Hallo allemaal, ik heb even een vraag. Hoe werken ovulatie testen en hoe werkt temperaturen en wat kan je eigenlijk beter doen? Ik heb afgelopen november een miskraam gehad. Doordat ik geen controle echo heb gehad bleek uiteindelijk een maand later dat ik niet schoon was. Toen moest ik alsnog een curettage. Nu moet ik wachten tot mijn volgende menstruatie met zwanger worden. Maar aangezien de gyn niet kan voorspellen wanneer dat zou zijn wilde ik graag ovutesten gaan gebruiken of temperaturen. Wie kan me hier over adviseren?? Alvast bedankt!
ovulatietesten gebruik om te kijken wanneer je ei wil springen, het LH hormoon in je lichaam is altijd aanwezig en zal dus ook 9 van de 10 keer een streep kunnen staan, de bedoeling van ovulatietesten is dat de test streep net zo donker of nog donkde erder is dan de controlestreep, wanneer dit zo is dan wil je ei gaan springen.... daarna worden de testen weer lichter.. echter wil dit niet zeggen dat je ook werkelijk een eisprong hebt gehad, daarvoor zul je moeten tempen, elke ochtend wanneer je wakker word het liefst rond de zelfde tijd nog voor je uit bed gaat, je temp gaat na je eisprong 0.2 tot 0.5 graden omhoog... en dit blijft zo tot 1 dag voor de menstruatie en dan zakt de temp weer tot aan de volgende eisprong geweest is. het nadeel van ovulatie testen is dus : ze zeggen niet of je ei ook echt gesprongen is, en het nadeel van tempen is het zegt niet wanneer je ei eraan komt. daarom heb ik gekozen voor beide ik ben wezen tempen in combi met ovutesten, op de 25e en 26e van december had ik positieve ovutesten, doordat ik ben gaan tempen vanaf 11 december weet ik dat op de 26e mijn eisprong heeft plaatsgevonden ik raad dus aan beide te doen.
Hippo heeft het prima verwoord. Ik deed ook allebei. Om je lh piek te spotten ovutesten en temperaturen om te zien of je ei echt gesprongen is. Succes.
Dank jullie wel voor de reactie! Alleen, hoe doe je dat als je elke ochtend op een ander tijdstip opstaat?
Het is echt van belang dat je op dezelfde tijd je temperatuur opneemt. Een half uur eerder of later is niet zo erg. Ik zette m'n wekker elke dag.
hier was het altijd dat de kinderen wakker werden tussen 7 en 8 dus ik tempte altijd tussen 7 of 8 maar meestal was het half 8, als je bijv door de weeks om half 7 uit bed moet om te gaan werken temp je om half 7... en in het weekend zet je de wekker temp je en ga je weer lekker slapen beste is echt wel zoveel mogelijk testen op dezelfde tijden, als je eerst naar de wc gaat voor je tempt bijv dan kan je basale lichaamstemperatuur al 0.2 omhoog gaan terwijl dit dus eigenlijk niet het geval is,
Tja ik heb nog geen kinderen en ik werk parttime dus ik sta elke dag op een ander tijdstip op. Ik heb o.a. 1 x in de week een vroege dienst waarbij mijn wekker om 6 uur gaat. Ik moet er niet aan denken de rest van de week ook mijn wekker om 6 uur te zetten, pff... Kan het niet savonds? En wat voor thermometer raden jullie aan? Ik heb een thermometer voor in je mond, is die betrouwbaar genoeg?
in de avond is geen goed idee, probeer anders eens te googlen op basale lichaamstemperatuur zwanger worden, word heel veel uitgelegd, ik zelf vind rectaal het meest betrouwbaar en een flexibele het fijnst
In de avond temperaturen heeft totaal geen nut. Kan je het net zo goed niet doen. Zoek idd ff op internet anders. En oraal temperaturen is ook niet accuraat. Ze adviseren om of rectaal of vaginaal te meten met een thermometer die 2 cijfers achter de komma geeft.
@Hippo thanx ik heb het gegoogled en een hoop opgeschreven.. Blijft lastig dat het elke ochtend om hetzelfde tijdstip moet. @Jennifer ik las inderdaad dat het rectaal het beste is. Ik wist niet eens dat je vaginaal kunt temperaturen trouwens? Ik moet nog maar ns goed nadenken en er misschien nog wat meer over lezen. Bedankt voor jullie uitleg/tips!