ziek en niet drinken

Discussion in 'Voeding' started by Mukkie11, Oct 29, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    ons mannetje van bijna 16 maanden is ziekig. hij heeft niet echt koorts maar sinds donderdag zit z'n mondje vol aften en op twee plekken koortsuitslag. hij eet niet, alleen wat yoghurt en wat pap. hij drinkt nauwelijks, alleen wat slokjes water en smoothies. gisteren ging het nog want toen heeft hij pap op met 120ml melk, 3 smoothies wat ongeveer 240ml is en 100ml water en een bakje yoghurt van 180gr dus vocht had hij wel binnen. hij had ook een poepluier nog maar vandaag heeft hij maar een smoothie op en wat water en pap met 50ml melk. hij weigert nu ALLES...ik maak me zorgen om het niet drinken. z'n mondje is droog maar verder zie ik niet echt dat hij uitdroogt...hij loopt door het huis, is natuurlijk niet zo fit en vrolijk maar speelt wel...

wie heeft ook een niet drinkend ziek kindje gehad maar waarbij het toch goedkwam?

2. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,264
    1,028
    113
    Zuid-Holland
    kind geeft vaak zelf wel goed aan wat ze wel en niet willen als ze ziek zijn. gelukkig krijgt ie nog wel iets binnen, elke slok is er 1!! k zou de plasluiers heel goed in de gaten houden. en krijgt ie morgen weer zo weinig binnen dan kan je altijd even de huisartsenpost bellen voor advies!

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Is de binnenkant van zijn mondje droog? Dat is een teken dat hij aan het uitdrogen is, in dat geval zou ik direct de HAP bellen.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje had vorig jaar een heftig spuugvirus en daarna ook nog waterdiarree. Hij zei dat kindjes bij diarree het snelst uitdrogen en daarna bij spugen. Als jouw kindje niet spuugt of geen diarree heeft, zou ik me niet zo'n zorgen maken. Een kind da nog loopt, speelt en lacht, daar gaat het nog goed mee. Er mogen ook tijdelijk minder luiers zijn. Uitdroging gaat altijd gepaard met verhoging.
    Ik heb zelf weleens een afte en dan eet ik liever geen zuur fruit of yoghurt. Ik zou lekker pap of melk of water geven.
    Aftes komen door een lage weerstand. Misschien vitaminepilletje geven?

Beterschap!

5. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    eigenlijk heb je denk ik de belangrijkste adviezen al gehad. Eten is niet zo belangrijk daar kunnen ze best even zonder. Vocht wel, maar zo lang hij nog speelt en rondloopt valt het w.s. wel mee, alhoewel dat niet altijd alles zegt. Houdt even bij hoeveel plasluiers hij heeft en hoe zwaar ze ongeveer zijn ( ik zou ze gewoon echt even noteren ) iedere slok is er 1 en eventueel ORS aanbieden. I.d. niet te zuur dat bijt in de aften.. als je je zorgen maakt of twijfel gewoon even de HAP bellen om te overleggen. Droge mond is wel een verschijnsel.. maar goed 1 ding zegt niet alles.
    Beterschap ermee !

6. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    dank voor de reacties! we zijn inmiddels naar het z'huis geweest gisterenavond...in griekenland heb je geen hap...

z'n tandvlees was zo opgezwollen en hij had nog meer zweertjes. ik was er niet gerust op! ben blij dat we er heen zijn gegaan. het is een mond/tandvleesinfectie. geen aften dus! werkelijk z'n hele mond zit van binnen vol en ook wat op z'n lippen...opzich is het niet gevaarlijk dit virus en kan een kindje blijkbaar makkelijk oplopen, hoe schoon je ook bent. het probleem is dat hij dus niet drinkt. we hebben nu een vloeibare oplossing gekregen en moeten met dat spul 4 keer per dag met een gaasje z'n mondje insmeren. het is ant-bacterieel en er zit een beetje antibioticum in en zou de boel wat verdoven zodat hij minder pijn heeft en kan drinken.

hij heeft nu sinds gisteren avond 11 uur het volgende op (deels zelf en deels met een spuitje onder dwang):

120 ml melk, 120ml yoghurt, 50 ml water, pap met 120 ml melk en een smoothie van 80ml. dit lijkt me wel even genoeg...straks als hij weer wakker is krijgt hij weer dat heerlijke spul in z'n mondje wat een drama is en dan kijken of hij wat drinkt/eet.

deze virale infectie moet gewoon vanzelf verder overgaan na een week. maar niet drinken is natuurlijk gevaarlijk en anders moet hij blijven en een sonde...dat dus niet, liever!

hoop dat het snel over is want ik wil mn energieke vrolijke mannetje terug...snik snik...

nogmaals bedankt voor de reacties!

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

He gatver Mukkie, wat een ellende! Wel gewoon een zetpil pcm geven hoor, dit klinkt echt pijnlijk!

Wat leuk dat je in Griekenland woont, wist ik niet! Vasteland of een eiland?

Sterkte!

8. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    dank je voor je reactie! ja is heel rottig voor de kleine...en z'n mondje ruikt ook nog...hij heeft niet veel energie en is bekaf van het weinige slapen...

we wonen in Athene maar we gaan waarschijnlijk tegen de zomer naar NL na 10 jaar. het is niet meer te doen qua werk en ook sociaal-politiek wordt het steeds vervelender. mijn man is Griek...

Share This Page