Help, hoe moet dat straks? (kolven en live voeden in werktijd)

Discussion in 'Borstvoeding' started by cupcakes, Oct 2, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Hallo,

Ik zit met een paar vraagjes en vroeg me af hoe jullie dat aanpakken.

Dinsdag over een week moet ik weer beginnen met werken, ik ga in totaal 16 uur werken (8 uur op dinsdag en 8 op donderdag)

Dinsdags zal ik gaan kolven, want dan is Thijs bij mn schoonmoeder.
    Donderdag wil ik live gaan voeden op het KDV, dat is om de hoek van mn werk.

Nu zit ik alleen met de volgende vragen:

1. m'n zoontje heeft nog niet een supervast ritme, wel vaak rond dezelfde tijden maar ik weet niet zo goed hoe laat ik nu moet gaan voeden op het kdv?
    2. zouden jullie proberen een schema af te dwingen (klinkt zielig)
    3. hoeveel extra voeding hebben jullie op voorraad? (ik heb nu net 2 voedingen bij elkaar van ong. 200 cc (mn zoontje is 7,5 kilo en krijgt meestal 5 voedingen op een dag)

Ik had nog meer vragen maar die ben ik weer kwijt :(

Ik hoop dat jullie mij een eind op weg kunnen helpen?

2. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik heb geen ervaring maar het lijkt me niet echt te doen zonder schema. anders weet je niet wanneer je moet gaan voeden toch?
    dat hoeft niet zielig te zijn hoor!
    ik doe ook een schema en daar wennen ze best aan. je zult het wel alle dagen moeen doen denk ik...

ik zou wat meer voorraad proberen aan te leggen. kun je niet elke dag een beetje bijkolven na elke voeding? dan heb je vaak aan het einde van de dag een hele voeding bij elkaar.

succes ermee

3. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL

dankje voor je reactie, mag ik vragen wat jouw schema is?

Ik probeer meestal ong. 2 uur na de eerste voeding te kolven, dan krijg ik vaak weinig eruit, maar soms ineens veel (heb ik ook een vraagje over gesteld bij de lactatiekundige).

Ik geef 2 borsten per voeding, dus ik kan niet 1 kant kolven na de voeding, en ik krijg er na een voeding hoogstens een bodempje uit.

Oh ja en ik heb nog een zoontje van 2 jaar rondlopen, dus het is ook niet echt een optie om na elke voeding te kolven, dat kost gewoon teveel tijd. Ik ben toch nog wel snel een half uur bezig met voeden en dan wil de oudste toch echt ook graag aandacht.

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Is die 200cc ook wat hij drinkt uit een flesje? Mijn ervaring met Jitte op het kdv is dat ze het met 3 flesjes van 120 cc prima doet op het kdv. (Jitte is nu 5.5 kilo) Dat is dan van 8.00 tot 17.00. Ze krijgt een flesje bv van mijn man om 7.30 (ik moet al vroeg weg, om 6.15) ik heb de instructie gegeven dat ze niet langer dan 3 uur tussen de voedingen mogen laten zitten. Dus uiterlijk rond 10.30, rond 13.30 en 16.30.

Ik zou in jouw geval dus gewoon afspreken dat je elke 3 uur naar het kdv komt, en als het eerder nodig is dat ze je even bellen. Jitte drinkt thuis vaker overdag, zo'n 7 à 8 keer. Ze is echt van de kleinere beetjes.

Je zou die 2x200 cc in kleinere delen kunnen opdelen, dan kunnen ze even kijken wat hij per keer wil drinken. Jitte heeft echt meer dan voldoende aan 120, ze laat vaak zelfs nog een 5à10cc staan.

Ik dwing dus niet echt een schema af, maar kijk een beetje wat ik thuis ook zou doen. In mijn geval is het niet erg als ze een keer meer zou drinken, ik ben vaak al voor 16.00 weer thuis, dus als ze een keer tekort komen hoeven ze maar te bellen en kan ik zo komen.

Ik heb nu nog geen voorraad, het komt er gewoon niet van om elke voeding extra te kolven, net als jij, omdat er al 1 rond loopt. Nu kolf ik op het werk redelijk, en heb ik meestal met een beetje nakolven om 19.00 genoeg voor een hele werkdag.

5. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

kdv kan jou ook bellen als hij honger heeft.
    succes trouwens!
    heeft hij al een x gewend? mooi moment op t uit te proberen.

6. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

mijn schema (5 maanden) is eigenlijk gewoon om de 3 uur:
    ideaal is 7 uur, 10 uur, 1 uur, 4 uur 1 ur en 7 uur. Als ze veel eerder wakker wordt dan schuif ik het allemaal een uurtje naar voren. In dat geval geef ik om 7 uur voor ze naar bed gaat nog een klein 'top-up' voedinkje, zodat ze met een volle buik naar bed gaat. Ik wijk wel regelmatig wat af, om het in mijn en haar schema van de dag te passen. Maar het komt meestal wel hier op neer.

Het is altijd heel moeilijk om opeens extra te gaan kolven. Het is natuurlijk vraag en aanbod. Ik zou toch proberen na de voeding te kolven. Ook al krijg je maar een bodempje, je zou na een paar dagen wat meer moeten krijgen, maar dat anbest lastig zijn als de bv heel erg gestabiliseerd is. Je moet zeg maar een kunstmatige 'regeldag' bij elkaar kolven. Ik geef maar een borst per keer, dus dan is dat makkelijker. Ik kolf wel eens 's avonds, omdat ze om 7 uur de laatste voeding krijgt kolf ik dan om 10 uur.

Ik weet niet hoe makkelijk je weg kunt van je weg, maar het likt me niet fijn als ze je bellen dat je op stel en sprong daarheen moet. En dan zitten zij te wachten met een hongerige baby. maar dat kun je zelf het beste inschatten. Je kunt het ook eens proberen zo.

Hier ook een jochie van bijna 2 erbij, dus snap dat het erg lastig is!

7. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,168
    2,283
    113
    Weet je al hoeveel hij drinkt uit de fles per voeding? 200 cc voor een baby van een week of 10 lijkt me best veel, eigenlijk.
    Wij begonnen met voedingen van 130 cc per keer en daar bleef zelfs nog van over.
    Nu gaf ik al een tijdje 2x 200 cc (rond half 11 en rond 2 uur en dan moest ie het maar uitzingen tot ik terugkwam). Dat ging op zich wel goed, maar hij had dan wel mega-honger als ik hem ophaalde. Nu heb ik afgelopen week eens geprobeerd of 3x150 beter bevalt en dan steeds voor zijn slaapjes. Thuis voed ik hem namelijk ook veel vaker dan 2x overdag en altijd voor zijn slaapjes en soms nog tussendoor. Dat ging goed en hij lag ook niet te brullen van de honger toen ik thuiskwam.

Het blijft dus een beetje uitproberen, zeker de eerste tijd. Aan een soort ritme ontkom je niet, anders is het gewoon niet te doen. Bij ons start het schema op de tijd van de eerste ochtendvoeding en dan steeds 2,5-3 uur erbij. De ene dag drinkt hij dan om 7, 10, 13 en 16 uur, de andere dag om 8, 11, 14 en 17. Ik zeg het er gewoon bij als ik hem wegbreng en dan moeten ze maar zien dat ze het inplannen rond die tijden.

Ik heb zelf in mijn verlof een voorraadje opgebouwd en dat probeer ik op peil te houden. Doordeweeks moet ik er steeds weer wat van af snoepen, omdat ik niet genoeg kolf, maar in het weekend probeer ik het dan weer aan te vullen. Ik kolf altijd na de eerste voeding 's ochtends. Omdat ik maar 1 borst per keer geef, heb ik dan vaak wel flink wat over, om te kolven. Soms kolf ik 's avonds laat ook nog 1 kant voor de laatste voeding, als ik echt te weinig heb voor de volgende dag. Het is soms echt sprokkelen, maar alle beetjes helpen, zelfs als je 4x moet kolven om 1 voeding bij elkaar te krijgen. Ik heb op dit moment ongeveer 5 voedingen als reserve in de vriezer liggen.

8. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik weet natuurlijk niet precies wat hij gaat drinken straks als hij bij mn schoonmoeder is. Maar ik heb dus laatst een fles van ruim 180 cc geprobeerd en die ging helemaal op, hij heeft zelfs daarna nog even aan de borst gedronken..

Hij is ook best zwaar natuurlijk voor een baby van 3 maanden.

Ik ga denk ik toch proberen hem in het rimte te krijgen van om 4 uur voeden. Vandaag al gedaan en het ging zowaar heel erg goed, hij heeft vandaag om 7.00, 11.00, 15.00 en 19.00 uur gedronken en krijgt straks om 23.00 uur nog. Maar ja hij was echt voorbeeldig vandaag, hij sliep ook overdag supergoed.

Gisteren was hij echt een draakje en wilde hij niet gaan slapen, heb ik bijna de hele middag met hem aan de borst gezeten etc. Dus ik ben wel benieuwd hoe het morgen gaat.

Ik kan helaas niet op stel en sprong weg op mn werk, ik werk als telefoniste/receptioniste, wel met z'n 2tjes achter de balie, maar er moet toch vervanging komen als ik wegga en die collega's kunnen natuurlijk niet meteen hun werk laten vallen omdat ik moet voeden.

Ik ga het nu maar even aankijken of het lukt om hem in dit schema te houden. Mocht het toch niet lukken, misschien dat het dan wel om de 3 uur lukt, dan zou ik ook om de 3 uur weg kunnen gaan.

Alleen wordt het dan weer lastiger bij mn schoonmoeder, dan mag ik wel aardig doorkolven, want dan zou zij 3 voedingen moeten geven. Hij is dan namelijk pas om 18.30 a 18.45 uur weer thuis, want mijn man haalt en brengt ze dan.

Pff wat een gepuzzel zeg, wat dat betreft is KV wel makkelijker, mn oudste heeft KV gehad omdat de BV niet lukte, dus moet nu weer even wennen aan wat anders.

Heel erg bedankt in elk geval voor jullie reacties, meer tips en ervaringen zijn natuurlijk welkom! En mocht het toch niet lukken van de week, dan kom ik hier weer aankloppen met m'n vragen. (hoe doen mensen zonder forum dat?)

9. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    FF een update: het gaat nog steeds goed met m'n schema!

stom eigenlijk dat het door goed op de tijd te letten en Thijs soms een beetje af te leiden het makkelijk lukt om hem om de 4 uur te voeden! Dus zonder krijsend kind.

Als het zo blijft gaan moet het op het werk straks wel lukken.

10. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Hoop dat iemand me weer kan helpen:

Thijs komt ineens weer om de 3 uur voor z'n voeding. Op m'n werk had ik al afgesproken dat ik 2x zou gaan voeden/kolven.
    En eerlijk gezegd zie ik het ook niet zitten om m'n werkdag 3x te onderbreken voor de voeding, dan kom ik helemaal niet aan werken toe.

Nu zat ik te denken dat het met kolven wel moet lukken om 2x te kolven op dinsdag en dat ik dan na werktijd kan kolven (ben een uur eerder thuis als de kids). Zo hoop ik genoeg te verzamelen voor 3 voedingen de week erop.

Maar misschien zou ik donderdag 2x kunnen voeden en dan de middelste voeding een kunstvoeding kunnen geven?
    Zou dat een ramp zijn voor m'n productie?

Ik heb er geen problemen mee dat hij dan 1 KV zou krijgen, ik heb het er niet voor over om doordeweeks daarvoor extra te kolven zodat ik eventueel die voeding ook BV zou kunnen geven.

Ik zal misschien al extra moeten kolven om genoeg te hebben voor de dinsdag. Betekent trouwens ook meteen dat ik weinig noodvoorraad zal hebben voor de dinsdag. Zou ik daarvoor eventueel ook KV voor kunnen meegeven (eventueel van die portie zakjes?)
    En maakt het veel verschil of je dan gewone of hypoallergene voeding gebruikt? (mn man heeft alleen wat hooikoorts, verder hebben we geen allergieën of astma).

Hoop dat iemand me snel kan helpen, aangezien ik dus morgen weer moet beginnen.

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jitte krijgt hier elke avond een flesje kv voordat ze naar bed gaat en dat gaat eigenlijk altijd goed. Ook mijn productie heeft er niet onder geleden. Ik geef gewone kv, friso 1. Hypo allergeen vond ik niet nodig, aangezien er geen allergieën in de familie zitten.

Ik kolf altijd wel om die tijd, dat scheelt misschien ook. Jitte wil perse niet aan de borst! Eigenwijs ding.. :D

Die portiezakjes zijn nog niet geschikt, aangezien dat opvolgmelk is. Die mag je pas vanaf een half jaar geven.

Wat ik nog wel wil zeggen, uit eigen ervaring, is dat je op het werk beter 3x kort kunt kolven dan 2x lang. Ik heb dan meer opbrengst, waarschijnlijk omdat ik rustiger zit. Ik kolfde eerst ook maar 2x op het werk, maar dan liep de productie bij mij juist wel heel erg terug als ik 2 dagen achter elkaar moest werken. Dat krikte ik wel weer op door Jitte de volgende dagen vaak aan te leggen, maar nu ik 3x een kwartiertje/20 minuten kolf hoeft dat niet meer.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou geen voedingen gaan vervangen door kunstvoeding, want dan ben je in feite aan het afbouwen.

Ik vind 200cc megaveel voor een kind dat borstvoeding krijgt hoor! Kinderen die borst gewend zijn hebben nogal eens de neiging zich te overdrinken uit een fles, omdat de melk op een heel andere manier uit een fles komt als uit een borst.
    Bij een borst heb je eerst druppels, dan stralen en dan, als de borst bijna leeg is, lekker vette druppels. En die druppels geven je kind het signaal 'melk bijna op, je moet gaan stoppen'. Bij een fles komt de melk van begin tot einde in een constante straal. Je kind mist bij een fles het stopsignaal en zal blijven doordrinken, ook al heeft het al genoeg. Want je kind wacht nog op die stopdruppels!

Het handigste is om je melk niet in grote porties te bewaren, maar in kleinere porties van 60-90cc. Dan kun je per voeding 1, 2 of 3 porties laten geven, al naar gelang wat je kind wil, en uit de vriezer kun je ook gemakkelijker een portie pakken als je een keertje niet genoeg gekolfd hebt.

Het beste voor je werkdag met het kdv is om bij het wegbrengen OP het kdv je kind nog een keer aan te leggen en je borsten goed leeg te laten drinken. Dan heb je grote kans dat je het met 2x daar naartoe gaan op een dag haalt. Bij het afhalen ook eerst aanleggen, dan pas weggaan!
    Maar op zich, waarschijnlijk is dat 3x moeten voeden maar heel tijdeljk, dus waaro zou je dat niet gewoon doen?

13. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

hier kwam ze ook om de 3 uur op een bepaald moment en ik kolfde maar 2 keer. Dit had om ze zoveel tijd invloed op mijn produktie. Als ik thuis was gaf ik dus toe aan een regel dag.
    Ben al 7 maanden bezig en nog steeds maar 2x per dag kolven. Gaat dus goed.

14. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik ben dus weer aan het werk geweest.

Thijs heeft dinsdag 3 flessen op, 2x 180 en 1x 200cc. Dus hij drinkt echt wel een behoorlijke fles. Hij weegt denk ik ook wel zo'n 8 kilo en is bijna 4 maanden, dus denk wel dat ie dat nodig zou hebben. Een FV kindje zou dat ook krijgen.

Ik heb dinsdag 2x gekolfd op mn werk (120cc en 180cc) en toen ik thuiskwam heb ik nog 60cc gekolfd. Dus heb nu 2 voedingen van 180cc. De andere krijgt hij flesvoeding.

Donderdag heb ik hem 2x gevoed op de creche en hij heeft 1x een fles gehad (nog wel gekolfde voeding, de FV heeft hij woensdag gehad, zodat ik het thuis kon testen of hij het wel lust)

Het lijkt zo dus wel goed te gaan. Maar ik hou het wel in de gaten hoe het op de andere dagen gaat. Ik heb nog zitten denken dat als het invloed heeft op mn productie ik anders die tussenvoeding helemaal ga vervangen.

Ik voed nu dan ong om:
    7-10-13-16-19-23 uur, die van 13 uur is op werkdagen dan FV.

Maar mocht hij minder vaak komen voor de voeding (dus 5 ipv 6x), is het dan nog mogelijk om weer terug te komen op volledige BV?

Voeden als ie op de creche is, daar heb ik geen tijd voor. Het is nu al opschieten en ik moet de oudste al uit bed halen om op tijd te zijn, ik wil hem niet nog vroeger eruit gaan halen omdat ik nog moet voeden.

3x voeden/kolven tijdens een werkdag vind ik niet te doen. Ik ben toch nog wel aardige tijd bezig met voeden en kolven, dus redt ik het waarsch. niet eens in de 2 uur die ik ervoor krijg. En ik wil ook nog aan mn werk toekomen. Als ik mn lunchpauze ervoor kon verschuiven had ik het wel overwogen, maar dat kan op mn werk niet.

Overigens leek het net of hij BV uit de fles kreeg, terwijl het dus FV was. Hij keek niet op of om.

Share This Page