Welk flesje en hoeveel ml geven bij afkolven?

Discussion in 'Verzorging' started by soeee, Feb 2, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. soeee

soeee Niet meer actief

Dag dames,

Heb deze vraag aan de lactatiekundige voorgelegd, maar denk dat het druk is, dus gooi ik hem ff openbaar.

Ik geef nu bijna 4 maanden borstvoeding en dat gaat heel goed. Nu lijkt het me goed om het flesje te introduceren, zodat ze in geval van 'nood' ook afgekolfde melk kan drinken. Maar welk flesje (en met hoeveel ml) kan ik hier het beste voor nemen? En hoe weet ik hoeveel afgekolfde melk zij nodig heeft?

Alvast hartelijk bedankt!

2. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Welke fles maakt niet uit. Er zijn flessen die qua vorm op de borst lijken maar qua structuur helemaal niet (huid is nu eenmaal iets totaal anders dan een speen). Dus die doen het net zo goed als een goedkope fles van de zeeman bij wijze van spreken. Het is maar net waar je kindje de voorkeur aan geeft maar dat kan net zo goed een simpele fles zijn als een zogenaamde speciale "bv fles" zoals de breastflow bijvoorbeeld. Wij hebben een Chicco fles gebruikt als eerste optie en dat was meteen goed.

Hoeveel ml kun je het best rekening houden met de grootte van een baby maag en dat is met 4 maanden ongeveer 100 tot 120 ml dus ik zou 100 in een fles doen en dan kijken hoe ze erop reageert. Oja, en voor het eerste oefenen maar heel weinig (30 bijvoorbeeld) zodat je als ze de fles niet pakt niet meteen van alles hoeft weg te gooien.

3. soeee

soeee Niet meer actief

Dank je! Er is ook een berekening die je als richtlijn kunt gebruiken zie ik. Gewicht × 150 : aantal voedingen = .... ml per voeding :)

4. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Ja maar dat is meer een sommetje voor kunstvoeding. Borstvoeding is lichter verteerbaar en wordt vaker op verzoek gegeven waardoor je niet altijd het aantal voedingen weet. Dus je kan het als richtlijn gebruiken, maar kijk niet raar op als je dochter een andere hoeveelheid wil :). Hier is ze inmiddels 9 maanden en ze hikt met moeite 100 ml weg.

5. soeee

soeee Niet meer actief

Oh die vond ik juist op de site voor borstvoeding! Maar idd, ieder kind is anders :) Denk ook niet dat ze zomaar zo'n 150 ml wegkloekt hoor, haha :D

6. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

Jun 5, 2013
    1,042
    80
    48
    Hier waren het in het begin oefenflesjes, ongeveer een uur na de gewone voeding. We gaven dan max 50ml.

Qua fles verschilt het per kind, hier kun je bij de lactatiekundige een tasje met verschillende flesjes huren om uit te proberen.

Toen het flesje echt een voeding werd (als ik aan het werk was) gaven we in het begin 100ml en later 120ml. Bewust kleine flesjes, om zn maagje niet op te rekken. En zo krijgt hij ook wat vaker wat binnen, wat weer goed is voor de suikerspiegel en hersenontwikkeling.

7. KimK

KimK Niet meer actief

Ik raad je de avent natural aan. Die speen lijkt op de borst en voorkomt dus dat je kindje niet meer aan borst wil drinken.

8. soeee

soeee Niet meer actief

Bedankt dames!

Oh goede tip, thanks! :)

9. Margha

Margha Fanatiek lid

Nov 19, 2008
    1,950
    25
    48
    Bij ons bevalt de tommee tippee tot nu toe het beste.
    onze meid drinkt ongeveer 120 tot 140 cc maar ook wel eens minder. Eigenlijk best lastig te bepalen vind ik.

10. Sarax

Sarax Bekend lid

Jan 19, 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Hier ook avent natural, na 3 weken volledig aan de fles heb ik 1x de borst gegeven ivm stuwing (ik heb 2 maanden fulltime gekolfd) pakte hij de borst gewoon en dronk!
    Lijkt mij beter dan een difrax speen die niet echt wat weg heeft van een borst.
    Helemaal nabootsen gaat natuurlijk zoizo niet, maar heb zelf het idee dat zo'n speen beter is dan een kleintje van difrax, maar dat is persoonlijk;)

Share This Page