Er zijn vast al honderden topics over schoonmoeders volgeschreven, maar ik wil toch even van jullie horen wat jullie hier nu van denken (jullie zijn vast wat objectiever dan ik). Anyway, waar het dus om gaat: Mijn schoonmoeder liet mij van de week weten dat zij rond de uitgerekende datum heeft vrijgenomen van haar werk om dan twee weken naar Nederland te komen om bij de baby te zijn. Aangezien ze uit het buitenland komt, verwacht ze dus dat ze hier, zoals altijd, blijft logeren. Ik, dan of hoogzwanger of net bevallen, zit niet te wachten op logees. En al helemaal niet als die logee A. nooit een vinger uitsteekt en zelfs geen glas naar de keuken brengt B. de baby constant zal claimen omdat zij de baby nu eenmaal weinig zal zien en er nu dus recht op heeft C. ik een medische bevalling zal krijgen en wij dus nooit weten hoe het zal gaan lopen en hoe lang ik in het ziekenhuis zal moeten blijven. Ik zit dus absoluut niet te wachten op schoonmama die hier 2 weken lang bivakeert! Ze mag van mij best langskomen, maar dan moet ze in een hotel in de buurt gaan zitten. Ze mag van mij elke dag langskomen (tijdens bezoekuren) maar daarna moet ze weer weg. Ik wil namelijk alleen zijn met man en kind, omdat ik erg gehecht ben aan mijn privacy maar ook omdat ik geen constant gefrunnik aan mijn kind wil. Rust vind ik erg belangrijk, vooral omdat het voor een pas bevallen vrouw allemaal al zwaar genoeg is, zonder de stress van een schoonmoeder erbij. Deze 'regels' (zij noemt ze regels, ik vind het niet meer dan vanzelfsprekend) gelden niet alleen voor haar maar ook voor mijn familie. Ik moet er niet aan denken dat mijn moeder hier zou komen logeren, dan heb ik toch geen privacy meer?! En dat terwijl ik dan nog nabloedend- en weeend op bed lig! Mijn vriend is het wel met mij eens, maar vindt het ook zielig voor zijn moeder. Ik vind echter dat zij (toen ik het haar zojuist vertelde) overdreven reageert. Ze zei namelijk: als ik niet welkom ben, dan kom ik wel helemaal niet! En: ik was tenminste trots op mijn baby's en wilde mijn familie er wel bij. Dat is mij een beetje in het verkeerde keelgat geschoten. De geboorte is nog héél ver weg, maar dit is nu dus al een punt van discussie. Het is mijn kind, mijn gezin, mijn huis en ik bepaal hoe alles gaat verlopen. Vriendlief is het dus wel met mij eens, maar vindt het dus zielig voor zijn moeder en hij weet het ook allemaal niet. Wat vinden jullie? Ben ik gemeen en onredelijk en moet ik schoonmoeder opvangen in mijn huis? Of ben ik wel redelijk bezig en moet ik aan mezelf en mijn kind denken? Liefs Vlinder
Leuk he schoonmoeders? Ik zou gewoon doen wat jij wilt! Idd dan maar in een hotel, ik zou er ook geen zin en behoefte aan hebben. Tis jou bevalling en kraamtijd, lijkt mij logisch dat jij dat op jou manier wil doen... laat je niks opdringen meid, ook je schoonmoeder niet. Volg je eigen gevoel. Waarom moeten ze zich altijd opdringen...
Hallo Vlinder, Ik kan jou helemaal begrijpen, zelf zou ik er ook niet aan moeten denken, zou gek worden echt waar. Ik zou het er nog eens met je mannetje over hebben die het misschien naar zijn moeder kan over brengen dat ze niet bij jullie kan logeren. en anders zou ik het zelf gewoon zeggen met de optie dat ze zal zeggen dat ze dan helemaal niet komt..dan niet, ziet ze haar kleinkind niet. ik ben persoonlijk keihard in dit soort dingen dus voor mij is het waarschijnlijk een stuk makkelijker. Liefs Starry
Ja, ik vond eerst ook dat mijn vriend het tegen haar moest zeggen, maar toen sprak ik haar net even eerder en voelde me zo schijnheilig als ik het niet zou zeggen. En mijn vriend kennende steld hij het dna uit, omdat hij bang is voor haar reactie. Maar had dus niet verwacht dat ze zo zou reageren. Ze was echt woest en ik ontnam haar tijd met haar kleinkind en kon zij er wat aan doen dat ze zoveel liefde heeft voor haar kinderen en kleinkinderen bladiebla. Ik voel me er rot onder en dan vraag ik me dus af of ik nu zo onredelijk ben...
Als ze niet wil komen, dan komt ze maar niet idd. Maar dan heb ik het dus gedaan bij zijn familie en ze is al zo'n stoker...
Ik persoonlijk vind van niet. Als ze zoveel liefde heeft voor haar kinderen/kleinkinderen moet ze ook maar zoveel liefde naar haar schoondochter overbrengen en gewoon lekker in een hotel gaan zitten.
Pffff moeilijk maar ik zou er ook niet aan moeten denken hoor! Juist de eerste weken hoor je lekker te genieten en om nou het gevoel te krijgen dat je zelfs in je eigen huis op je teentjes moet gaan lopen lijkt me niet bepaald gezellig, niemand die er wat mee opschiet. Uiteindelijk moet je gewoon doen waar jij en je man je het prettigst bij voelen ook als dat betekent dat schoonmama even gepikeerd rondloopt. Jullie huis, jullie leven, jullie baby dus jullie "regels"! Succes! Liefs Jessy
Hoi Vlinder, Ik begrijp jouw standpunt wel. Tijdens een bevalling zit je niet op bezoek te wachten inderdaad maar dit is niet zomaar bezoek maar de moeder van je man. Het lijkt net alsof zij geen enkele recht heeft in deze situatie en zich volledig aan jouw regels moet onderwerpen. Schoonmoeders kunnen zich soms raar gedragen daar weet ik alles van. Toen ik met mijn man trouwde is mijn schoonmoeder ook uit het buitenland gekomen en wij hadden een verlaatte huwelijksreis. Mijn schoonmoeder is toen zelfs bij ons in huis gebleven na de bruiloft! Ik heb haar ook niet de deur gewezen ook al zag ik het anders. Ik vond het het niet waard om hier ruzie over te maken. Wat ik wil zeggen, je schoonmoeder heeft toch ook recht om van haar aanstaande kleinkind te genieten? Hopelijk kunnen jullie alles uitwerken en wordt het een mooie tijd waar jullie allemaal van kunnen genieten. Heeft je schoonmoeder geen ander familie waar ze eventueel zou kunnen logeren? Grt Vanilia
Vanilia, ze is ook zeker wel welkom en ze mag haar kleinkind zeker wel zien. Maar wanneer zij bij ons logeert doet ze niets anders dan op de bank of op bed liggen, terwijl ze snoeppapiertjes om zich heen strooit (die ik op kan ruimen) en overal liggen haar kleren en spullen. Dat is een groot irritatiepunt voor mij, maar ik zeg er niks over. Maar dat wil ik dus niet hebben wanneer ik net bevallen ben. Ik behandel haar net als ieder ander en dat betekent dus dat zij, net als ieder ander, tijdens bezoekuren mag komen (en natuurlijk wat langer dan het normale bezoek, want het is haar kleinkind) maar ik wil geen extra eter in huis, geen extra mond om te voeden en extra troep om op te ruimen. Ze mag zeker komen, maar dan moet ze dus naar een hotel. En wat rechten betreft, ik ben wat dit betreft even heel egoistisch, maar het kan om mijn welzijn en dat van mijn kind. Ik ben mijn eerste kind verloren en toen zat zij ook overal met haar neus bovenop. Dat remde mij toen heel erg in mijn rouwproces omdat zij er zo kapot van was, probeerde ik me verdorie voor haar sterk te houden! Dus het krijgen van een kind is voor mij net iets emotioneler dan wanneer alles goed zou zijn gegaan. Dus vandaar dat ik dan even wat meer tijd nodig zal hebben om lichamelijk te herstellen (want: medische bevalling omdat ik een stollingafwijking heb) en emotioneel is het zwaar omdat ik en blij ben en dan mijn dochter extra zal missen. Dus ja, dan ben ik maar egoistisch, maar op die dagen is mijn wil wet!
Jij geeft hier al zelf aan dat jij het niet wilt.. er zijn ZAT rede.. Jous schoonmoeder is een ander individu dan jij.. Dat zij haar familie wel er bij wilde hebben.. was haar idee.. niet de jouwe...
Hoi Vlinder, Ik ben het volkomen met je eens. De reactie die je schoonmoeder laat zien is niet erg redelijk en dat is waarschijnlijk precies de reden dat je geen zin hebt in 2 weken rekening houden met haar. Ik vind jouw oplossing heel redelijk en verstandig en je ontneemt haar zeker het recht niet om haar kleinkinderen te zien, dat doet ze zelf door te zeggen dat ze dan wel helemaal niet komt. Verder denk ik dat haar boosheid voortkomt uit jaloezie en misschien ook wel uit verdriet om het verlies van haar kleinkind (jullie eerste kindje). Ze zou jou, je man en je kind het beste moeten gunnen, maar kennelijk is haar eigen behoefte op dit moment belangrijker. Ik denk dat je dit prima aanvoelt, en het is terecht dat je dat vervelend vindt. Misschien was deze eerste reactie van haar kant een beetje oververhit en trekt het nog bij? Je man zou dit eigenlijk met zijn moeder moeten bespreken, hoe vervelend hij dit ook vindt. Dit hoort ook bij het volwassen worden en je eigen leven leiden, namelijk je grenzen afbakenen naar je ouders toe. Veel mannen vinden dat moeilijk (veel vrouwen ook trouwens). Als hij het door jou laat opknappen, heb je kans dat jij de bliksemafleider zult zijn (want moeder en zoon zullen elkaar niet snel afvallen). Hopelijk loopt het toch zoals jij wilt, het is al lastig genoeg zo'n kraamtijd. Daar kun je geen extra stressfactoren bij gebruiken. Ga op je gevoel af en wees standvastig! Heel veel succes, Yule (die heel goed begrijpt wat een vervelende situatie dit is)
vanilla een schoonmoeder heeft geen rechten op haar kleinkinderen waar haal je dat vandaan vraag ik me af? ze denken wel rechten te hebben maar die hebben ze echt niet. ik vind t idee alleen al belachenlijk dat mijn schoonmoeder 2 weken in mijn huis komt terwijl ik met een baby bezig ben.mooi niet dus en als ik naar familie in het buitenland ga wil ik nog geen eens bij hun in huis dan neem ik een pension of hotel bij un in de buurt maar wil zelf ook mijn eigen prive houden.
Vlinder, ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Ik zou als ik net bevallen was, ook niet 2 weken lang een logee in huis willen hebben. Je wil je kraamtijd toch rustig met je kindje en je partner doorbrengen? Natuurlijk is bezoek welkom, maar een logee niet, zelfs als is het de oma van je kindje. Jij bent de kraamvrouw, jij draagt en baart het kind en jouw wensen wegen het zwaarste. Anders kun je voorstellen dat ze pas 4 weken na de bevalling komt en dat ze dan wel 1 week (geen 2) mag komen logeren (als jij dat OK vindt). Ze kan dan kiezen wat ze wil.
ohe wat erg voor jou! Ik moet er ook echt niet aan denken! pff haha een uur vind ik al lang genoeg! haha Ik hoop dat jullie er uit komen, en ja dat ze anders in een hotel gaat ofzo
Dit is een hele vervelende situatie meid, maar ik kan me helemaal voorstellen dat je je schoonmoeder, als jullie kind net geboren is, niet de hele dag om jullie heen willen hebben. Jullie moeten lekker dan met zijn drie'tjes genieten en dingen uitvinden, ik bedoel er veranderd toch veel als er een kindje bij komt. Maar dit zou ze toch zelf ook wel moeten begrijpen. Ik zou dit zelf ook echt niet willen ookal zou het mijn eigen moeder zijn. Helaas zullen mijn schoonouders nooit kunnen genieten van ons kind (ze zijn beide overleden). Heel veel succes en ik hoop dat jullie er uit komen met haar.
Hey, Ik ben het helemaal met je eens Vlinder! Het is allemaal al zwaar zat voor jullie en een loge kun je er dan echt niet bij hebben. Als ze geen begrip kan opbrengen voor jouw/jullie standpunt, dan heeft ze pech gehad. Je hebt haar een heel redelijk voorstel gedaan. Eerlijk gezegd vind ik het emotionele chantage door te stellen 'dat ze dan maar helemaal niet komt'. Ze probeert hiermee puur haar eigen wil door te drammen. Ze speelt hiermee in op jouw schuldgevoel. Pure manipulatie vind ik het. Maarja, dat kun je natuurlijk niet zeggen. Ik zou toch nog eens goed met je vriend gaan praten en daarna SAMEN de boodschap naar zijn moeder overbrengen. Blijf erboven staan als dat lukt en reageer volwassen, blijf communiceren maar blijf ook bij je standpunt. Sterkte en succes. Het is toch jammer dat je hierdoor nu al in de stress zit over wat voor jou/jullie een bijzondere tijd moet zijn...
Misschien komt het omdat ik zelf een erg goede band heb met mijn schoonmoeder en het zal misschien raar klinken in veel van jullie oren maar ik zou het juist leuk vinden als ik mijn schoonmoeder als logee zou krijgen bij de geboorte van ons kind. Jouw situatie is wel anders inderdaad Vlinder. Het lijkt erop dat jouw schoonmoeder best zelfingenomen is en zich wel erg makkelijk voelt in jullie huis. Ik zou dit ook niet leuk vinden nee. Tja, het enige wat jullie kunnen doen is erover praten en uitleggen dat je echt de tijd en ruimte wilt na je bevalling en als ze dit raar vinden dan heeft ze blijkbaar weinig inlevingsvermogen voor jouw situatie. Mirell waar haal jij dan vandaan dat schoonmoeders helemaal geen rechten heeft? Een recht is bv. toch om haar kleinkind te zien? Of is dit meer omdat de moeder het 'toelaat'? Alles moet wel gebeuren binnen redelijke grenzen. Grt Vanilia.
Je hebt het zelf al gezegd. Het moet gaan hoe jij wilt, niet hoe zij dat wilt. Gewoon lekker met je mannetje en je kindje
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt! Ik zou ook absoluut niet mijn schoonmoeder of andere familie direct in huis willen. Dit is jullie tijd en het is zo belangrijk met z'n drieen te genieten. Dit geld voor iedereen maar zeker ook voor jullie! Ik zou eventueel ook voorstellen dat ze misschien een paar weken naar de bevalling komt en dan een weekje. Een hotel is een optie en anders blijft ze er maar! ik vind wel dat jou vriend deze bootschap moet overbrengen, het is zijn moeder! Sterkte ermee en jij weet heel goed wat je wel en niet wil en je staat echt volkomen in je recht!