Drie weken geleden zocht ik een docent van mijn opleiding en stond ik voor de docentenkamer. Daar hebben leerlingen geen toegang toe, dus ik stond even kort voor het raam te kijken of mijn docent(e) daar was. Nee dus. Ik wilde mij omdraaien en weglopen en een e-mail sturen of het later nog eens proberen... Ik zocht die docent al zeker 6 weken, en ik liep haar telkens mis en zij reageerde niet op e-mails, dus ik dacht: nou, ik ga eens kijken. Ze was er niet; nou jammer dan. Tabee. Dat HAD het verhaal kunnen zijn... MAAR. Voordat ik mij omdraaide stond hij voor me. Een irritant vervelend mannetje waarbij je al in één oogopslag kunt zien dat hij stikvervelend is. Hij vroeg wat ik daar deed op een niet te prettige wijze. Ik vertelde hem op een normale manier wat ik daar deed. Een frons verscheen op het verkreukelde gezicht met het vieze ringbaardje en hij deed akelig autoritair en haast narcistisch. KIJK MIJ GOED ZIJN! IK BEN GOD! Hij was de baas en denk maar niet dat je wat te vertellen hebt. Waar ik het lef vandaan haalde om voor de docentenkamer te gaan staan (dat bepaal ik lekker zelf wel!) en dat docenten op deze wijze niet communiceren met leerlingen (op een sociaal maatschappelijke opleiding communiceren ze niet sociaal maatschappelijk?), dat ik maar een e-mail moest sturen en wanneer daar niet op gereageerd werd, dat ik dikke vette pech had en dan de opleidingsmanager maar aan moest spreken. Nou ja, ik kan dat niet hebben en met gebruik van een bepaalde toon (ik heb een geschiedenis met autoriteitsconflicten; heck, ik ben één en al autoriteitsconflict) reageerde ik dus lekker op dezelfde hatelijke arrogante wijze terug. Ik schopte hem verbaal dus net zo hard voor zijn schenen als hij mij. Dat als de docenten eindelijk eens op hun e-mail zouden willen reageren met hun luie donder; ik hier überhaupt niet had gestaan :x Ik wachtte al ZES weken op een reactie van de docent! EN IK LAAT ME DOOR JOU NIET WEGJAGEN, VRIEND! Ik had lief en braaf kunnen glimlachen, ja en amen zeggen en weg kunnen lopen. Dan was dat het einde van het verhaal maaaarrrrr... Tja. Je moet mij dus hebben en ik ging er vol tegenin. Het werd een flinke woordenwisseling. Dat je je maar heel wat in je hoofd haalt! Je denkt zeker ook dat je alles bent, ist wel? Doe even normaal ofzo! Stumper! (nee dit heb ik allemaal niet letterlijk gezegd; maar dit dacht ik wel en heeft mijn toonzetting beïnvloed). Ik heb het op een 'gangbare' nette manier kenbaar gemaakt dat ik hier niet van gediend ben. Al ben je de koning, je hebt je maar normaal te gedragen tegen je medemens, kom nou. Randdebiel! Vervolgens heb ik een klacht bij de docent in kwestie én de opleidingsmanager neergelegd met de woorden: er stond een bepaald vervelend persoon bij de docentenruimte arrogant te doen, blabla. Hierbij hoorde ik bij een persoonlijk gesprek met de docent in kwestie dat hij hoogstwaarschijnlijk een slechte dag had en dat ik het mij maar niet aan moest trekken. Zit ik momenteel een webcollege te volgen; zegt hij doodleuk tegen iedereen: goedemiddag eerstejaars, ik ben *naam* en ben de meest belangrijkste docent van de opleiding; jullie zullen intensief met mij samen gaan werken en ik zal jullie ook beoordelen en blablablabla. I am sooo screwed *zit te zuchten en te steunen; whyyyyyyyy is it always me?*
Misschien je mooie nieuwe trui aantrekken als die binnen is en je even persoonlijk bij hem voorstellen met eventueel daarbij dat je het jammer vindt hoe jullie eerste ontmoeting ging (Al zou ik dat laatste zelf niet gedaan hebben ).
Slechte dag of niet, zo hoeft hij niet te praten tegen niemand. toen niet en nu niet. je bent geen 14 meer en het is geen middelbare school. lekker langs je heen laten glijden.
Jeh, je moet maar zo denken: je hebt vast indruk gemaakt en hij weet nu ook dat je niet over je heen laat lopen. Lijkt me op een sociaal maatschappelijke opleiding heel geen slechte eigenschap!
Nou en?? Dat hij maar weet dat jij je niet van je sokken laat blazen! Kom gerust op voor jezelf hoor! Mocht je denken dat hij je alsnog niet eerlijk beoordeeld, neem ik aan dat je dat nog wat hogerop kunt zoeken?
Ja dat vind ik dus ook, mja, ik had het wellicht zelf anders kunnen verwoorden. Ik dacht dat het de 'algemene docentenruimte' van de gehele sociaal/maatschappelijke opleiding was - en niet slechts die van mijn eigen opleiding. Ik dacht dat hij 'zomaar iemand' was. Anders had ik wel anders gereageerd Ik kan namelijk soms best tactisch zijn; wanneer ik niet als een dieseltrein over iedereen heen dender.
Waarom had je dan anders gereageerd? Omdat hij je moet beoordelen? Ik had er lak aan gehad hoor! Maar goed, ik ben normaal ook niet zo tactvol, ik kan het wel, als het moet, maar ik doe het niet meer.
Ja, ik had politiek correct geantwoord; 13 in een dozijn. Ik steek overal al bovenuit omdat ik 'anders' ben, zonder dat ik zelf wil. Dan had ik net als de rest van de kuddeschapen doorgelopen met een 'MEEEEHHHHH' en dan had ik er verder geen last van. Ik heb het vermoeden dat dit nog wel een staartje gaat krijgen.
Sommige leraren zijn en blijven eikels en eigenlijk absoluut niet geschikt voor het vak. Hopelijk gaat jullie "akkefietje" er niet voor zorgen dat hij je dwars gaat zitten op de opleiding dat zou wel heel erg "kinderachtig" zijn.
Whaha nah, die snor plakken, hoed op, trui aan en gaan met die banaan, je valt echt nie op!! misschien voor de zekerheid ook nog maar die showercap over je hoedje heen!!
Zoals Mamabri zegt, je hoeft je dan nog niet anders voor te doen. Jij bent jij , en je laat niet over je heen lopen. Dat vindt ik een hele goede eigenschap.
Ach meid, je hebt duidelijk gemaakt dat er niet over je heen gelopen moet worden. Ik wil wel een beetje van jouw lef hoor.. hahahahaha
Ben ik de enige die vind dat als je een sociaal maatschappelijke opleiding volgt je dit conflict ook anders had kunnen (en eigenlijk had moeten) oplossen?
Ja, vast, maar dan wél door de leerkracht, en niet door de leerling, die is immers nog in de leer Goed voorbeeld doet nl goed volgen!