De juf vertelde me net dat mijn zoontje vanmiddag (expres) een meisje uit zijn kleuterklas heeft geschopt. De schop kwam tegen haar mond aan en het resultaat was een bloedlip. Het meiske schijnt helemaal overstuur geweest te zijn. De juf heeft er met mijn zoon over gepraat, maar ik ben er behoorlijk van geschrokken. Hij is nu met een vriendje aan het spelen, maar ik wil het er vanavond nog wel met hem over hebben. Ik wil dat hij beseft dat dit NIET kan. Hebben jullie advies hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Ik snap je probleem maar ik zou er ook niet een al te groot issue van maken. Ik zou er zelf op aan sturen door te vragen hoe het is geweest op school en of er nog wat bijzonders is voorgevallen. Proberen of hij er zelf mee op de proppen komt. En hem dan duidelijk maken dat zoiets niet de bedoeling is. Of vertellen wat de juf verteld heeft, kijken hoe hij reageert en daar weer op inspelen. Ik neem aan dat hij zijn portie "straf" al op school heeft gehad? En de juf heeft er ook al met hem over gesproken. Gedraagt hij zich vaker zo of is dit een incident?
Je was er niet bij, je kan er niet zoveel aan doen maar wel even met de moeder praten. Dan laat je blijken dat het je het heel vervelend vind en dat geeft de andere moeder ook een beter gevoel. Je kunt aan je zoon vertellen wat hij kan doen als hij iets niet leuk vind 'stop, hou op, dat wil ik niet' of naar de juf toe gaan. Stampvoeten mag, boos kijken mag, slaan en schoppen niet.
Bedankt voor jullie reactie! Ik zal vanavond inderdaad gewoon eens aan hem vragen waarom dat ene meisje zo moest huilen op school. Eens kijken hoe hij daar op reageert. Ik mag HOPEN dat dit een incident is. De komst van zijn zusje (die nu 11 maanden is) heeft hem wel veranderd. Hij is vaak jaloers en als ik even niet kijk dan doet hij haar ook wel eens pijn. Maar dat hij dit nu blijkbaar verlegt naar school, dat had ik nooit verwacht.... Ik zal in ieder geval morgen ook even naar de moeder van dat meisje gaan en zeggen dat ik het vervelend vind.
Suc6 vanavond Ik vind het persoonlijk niet gek dat kinderen jaloers reageren op een broertje of zusje. Stel je voor je partner zou morgen naar huis komen en zeggen "Schat, dit is mijn nieuwe vriendin ze komt bij ons wonen en je moet me met haar delen" zou ik niet niet vrolijk van worden. Ik denk dat dat je dat zou kunnen vergelijken met de komst van een broertje of zusje. Geeft hem niet het recht om haar pijn te doen of kinderen op school pijn te doen. Maar ik kan wel begrijpen dat kinderen er zo op reageren eerlijk gezegd.
Ik denk dat de context van het schoppen ook belangrijk is: was het echt bewust schoppen om pijn te doen? Of in het spel/baldadigheid? Of was het meisje misschien heel erg vervelend / fysiek? Misschien was het helemaal niet de bedoeling om te schoppen. Ik zou dus vooral vragen hoe en wat aan je zoon én aan de juf.
Ik zou ook idd een gesprek met hem hierover voeren. Eerst polsen wat zijn verhaal is en daarna toch duidelijk je grenzen aangeven. Het lijkt mij ook niet normaal als je kind dit doet en dat je ervan schrikt. Kijk het kan gebeuren maar dan moet je het kind aanspreken op zijn gedrag, straf is niet echt nodig alleen een stevig woordje.
Volgens mij doen 4 jarige dat zowieoz nog wel es hoor, en niet om pijn te doen, maar meer uit frustratie. Mijn meisie heeft ook nog wel es losse handjes, of duwt iemand weg. Uiteraard wel aan gegeven dat dat niet kan, met juffie de afspraak als ze een dagdeel niks doet ze een stikker krijgt! Mega goeie oplossing, want ze doet nu echt heel goed haar best! Ik zou er niet meteen een punt van maken, als het maar 1x gebeurt is hoor, bij regelmaat dan gewoon met de juf in overleg gaan, hoe dit op te lossen. Beloning werkt dan echt wel hoor ! PS, die kleine drabber van mij geeft idd wel zelf aan als ze dat heeft gedaan, ze is daar mega eerlijk over!