eigen bed; hoe voorkom je kamer uitkomen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jessmin, 13 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ha meiden!

Mijn dochter van 24 mnd past nog net in haar ledikant, maar willen wel binnenkort eens kijken naar een peuterbed. Maar wat mij zo tegenstaat is dat ze dan haar bed uitkan, en voornamelijk, dat ze dan haar kamer uitkan! Meestal wil ze nooit echt slapen maar als ik haar er dan in leg en een speen en knuffel geef dan blijft ze toch met wat tegenzin wel liggen, waardoor ze alsnog gauw in slaap valt. Maar als ze eruit had gekund had ze dat zeker gedaan, daar ken ik haar goed genoeg voor. Dus ik zie het al voor me dat ze dan boven aan het traphekje gaat staan roepen of huilen, of erger nog, de gang overhoop gaat halen ofzo. Ze slaapt ook al sinds 18 mnd overdag niet meer, dat vertikt ze gewoon. En het is ook niet zo'n kind dat je bij je in bed kan laten slapen want dan maakt ze één groot circus midden in de nacht en gaat allerlei dingen doen op ons bed en in onze slaapkamer. Dusss.... ik ben heel erg benieuwd wanneer jullie een peuterbed aanschaften en hoe jullie voorkomen dat jullie kids uit bed of uit de kamer komen bij het naar bed brengen? En ook bijvoorbeeld 's nachts, want ze wordt vaak een keertje wakker om te huilen en is dan binnen 2 minuten weer in slaap, maar als ze uit bed kan gaat ze dat geheid doen op zo'n moment. Het lijkt me allemaal zo'n gedoe, dit is wel erg makkelijk zo. 's Ochtends kletst ze rustig nog een half uurtje voordat haar 'mama UIT'-sirene afgaat. Of ze roept slaperig dat ze eruit wil, maar als ik dat negeer is ze nog een half uurtje aan het doezelen. Dat zal ik vast ook vaarwel kunnen zeggen, dat 'uitslapen'? Neem aan dat ze er dan meteen uit springen als ze wakker worden 's ochtends...?

Graag meer info en ervaringen gevraagd met losslapende peuters ;)

2. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    hier de klink van de deur omhoog....en als ze eruit wil klopt ze op de deur...heb nooit een roeper of huiler gehad dus tsjah dan maar zo.

Werkt hier goed, snachts is ze wel eens wakker en dan hoor ik ze scharrelen....komt er ook wel eens uit......maar gaat blijkbaar zelf weer terug liggen. Want sóchtends als papa gaat kijken ligt ze er altijd weer in...soms wel soms niet onder de deken.

En in de ochtend is ze vaak helemaal koud.....dus ze zal dan ook wel stil spelen als ze vroeg wakker is.....

Als ze huilt dan mag ze er meteen uit komen...dan halen we haar bij ons in bed....want dan ligt ze vaak nog in haar eigen bed..maar als ze huilt (als) dan is dat vaak met reden.....ziek, of dromen...

Succes!!

Het zal toch proberen zijn...en kijken hoe het gaat...en proberen uit te leggen dat ze er niet uit mag komen...

(lees ook wel eens verhalen dat peuters blijven liggen/zitten totdat mama eraan komt....dus zo kan het ook!)

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier stond de klink ook omhoog maar 'helaas' is zoontje zo groot en handig dat hij de klink gewoon om kan draaien en dus de deur opendraait. Voor ons was de enige oplossing: deur op slot (met de sleutel in het sleutelgat). Dat werkte prima en inmiddels zijn we 2 maanden verder en is het niet meer nodig. Zoontje blijft gewoon in zijn kamer. Hij hoeft van ons trouwens niet in bed te blijven. Hij kan prima zelf bepalen wanneer hij gaat slapen. Hij gaat tussen 19:00 en 19:15 in bed en we halen om 20:00 zijn lampje weg en dan gaat hij altijd slapen. In de ochtend gaat hij lekker een beetje spelen in bed. Prima allemaal.

4. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    wij hebben een doos lego op haar kamertje staan en een bureau waar ze puzzels aan kan spelen. nu hebben we een bureaulampje erop gezet, zodat ze die aan kan doen als ze wakker is.

sophie is nog nooit (afkloppen) haar kamer uitgekomen 's ochtends.
    we hopen dat thijs haar voorbeeld gaat volgen...

5. charan

charan Actief lid

31 jan 2008
    237
    18
    18
    schiedam
    Helaas geen tips.Hier van ledikant direct in 1 persoonsbed en iedere ochtend roept mijn zoon:Mama mag ik uit bed.En wacht dan keurig op antwoord en als ik ja zeg komt hij naar onze kamer.Om daar nog even lekker met mama in het grote bed te kroelen.
    Ik denk dat het een kwestie van heel consequent zijn is,en iedere keer als ze er uitkomt weer terug in bed te leggen

6. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    HIer een dochter van ruim 4, die nog steeds niet uit bed komt. We hebben wel nog steeds de klink omhoog. Maar dat is dus eigenlijk niet nodig, want ze komt er echt niet uit. Ze roept dat ze wakker is, of dat we even moeten komen kijken.

Klink omhoog dus, of een slotje op de deur.

7. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hier t zelfde als bij Charan, ze roept me als ze wakker is en dan vertel ik haar (of niet) dat ze eruit mag komen haha. Maar ze blijft gewoon liggen. Haar deur staat altijd op een kiertje maar het afgelopen half jaar is ze er misschien 2 keer zelf uitgekomen.

8. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    zie je....hihi...meeste blijven dus lekker liggen totdat mama zegt dat het mag!

Hier helaas niet, maar ze is gelukkig niet vervelend....eerste week stond klink niet omhoog...werd ik wakker van iets (rond half 8 in de ochtend op zondag) Dus ik doe mijn ogen open...knipper eens en frons (zonder bril kan ik nie veel zien hihi) Zie ik onze dochter daar staan...die de wasmand met vuile was heeft leeg geladen. En trots lachen!!

Tijk mama zei ze (kijk mama)
    Op? (opgeruimd hahaha)

Hoe lief!! Maar tsjah...toen was de klink dus snel omhoog gezet...

En als ze groot genoeg is om hem dan toch open te krijgen...idd slotje of haakje.....

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    dat werkt hier helaas niet, ben er 2,5 maand mee bezig geweest.. ben boos geworden, heb het lief gevraagd weet ik het.. ze kwam na die 2,5 maand nog steeds minimaal 20 keer dr bed uit op een avond.. :(

Nu staat er dus een stok onder de deurklink, na een half uur slaapt ze wel en haal ik hem weg en komt ze er pas de volgende dag uit. Ik wil namelijk altijd even rustig haar broertje kunnen baden en voeden en s'avonds is ze meestal hyper omdat ze zo moe is en dan heb ik ook weer een geprikkelde baby die niet wil slapen daarna.

10. jammetje

jammetje Actief lid

5 mei 2010
    216
    0
    0
    wij hebben een draaiknop op de deur (deze hadden we al ivm katten die de deuren open kregen door aan de klink te gaan hangen) dus z'n kamer kan onze zoon niet uit. Ook wij waren toen hij bijna 2 was en een peuterbed kreeg bang dat hij eruit ging. Nu zijn we ruim een jaar verder en hij is er nog geen een keer uit geweest!!!! hij heeft altijd wat autootjes in bed liggen en als hij wakker wordt hoor ik hem daar altijd mee spelen, verder blijft hij netjes in bed liggen tot dat ik er aan kom. duurt het te lang dan roept hij "mama ik ben wakker" tja zo kan het dus ook. denk dat je het gewoon op je af moet laten komen, kinderen zijn zo onvoorspelbaar.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

tip: overweeg je een slot op de deur.. gebruik dan een sleutel of een draaiknop die je gemakkelijk kan omdraaien bij calamiteiten (zoals brand of rook). Gebruik geen haakjes of kettingen!

12. youngmom

youngmom Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.374
    0
    0
    Kinderverzorgster (ook afgestudeerd als leerkracht
    West-Vlaanderen, België
    Wij zijn samen met de jongens naar de winkel getrokken en hun hun eigen bed laten kiezen. Ook zelf hun eigen lakensset kiezen enz... Wij hebben ook een bedhekje aan de open kant geplaatst, kunnen ze er niet uitvallen zo.
    Ze komen wel uit bed soms, maar dat is niet te voorkomen denk ik. Gewoon zonder commentaar/kusje/knuffel terug in bed leggen en weg gaan. Is in het begin erg moeilijk maar het is de enige manier om hen te leren in bed blijven.

13. firegirl

firegirl Niet meer actief

Emma is 21 maand en ligt nu een maand in een peuterbedje. Ze is er nog nooit uitgekomen. 's Ochtends zeg ik weleens door de babyfoon heen dat ze eruit mag komen, maar ze doet het gewoon niet haha. Lekker makkelijk.
    Op vakantie, in de caravan, kwam ze om het hutje mutje uit bed, maar op haar eigen kamertje is het ook echt pikkedonker, misschien dat ze daarom blijft liggen??

14. snoemf

snoemf Actief lid

4 nov 2007
    191
    0
    16
    wij hebben een traphekje in de deuropening gemaakt.
    dit is niet nodig geweest want kevin komt ook niet uit bed totdat we zeggen dat hij mag komen

15. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    wij hebben boven aan de deur een haakje deze gaat alleen opslot als jelle smiddags slaapt en savonds, als wij op bed gaan gaat het slotje los en gaat de deur op een kier zodat hij bij ons kan komen
    sochtends rond 7 uur komt hij bij ons in bed

jelle blijft altijd wel in bed, duidelijke afspraak maar voor het geval dat hij er uit komt wil ik geen ongelukken (traphekje zit wel dicht) maar meneer weet hoe hij werkt en wil liever niet dat hij zijn broertje wakker maakt

16. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Cygnet: waarom is een slot eigenlijk veiliger dan een haakje?

17. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Wij hebben de klink omhoog. In het begin kwam ze er nog wel eens uit, deed dan zelf het licht aan en stond ze bij de deur te roepen.
    Nu komt ze bijna niet meer uit bed, ze roept ons als er wat is.

18. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Hoi,

Onze dochter komt ook uit haar bed als ze wakker is, ze loopt dan naar onze kamer om te vragen of ze al bij ons mag komen liggen. Als het na 7 uur is dan vind ik dat prima, daar voor moet ze nog even terug dr bed in... dat doet ze dan ook keurig en valt weer in slaap. Als ze dan weer wakker wordt dan komt ze weer naar ons! :)
    Moet dr maar snel leren klok kijken straks. Dat scheelt op sommige dagen terug naar bed sturen om 05:30, 6:00 en 6:30 uur! :D

Ik vind het trouwens geen probleem dat ze van haar kamer komt.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat hangt van het haakje en van het slot af. Je moet iets kiezen wat je zonder er over na te denken open kan krijgen. Een haakje klemt al snel maar dat kan ook voor een slot gelden.

Andere tip: zet traphekjes 's nachts al de kinderen slapen open... oftewel houdt je vluchtweg vrij

20. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Ik heb daar ook wel eens over nagedacht, wat als ik met kind op arm snel naar beneden moet vluchten, maar is het traphekje niet juist bedoeld om er voor te zorgen dat je kindje s nachts niet slaapdronken van de trap valt? Hier is het geen optie om ze dan open te laten staan...

Deel Deze Pagina