Nu had ik mij aangemeld bij menzis voor kraamzorg en vroegen ze mij hoeveel kraamzorg ik wilde. Die man vroeg mij of ik normaal of verlengde wilde. Ik zei toen normaal, ik heb er verder geen verstand van. Toen de kraamverzorgster kwam vroeg ze mij waarom ik voor 4 uur gekozen had in plaats van de 6 uur. Ik legde haar het verhaal uit. Ik kon ook zes uuur krijgen omdat ik ook borstvoeding wil gaan geven. Ik vertelde haar dat ik wel genoeg hulp heb van vriend, moeder en zus. En dat ze niet hoeven te komen om te schoonmaken. Maar nu twijfel ik wel of dat ik niet beter voor 6 uur had kunnen kiezen. Ook omdat ik voor borstvoeding kies. Wat is jullie ervaring en kan ik nu toch beter 6 uur aanvragen. Dan kan ik het nog aangeven binnen twee week. Groetjes Linni
Mijn kraamverzorgster kwam 6 uur per dag, geloof me, dat vliegt voorbij elke dag. Aangezien je borstvoeding wilt gaan geven zou ik je willen aanraden om naar 6 uur per dag te gaan. Vooral de eerste dagen ben je continue bezig met je kindje, en vergeet je nogal eens om aan jezelf te denken (eten bijvoorbeeld), en ook daar let de kraamverzorgster op. Ze kan je ook tips voor 's nachts geven, zodat jullie beiden dat wel of niet kunnen opvolgen. Bij ons kwam daar weinig van maar voor een ander kan dit wat houvast geven. Ik vond het heel handig dat ze er was, en zodra wij goed waren opgestart hebben we haar de laatste dag 's middags vrij gegeven.
Wij hebben het 50/50 gedaan, de eerste dagen 6 uur daarna 4 uur... Is dat geen optie bij jou? Zo niet dan zou ik zeker voor 6 uur gaan als je BV wilt geven anders heb je maar 1 voeding waar ze bij kan zijn, met 6 uur toch minimaal 2. Ik vond de "hulp" tijdens het voeden erg fijn. Verder had ik haar voor mij gevoel niet echt nodig maar ja ben dan ook een typje die absoluut niet stil kan zitten. (2 uur na de bevalling ontslagen uit het ziekenhuis daarna gewoon lekker beneden op de bank gezeten om 6uur sochtends stijf van de spanning natuurlijk en eigenlijk daarna eigenlijk niet langer in bed gelegen dan de normale nachten van 23:00 tot 08:00..)
Ik kreeg in totaal geloof ik 49 uur.. Toen ik de eerste dag thuis was is de kraamhulp er 9 uur geweest en de dagen erna werd het steeds minder. De kraamhulp bekeek het steeds per dag, en de eerste dagen heb je meer hulp nodig (over het algemeen dan). Zeker met borstvoeding. De laatste dag was ze er nog 4 uur ofzo. Ik vond het zo prima. Je weet van tevoren toch niet op welke dagen je het meeste zorg nodig hebt..?? Ik zou sowieso voor het uitgebreidde pakket gaan, zeker als het allemaal vergoed wordt. Je kunt de kraamhulp altijd naar huis sturen als ze in de weg loopt lijkt mij.. Wel fijn dat je extra hulp hebt van je omgeving in het huishouden. Dat heb ik toch wel een beetje gemist.. Dat was meer eigenwijsheid van ons dan dat niemand ons wilde helpen hoor..!! Fijne kraamtijd..!!
Ik ben er dus achter dat ik 49 uur kraamzorg heb.. Ik heb er voor gekozen om 8 uur "bij te kopen" met t oog op de afwezigheid van mantelzorg. Wel heeft helga, die de intake net deed, me verteld dat er bij calamiteiten terug gevallen KAN worden op het minimum van 3 uur per dag zorg..
ik heb 3 uur per dag gehad gewoon het minimum van wat je moet af nemen 24 uur in totaal dus.nou ik heb haar 4 keer na 1 uur naar huis gestuurt.ik vond het echt genoeg.ik kon 49 uur krijgen omdat ik bv geef maar niet nodig gehad. ik leerde in het ziekenhuis goed aan leggen.dus daar hoefde ze me niet bij te helpen. ze deed fynn de controlles en bij mij en verder iegenlijk niets wij deden het allemaal zelf
ik heb ook recht op 49 uur, maar krijg waarschijnlijk de helft omdat het zomer is als ik beval... mijn moeder komt nu extra helpen maar irritant is het wel!
iedereen heeft recht op 49uur. Mijn verzekering "geeft" nog 20 uur extra als je aanvullend bent verzekerd dus ik heb strkas ouderwets 8 dagen van 8uren, heerlijk hoor.
Je hebt recht op 24 uur kraamzorg, dat is het minimale aantal uren dat je kraamzorgbureau moet garanderen dat je kraamzorg krijgt. Je krijgt 45 uur (49 uur wanneer je bv gaat geven) vergoed door de verzekering, het ligt aan je verzekering of je eventueel een eigen bijdrage moet betalen. En inderdaad kun je als je aanvullend verzekerd bent 20 uur extra krijgen
Ik heb drie uur per dag gehad en vond het meer dan genoeg. Ik geef borstvoeding en de kraamhulp heeft mij daarmee op weg geholpen. Wij stuurden haar ook vaak eerder naar huis omdat er niets meer te doen was. Het liep ook allemaal gesmeerd en het ging verder heel goed met mijn zoontje, dus meer uren was ook niet nodig.
Ik had het maximale aangevraag met flesvoeding. Door een medische indicatie heb ik op verzoek van mijn huisarts extra uren gehad en die had ik ook echt nodig. Dus je weet van te voren nooit of je aan weinig uren genoeg hebt en bij een eerste vind ik een inschatting hierover maken nog moeilijker. Het lijkt mij dat je dan beter maximaal kan aanvragen en dat je tijdens je kraamweek verder beslist.
Ik zou in eerste instantie 54 uur krijgen maar dat zijn er 69 geworden omdat het allemaal niet zo ging zoals het moest.
Ik heb recht op 59 of 64 uur kraamhulp. Dit zou uitkomen op alle dagen 8 uur per dag. Heerlijk dacht ik toen, want mijn vriend was 16 uur per dag weg. Nu dat hij toch thuis blijkt te zijn rond de bevalling twijfel ik om toch minder uur te nemen. Kan je dat achteraf nog besluiten?
Hier de eerste dagen van 08.00 tot 15.30 en de laatste dagen van 08.00 tot 14.00. Heerlijk! Het is dan ook een hele leuke, lieve vrouw, dat scheelt.
Ja, wij hebben de 3e dag pas besloten hoeveel uur we de rest van de week wilden! Maar dat kon omdat het nu erg rustig was..