Hoi meiden, Ongeveer 2 weken geleden heb ik met open schoenen in het zand van een speeltuintje gestaan. Toen had ik een wond met pleister op mijn enkel. Toen ik thuiskwam had ik enorme jeuk aan mijn voet met uitslag. Dat is nog steeds niet weg en wordt steeds erger. Nu ben ik heel bang dat het Toxoplasmose is. Vanmiddag moet ik naar de dokter voor de zekerheid. Heeft iemand dit ook eens zo gehad? Of heeft iemand van jullie ervan gehoord dat je zo ook besmet kunt raken? Liefs, een ongeruste Angel
hoi Angel1 Toxoplasmose is volgens mij alleen op te lopen via de mond. Dus door het eten van rauw vlees of als je met je handen in je mond komt als je net in de tuin hebt gewerkt of kattenbak schoon hebt gemaakt. Ik heb het volgende nog even opgezocht: Groetjes Chantal Hoe krijgt u toxoplasmose? De kat is 'gastheer' van deze parasiet. Via de uitwerpselen van vooral jonge katten, verspreidt de parasiet zich. De mens raakt besmet via de mond. Als u bijvoorbeeld eerst met uw handen aan de kattenbak zit, of in de aarde van een tuin, en daarna uw handen niet wast, geeft u de parasiet de gelegenheid om in uw lichaam te komen. U kunt ook toxoplasmose krijgen door het eten van besmet koeien-, schapen- of varkensvlees dat niet goed gekookt of gebraden is. U krijgt geen toxoplasmose door de kat of het vee aan te raken. Desinfectie Oppervlakken (kattenbakken): standaardmethode 1.2 Instrumenten (niet huid- of slijmvliesdoorborend: niet van toepassing Instrumenten (wel huid- of slijmvliesdoorborend): niet van toepassing Textiel: niet van toepassing Intacte huid: niet van toepassing Niet-intacte huid (wondjes): niet van toepassing Handen: standaardmethode 2.4.3
Nou volgens de arts kan het gelukkig niet via een wond. Kan alleen via de mond binnenkomen. Voor de zekerheid laat ik dinsdag nog wel even bloed prikken. Maar ik ben al een stuk gerustgesteld, ook door het berichtje van chantal. Bedankt! Angel