antidepressieva

Discussie in 'De lounge' gestart door Pandora, 14 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    wie slikt er AD?

waar slik je het voor?
    welke AD slik je?
    waren de bijwerkingen heftig?
    helpt het?

ik zelf heb een tijdje terug paroxetine voorgeschreven gekregen
    maar lees zoveel nare dingen dat het middel me haast erger lijkt dan de kwaal
    ( ik heb een paniek,- angststoornis )
    ik loop al een tijdje bij een psych. maar kan nog niet zeggen dat ik daar al baat bij heb

2. Within

Within Niet meer actief

Ik slik prozac voor stemmingswisselingen/chaos in mn hoofd/angststoornis.

Slik het nu een maand, met de bijwerkingen is het me erg meegevallen. Daarvoor heb ik andere AD en AP gehad, daarvan waren de bijwerkingen vaak erger.

3. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    ik heb setraline ofzo gehad en cilatopram.
    ben er knetter eng van geworden. zag dingen die er niet waren, hele licht shows als ik mijn ogen dicht deed of in het donker...
    ben toen gelijk met die zooi gestopt.
    heb het toen tegen mijn zware depressies genomen, maar het hielp in mijn geval niets... voelde alle emoties die er zijn tegelijk... en dat ging niet over.

neem nu een jaar of 2 niets, en voel me beter dan ooit :)

4. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Ik.
    Fluoxetine.
    PMS en dysthymie.
    Nee, nauwelijks bijwerkingen en de paar kleine bijwerkingen trokken na een paar weken helemaal weg, maar wat ik las in de bijsluiter wat je ervan zou kúnnen krijgen was wel erg heftig. Het heftigst vond ik dat ik er de eerste weken angstiger van werd, want heb al een angststoornis gehad, waardoor dat extra hard aankwam.
    Ja het helpt echt supergoed. Als ik het vergeet te slikken kan ik trouwens letterlijk en figuurlijk niet wakker worden/blijven.

Het middel is echt niet erger dan de kwaal. Ik vind mijn medicijnen echt heel goed werken.

5. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

ik slik citolapram voor depressie. heb er regelmatig angst/paniek aanvallen bij maar dat is niet erger geworden door de AD. ik heb geen last van de bijwerkingen

6. lies276

lies276 Niet meer actief

heb vanaf 36 weken zwangerschap tot drie maanden na de bevalling paroxetine geslikt ivm eerdere ppd (in de hoop die nu te voorkomen).
    ik ben zeker bij het afbouwen enorm duizelig geweest en mijn eetlust was ver te zoeken (was niet zo erg).
    verder had ik constant een vieze smaak in mijn mond.
    gelukkig heeft het wel (mede) geholpen, want ik heb geen ppd gehad!

7. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb efexor gehad, een half jaar. Had een zware depressie en angsstoornis. Haalde de scherpe kantjes gehad.. Voelde me wel continu een beetje high.. Heb in die tijd mijn motorrijbewijs gehaald, achteraf een wonder...

Heeft mij wel een duwtje de goede kant op gegeven... Is al wel weer 10 jaar terug.

8. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Momenteel nog geen

Heb een paniekstoornis die zich momenteel vooral uit in situaties waar ik het gevoel bij heb dat ik er niet uit kan.
    Beetje claustrofobisch dus.
    Momenteel volg ik Cesartherapie en deze mevrouw probeert me zo goed als het kan te helpen om te ontspannen en mijn hyperventilatie en paniek aanvallen onder controle te houden.

Tot nu toe is mijn HA op het moment nog blij dat hij mij nog geen AD heeft voorgeschreven, dus dat geeft me ook wel zelfvertrouwen.

9. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    tot nu toe weinig andere ervaringen met paroxetine

iig wel bedankt alvast voor de antwoorden

10. Within

Within Niet meer actief

Dat is hetzelfde als prozac, de goedkope versie :) Die heb ik dus ook. Onthoud de naam nooit xD

11. Doula

Doula Fanatiek lid

24 mei 2010
    1.158
    1
    38
    NULL
    NULL
    Lexa-pro. Voor extreme stemmingswisselingen en
    emoties.

Slik het nu bijna een jaar. Ik heb er veel baat bij.
    Mijn emoties zijn niet meer zo extreem. En heb niet
    meer zulke diepe dalen als voorheen.

Ik heb alleen de 1e weken bijwerkingen gehad.
    Het gevoel alsof ik veel gedronken had.
    Verder geen bijwerkingen.

12. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Efexor valt wel in dezelfde categorie geloof ik, zijn geen lichte middelen....

Ik hoop dat je je snel wat beter voelt, heeft mij drie jaar geduurt voordat ik weer "normaal" functioneerde en heb af en toe lichte terugvalletjes, maar ach ja, zo heeft iedereen wat :)

13. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    dacht idd ook dat paroxetine tot de zwaardere middelen hoort ;)
    dat vind ik ook nogal heftig dan :)

heb nu op de een of andere manier voor mezelf wel besloten dat ik "iets" wil gaan slikken
    maar kan nog niet zeggen dat ik warm loop voor paroxetine

14. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Kan me dat goed voorstellen.. Zou je bezwaren goed bespreken met je psychiater, misschien heeft hij alternatieven.

15. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

6 apr 2007
    1.797
    1
    38
    Ik slik het al bijna 10 jaar en vaar er wel bij.. Ik kan zonder niet goed functioneren, maar ik vind het wel beangstigend dat ik als ik 1 dag een pil vergeet ik meteen elektrische schokken inmijn hoofd krijg, ik voel me raar duizelig, zweet enorm snachts en voel me gewoon raar. Ik wil er ooit wel vanaf maar nu nog niet en met een juiste afbouwbegeleiding

16. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Dat had ik niet met de efexor als ik het vergat, dat zweten herken ik wel..

17. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Ik heb ontzettend veel middelen gebruikt die niet werkten (fluoxetine, citalopram, paroxetine, efexor en nog eentje waar ik niet op kom) Uiteindelijk gebruik ik nu nortrilen (nortryptiline) in de hoogste dosering. Volgens de psych 1 van de zwaardere middelen en ben er in het begin ook ontzettend suf van geweest en helaas ook van alles aangekomen. Maar het belangrijkste is dat ik van iemand die er met liefde uit had willen stappen nu iemand ben met wie het best wel aardig gaat en die geniet van haar 2 mooie meiden.
    Antidepressiva zijn best heel persoonlijk. Wat voor de ene perfect wekt doet bij de ander niks en andersom. Succes, hoop dat je je snel beter voelt.

18. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    niet rot bedoeld maar denk dat dat misschien meer in je hoofd zit. Van deze middelen bouw je een spiegel op in je bloed (daarom duurt het ook zo lang voor het werkt) en die spiegel is na een dag niet nemen gewoon nog keurig op peil. Misschien maakt dat het wat minder beangstigend:)

19. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Ik heb de laatste anderhalf jaar een hele waslijst aan antidepressiva's geslikt vanwege een postnatale depressie en ik kan niet zeggen dat ik ook maar bij 1 baat heb gehad.

Ik ben begonnen met Prozac, dat was de ergste van allemaal. Daar kreeg ik vreselijke paniek en angstaanvallen van. Verder heb ik Citalopram, Amitriptyline, Seroquel, Venlafaxine en Lexapro geslikt. Dat was het geloof ik wel..

Van al deze kan ik dus niet zeggen dat ze gewerkt hebben. Daarom heb ik voor mezelf een paar weken terug besloten dat ik er geen meer wil slikken en ook geen nieuwe meer uit wil proberen.

Deel Deze Pagina