Mijn dochter is 1,5 (ruim 18 maanden) en slaapt heel goed, nog steeds in een ledikantje. Toevallig zeiden we laatst nog dat ze nooit probeert om eruit te klimmen, en dat we willen proberen haar zolang mogelijk in het ledikantje te houden. Omdat ze alleen in een slaapzak slaapt, en nogmaals een hele goede slaper is. Ook vonden wij een groot bed een enorme overgang. Dochter is wel heel groot (89 cm) maar een groot bed is dan ook voor haar nog wel een flinke overgang. Maar vanochtend heeft ze het ontdekt, ze is over de rand gaan hangen en gooide zich met een ware salto zo over het bed en lag op de grond. Gelukkig heeft ze niks en valt het dus mee. Maar dit is wel het moment lijkt me om over te stappen naar een groter bed. Helaas . Een paar vragen waar ik mee zit voor het grotere bed: - Kan ze in een slaapzak blijven liggen? Kan ze er dan wel/niet uitklimmen - Is een dekbed niet gevaarlijk op deze leeftijd? (volgens mij mag dit niet onder de 2 jaar) Dochter wisselt nog weleens van slaaphouding en gaat dus haar bedje door. - Ik ben bang dat ze onder het dekbedje komt en er niet onderuit kan?! - Hoe gaat zon overgang? Ze is een type dat alles ontdekt, en ik zie het dus voor me dat ze continu uit bed gaat en gaat klooien. - Hoe zorgen we dat ze in bed blijft, en er niet uit kan vallen? Kortom, hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
Ik vind een peuter of meegroeibed op jonge leeftijd prettiger. Je kunt gewoon een slaapzak aanlaten en een ledikantdeken gebruiken, die is niet gevaarlijk en schopt ze waarschijnlijk zo weg. Verder verkoopt ikea handige uitvalhekjes, dan rolt ze er niet onopgemerkt uit. Kinderen zijn onwijs handig in een slaapzak, ze lopen er gewoon mee als het moet. Ik zou haar even haar gang laten gaan en laten spelen en dollen als ze dat wilt. Wel van tevoren aangeven dat het daarna bedtijd is en dat ze dan blijft liggen. Verder gewoon uitleggen dat als je zo groot bent dat je uit je ledikant klimt, dat je dan naar een groter bed mag. Kinderen snappen veel. Misschien een idee om haar zelf haar bed in te laten richten, met hoeslaken, knuffels etc.
De kans dat ze het nog een keer doet lijkt me klein... dus waarom gelijk over? Mijn dochter heeft tot 2 jaar en 9 maanden in haar ledikant geslapen. Vond ze heerlijk
Ik vind die gok lastig. Ik denk dat ze er wel van geleerd heeft, ze schrok zelf ook. Maar mijn dochter is ook een type die nergens bang voor is, alles wil ontdekken, en ik kijk er niet van op als het gewoon nog een keer probeert. Ik vraag me af of ik zelf dan de rust heb om gewoon te gaan slapen. Vanavond leggen we een matras voor haar bedje, als ze het dan weer doet valt ze niet zo hard. Slaapzak wil ik in eerste instantie wel proberen ja, hopelijk slaapt ze dan ook prima in een groter bed. Ik ga wel voor een peuterbedje, dat is toch net wat kleiner. Ben zelf ook meer geschrokken hoor. En heb vooral angst dat ze door de overgang naar een groter bed minder goed gaat slapen. We zijn zo verwend met haar wat slapen betreft, nooit een gebroken nacht of gedoe dus het is wellicht meer voor mezelf dat de verandering vervelend is.
Dochter slaapt al sinds ruim een jaar onder een dekbedje. Als je dat niet instopt onder de matras, kan ze er toch even makkelijk onderuit kruipen als ze eronder geraakt is? Als ze 'groot' genoeg is om over de rand van het ledikant te duiken, denk ik dat ze ook wel zelfredzaam genoeg is met een dekbed hoor. Maar misschien kan je gewoon een matras naast het ledikant leggen en afwachten? Misschien is ze zelf zo geschrokken van haar actie dat ze het niet meer doet
Waarom gelijk over willen? Misschien heeft ze haar lesje wel geleerd Anders zou ik er voor kiezen twee spijlen uit het bedje te halen ipv een groter bed. Ik vind 18 maanden nog echt wel jong.
Ja dat is ook waar ook, dat ze er heus wel onder vandaan kan kruipen. Vannacht idd een matras ernaast, en kijken wat ze doet. Hopelijk was dit eenmalig, ik wil het toch nog even aankijken. Groot bed wil ik het liefst uitstellen
kan ze er zelf uit tussen de spijlen door ipv over de rand te klimmen Hier ligt zoon in een ikealedikant met zijkant eruit, zo kan hij midden in de nacht naar ons toe komen en in zn cosleeper verder slapen. Hij is 20mnd. Gaat helemaal prima
Idd. Er zijn zelfs ledikantjes waar je standaard twee spijlen eruit kunt halen, zonder te zagen. Zo kan het kind veilig uit ben stappen, maar heeft toch de geborgenheid van een niet al te groot bed.
Ik zou precies ook nog even afwachten. Misschien was het een eenmalige actie, gaat ze het vaker doen kan je nog overgaan. Slaapzak in groot bed is geen probleem. heeft zoonlief ook een tijdje gehad, vooral in de winter dan. Dekbed is vanaf een jaar normaal geen probleem, toch zeker niet als je een katoenen hebt (die heb ik in de ledikant nu). Zoonlief heeft bij de overgang een paar dagen gereld: -dag 1: uit bed komen en spelen - dag 2: de lichtknop ontdekken (uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/...) - dag 3 nog eens proberen uit bed te komen - dag 4: flink gaan slapen Ben erg benieuwd als meisje gaat overgaan, wat dat gaan geven Wij zetten de bedden wel met 1 kant tegen de muur. Langs het bed, de matras van het ledikantje voor als ze eruit zouden vallen. Zoonlief viel er enkel uit als de matras weer een avond weggenomen was
Ik kan je niet helpen met tips, heb zelf nog een kleintje dat in het ledikantje slaapt. Maar wel een tip voor het slaapzakje. Als je geen deken of dekbed wil, kan je altijd zo een wollen/fleece pyama kopen maar dan een paar maten te groot en deze over haar gewone pijama aan doen. Dat is dan zoals een slaapzak maar dan met benen eraan. Kan ze stappen. Dat doen wij ook en werkt hier. Hij werd namelijk hysterisch als hij zijn slaapzak aan moest, was niet vrij genoeg dan om te bewegen (lees: rondstappen in ledikant).