten we dan eerst een paar dagen de rijstebloem proberen voordat we met bijv. groente starten?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vanille zou ik niet doen.
    So wie so, al staat het op de verpakking, de meeste kinderen gaan echt niet doorslapen dankzij rijstebloem, maar gewoon omdat ze er qua rijping aan toe zijn. Zeker bij allergie is de kans op slapeloze nachten, omdat kind reageert op de rijstebloem een mogelijkheid waar je mee rekening moet houden.
    Daarbij, ook rijstebloem is bijvoeding, dus niet voor 6 maanden geven. En met 6 maanden heeft je kind er meer aan als je gewoon begint met wat groente.

3. Purk

Purk Niet meer actief

Ah leuk hoor, je zult genieten van de gezichen die je kindje gaat trekken. Wij zijn niet begonnen met rijstebloem, maar met groente. Alle hapjes minimaal 3 dagen en de volgorde was als volgt; worteltjes, broccoli, bloemkool, peer, banaan, perzik. Dan ben je al
    meer dan 2 weken verder. Rijstebloem naturel gebruikte ik om de fruithappen wat in te dikken Toen zijn we gaan uitbreiden. Uiteindelijk bij een maand of 7 à 8 lichte granenpap aan de pepti toevoegen. Met appel, kiwi, citrusvrucht, noten, varkensvlees etc hebben wij gewacht tot 1 jaar

Succes en veel plezier!

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Bedankt voor de tips! Mijn man zou de laatste fles er graag vanaf willen want we zitten nu nog op 5. Ze drinkt nog te weinig voor 4 flessen helaas.. Net aan 700ml. Ach ja nog even geduld!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat papa wil is toch echt minder belangrijk dan wat kind wil hoor!
    Vraag hem anders eens of hij de dag kan doorkomen met maar vier momenten op een dag waarop hij mag eten en drinken. Dus geen koffie tussendoor of iets anders.

Overigens, mijn kinderen hebben nooit gekke gezichten getrokken hoor. Zie er eerlijk gezegd ook niet zo het leuke van ;)

6. MamaBibi

MamaBibi Actief lid

18 apr 2011
    300
    0
    16
    Werk als begeleider met jongeren met LVG en ernsti
    Overijssel
    Introductie schema

Ik was wat aan het lezen op deze site en toen kwam ik dit tegen! Handig! In het linker menuutjes staan ook nog andere pagina's over bijvoeding zoals bijv een dagmenu!

En net wat dirksmama zegt... Heeft je kleine die laatste fles nog nodig... Dan is dat zo! Of paps het nou leuk vond of niet! Ik zou ook wel willen dat ik door kon slapen, mjah... Duuk is nog maar 6 week, kan ik toch niet van hem verwachten ;)

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Je hebt gelijk hoor! Het gaat niet om wat hij wil... Maar dat weet hij ook wel..

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Handig inderdaad! Ik ga toch nog eens een afspraak maken bij de dietiste want hier gaan ze uit van 2 à 3 flessen dan zouden er hier voor die tijd nog 2 af gaan. Dat geloof ik niet echt!

We bieden haar steeds 200cc aan, vanmorgen ging bijna alles op en de 2e fles 110 en meer wilde ze echt niet.

9. Purk

Purk Niet meer actief

Ons mannetje dronk t/m 8 maanden 5 flessen. Is gewoon nooit een grote drinker geweest. Die 5 kreeg hij wel tussen 7.00 en 22.30 uur, dus niet 'sd nachts, hij sliep wel al door.

W.b.t. die gekke gezichten: wij vonden het grappig te zien hoe hij reageerde op eten, wat echt een gezellig moment elke dag het hapje geven, dat is het eten hier nog steeds: een gezellig familieding

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn dochter krijgt rond 21.30 de laatste eerst wachtten we tot 22.30 maar ze wordt altijd tussen 6 en 7 wakker. Nu kunnen we zelf ook wat eerder naar bed. Bem zeer benieuwd hoe ze reageert op de hapjes... Nog even 14 dagen geduld maar ik orienteer me vast :)

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tussen 6 en 7 pas wakker? Dat is toch heel netjes? Volgens mij staat het merendeel van werkend Nederland dan ook al naast z'n bed!

12. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Ja luxe he :D dat doet ze al vanaf 8 weken ongeveer en daarom laten we die laatste fles ook er ook lekker in! Anders komt ze misschien weer midden in de nacht...

13. FallenAngel

FallenAngel Bekend lid

23 jun 2010
    604
    10
    18
    Ik zou oppassen met schema's van internet en gewoon het boekwerk van je diëtiste aanhouden. Ik hoor uit verschillende regio's dat er overal anders mee omgegaan wordt... Sowieso zijn de richtlijnen voor kindjes met kma (bij onze diëtiste) onlangs nog aangepast.

Ik heb overigens ook een heel boekwerk gekregen haha!

Mijn dochter is begonnen met wortel. 1e dag 1/2 eetlepel, 2e dag 1 eetlepel, 3e dag eetlepels (en dat was in het begin "vechten" om het erin te krijgen hoor. Evt in 2 keer aanbieden. Daarna verder met wortel zodat je gelijk in groentes kunt variëren. Vervolgens 2 soorten fruit (appel en banaan geloof ik). Maar we hadden een hele lijst waaruit we mochten kiezen tussen de 6-9 maanden hoor. Advies was om nieuwe dingen altijd tijdens kantoortijden te introduceren zodat je in het geval van een heftige reactie niet met de HAP zit te koekeloeren.

Vanaf 9 maanden kwamen er licht-allergene producten zoals varkensvlees en aardbei bij. Mijn dochter is nu 10,5 maand en ze heeft nog nergens op gereageerd. Jippie! Over een maand hebben we weer een afspraak bij de diëtiste over het introduceren van de hoog-allergene voedingsmiddelen en moeten we dus o.a. melk en ei gaan testen. Héél spannend!!

Wat betreft je vraag over rijstebloem: die mochten we met 5,5 maand geven (na overleg) ook ivm doorslapen. Het hielp wel iets maar was geen supermiddel. En de diëtiste raadde aan om 'm ook weer zsm weg te laten uit de laatste fles omdat ze daar nog vanaf moet en dus niet als maaltijd mag gaan beschouwen, zeg maar. Haar advies was ook om in eerste instantie voor naturel te kiezen.

Veel succes en plezier met de eerste hapjes!

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Bedankt! Ik hou me ook wel aan het schema maar was ook benieuwd naar andere ervaringen. Rijstebloem is hier voor doorslapen echt niet nodig meestal slaapt ze van 23u tot 6u-6.30u de laatste tijd en dat is prima. Ze drinkt de laatste fles zelfs maar 100 gemiddeld en daa redt ze het gewoon op.

15. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Mijn dochter heeft KMA en drinkt nog steeds slecht, ze vind flessen gewoon niet boeiend.

Drinkt schema

0700 fles 200
    1100 fles 100
    1430 fles 140
    1800 fles 160
    2100 fles 190

Ze drinkt wel genoeg, maar heel vaak laat ze veel uit dr flessen staan, wat hierboven staat is een gemiddelde, heel vaak drinkt ze minder dan 700cc. Vandaag begonnen met een bordje rijstebloempap en dat vond ze heerlijk, mijn keuze om het te proberen was omdat ze wil eten, ze vind drinken niet leuk en happen van een lepel vind ze super, fles krijgt ze soms ook wel eens van een lepeltje.

Moet maandag weer naar de kinderarts, en ga het dan bespreken

Deel Deze Pagina