Goedeavond allemaal. Ik ben nieuw hier en voel me zo vreselijk onzeker dat ik wat vragen wil stellen en mensen kan bereiken met de zelfde ervaring. Ik had donderdag 21 april een knal positieve zwangerschapstest. Mijn cyclus is iets onregelmatig maar vaak 30 a 31 dagen. ik was 17 maart begonnen met mijn laatste menstruatie. Alhoewel de dokter gebeld en verteld over mijn positieve test en deze verwees mij gelijk door naar de verloskundige en wilde ook spoedig een echo gezien mijn voorgeschiedenis met MK'S en om zeker beeld te krijgen hoever ik nu was. Maandag 25 april zou ik bij mijn eigen gynaecoloog terecht kunnen maar tot mijn verbazing kwamen we bij een echoscopiste. Nou inwendige echo en ze zei gelijk het ziet er niet zo goed uit allemaal. Op de echo zagen we een wat afwijkende vruchtzak (langwerpig) en ze zei dat ze wat troebelheid in de vruchtzak zag, wij zelf konden dit niet zien. Ze zei dit loopt meestal uit in een MK. Me eierstokken zagen er veder goed uit. Tijdens de echo zagen we ook 2 holtes ipv 1, dus de langwerpige en een wat kleinere ronde holte er schuin boven ongeveer. Hier gaf ze totaal geen aandacht aan. Ze twijfelde of ze een vruchtje zag zitten en later kon ze dat niet meer terug vinden. Ze zei sorry maar deze zwangerschap is niet intact ik zie geen hartactie en de troebelheid wijst op een MK Ik vroeg toen ik weer in de stoel zat is dit nu definitief of kan het nog anders zijn straks. Haar antwoord was het zou kunnen maar die kans is vaak niet groot en ze bood me direct een abortuspil ofzo aan. Dit heb ik afgewezen omdat ik eerst 100% zeker wil zijn. Ze vond het verder ook niet nodig om een nieuwe echo in te plannen en als ik niet binnen 2 weken zou gaan vloeien moest ik maar de VK bellen. En zo liep ik totaal verslagen het ziekenhuis uit Ik was totaal van de kaart en ben zoveel vergeten te vragen. Want wat waren die 2 holtes? Wat waren mijn kansen? De echoscopiste heeft op het formulier 6weken 4 dagen gezet. Maar volgens mijn berekening ben ik 5 weken en 4 dagen een week korter dus. Ook heeft ze de langwerpige vruchtzak gemeten en die was 12MM op internet kunnen terug vinden dat dat gelijk staat met een zwangerschap van 5 weken en 4 dagen. In alle wanhoop de VK gebeld en ze zei me rustig te blijven en nog even af te wachten. Ze vond dat de echoscopiste te snel reageerde met eventuele medicatie om een MK op te wekken en vond het ook vreemd dat ze niet heeft gereageerd bij de 2de holte. Andere kant zei ze hun zijn wel echt geleerd hiervoor dus ze zegt het waarschijnlijk niet zomaar. Van beide dus geen duidelijkheid en zit ik zo in de stress en verdriet. Ik voelde me verder super goed en ook echt zwanger. Heb vanaf begin al kleine menstruatie gevoelens en een trekkend gevoel boven me schaamstreek. Afentoe wat apart gevoel in me boven benen en trekkend gevoel in mijn zij. Ik heb voor donderdag de 28ste een 2de echo afspraak staan bij een extern echo bureau deze doen wel alleen uitwendige echo maar ik moet gewoon zeker weten of er niets veranderd is of hopelijk wel. Ik ben bang en voel me vreselijk maar ergens heb ik ook nog hoop. Is er iemand die zoiets heeft mee gemaakt? Of iemand die me meer kan vertellen over de 2 holtes of troebelheid bij 5 weken ongeveer? Het zou ons 2de kindje worden, we hebben al een dochter van 4 jaar Alvast bedankt
Bah, wat lastig die onduidelijkheid! Ik durf er weinig van te zeggen behalve dat bij mij door de gynaecoloog in het ziekenhuis met goede echo apparatuur met 5weken 2 dagen alleen maar een zwart rondje te zien was in m'n baarmoeder en dat vond de gyn toen een prima beeld van een beginnende zwangerschap.. Weet de afmetingen niet eerlijk gezegd. Dus ik vind het wel apart dat ze er al zoveel van kunnen zeggen en conclusies trekken bij jou, zeker als het volgens jou niet verder dan 5 weken en 4 dagen is! Ik hoop echt het beste voor je. Sterkte met de spanning!
Ach meis wat een onzekerheid. Ik kan je geen antwoord geven op je vragen maar wil je wel sterkte wensen!! ik hoop dat je gauw een nieuwe echo krijgt en meer duidelijkheid zal hebben!! X
Eerst en vooral veel sterkte meid. Die 2de holte dat kunnen een aantal dingen zijn. Ofwel is het een tweeling en is er nog niets te zien omdat je nog vroeg in je zwangerschap zit zoals bij paardenbloem, ofwel is het een voedingszak; ik zag bij mij ook zo'n n 2de holte en ik heb gevraagd aan men gynaecoloog wat het was en zij vertelde me da het een extra supplement is voor de baby dat niet vaak voorkomt maar wel gunstig is. Ik wil je geen valse hoop geven maar ik vind het wel heel erg snel en ongehoord om zo tegen jou te reageren dat je maar best ineens een MK op zou wekken. Schandalig vind ik dat. Ze zou ontslaan moeten worden! Ik duim voor een goede afloop. Ik denk echter dat je best ergens inwendig een echo laat doen want ik vrees dat ze uitwendig weinig zullen kunnen zien. Liefs
Wat ik van de afmetingen moet zeggen weet ik niet, daar heb ik geen verstand van. Maar als je nog maar 5,5 weken zwanger bent is het misschien nog te vroeg om hartactie te zien.
Ik vind het heel slecht hoe de echoscopist gehandelt heeft. Vind het niet kunnen. Ten eerste wachten ze altijd een week of 2 af en krijg je dan nog een echo en vanuit daar gaan ze dan kijken of het een goede zwangerschap is of niet. Dus gelijk pillen vind ik echt heel vreemd. Bij mij was het heel duidelijk te zien dat het kindje was gestopt met groeien met 7 weken en moest alsnog 2 weken later voor een nieuwe echo komen om het zeker te weten. Ik zou gewoon het ziekenhuis opbellen om te zeggen dat je helemaal niet tevreden was over je echo en de echoscopist en dat je graag een nieuwe zou willen omdat je nu nog helemaal geen duidelijkheid hebt. En ook zeggen dat je zowiezo de volgende keer wen andere wilt hebben. Ik heb het ook gedaan na mijn eerste echo en het was geen probleem. Voor de rest weet ik niet veel af van formaten van vruchtzakken, of 2 vruchtzakken dus daar kan ik je helaas niet mee helpen. Ik hoop wel echt heel erg voor je dat alles goed is. Ik duim voor je. Ik hoop ook voor je dat je de 28e wat ziet maar je bent nog wel heel erg vroeg natuurlijk. Vaak is zowiezo pas met 6 weken inwendig een hartje zichtbaar dus uitwendig zou ik niet weten.. hoop het wel voor je hoor
Ik sluit me helemaal aan bij de reactie boven mij. Veel sterkte in deze onzekere tijd en ik ga voor je duimen!
Bedankt voor de lieve woorden allemaal. Ik vind ook dat ze me.verkeerd behandeld hebben en me zo in een dal hebben laten vallen. ik hoop zo dat alles alsnog goed komt. Ik weet dat er met 5 weken nog vaak niets te zien is maar ze was helemaal zeker dat dat wel zo moest wezen. Nou duimen voor morgen dan maar
Nou ja zeg! Wat heeft de echoscopist jou vervelend behandeld! Goede keus om niet aan de pillen te beginnen. Verwacht alleen niet te veel van de uitwendige echo... daar is waarschijnlijk nog niets/ nauwelijks iets op te zien. Ik zou als ik jou was morgen bellen voor een afspraak met je gynaecoloog en dit met hem/haar bespreken
Jeetje wat een rot situatie. En wat hebben ze je raar behandeld !!!vind ik eigenlijk wel een beetje grof en dan gelijk een abortuspil aanbieden terwijl je helemaal niet weet of het niks is vind ik nogal wat bij zo vroege zwangerschap zien ze vrijwel nooit al hart actie. Ik moest toen ook pas rond acht weken langs komen dan is alles veel duidelijker hopelijk komt het goed voor je meid heel onzeker allemaal maar vooral rustig blijven klinkt misschien gek maar de natuur doet in dit soort gevallen altijd zijn werk heel veel succes en sterkte
Nou wat een nare reactie zeg!! Goed dat je die pillen hebt afgeslagen... Bij mijn eerste echo zei hij ook dat er een grote kans was dat het niet goed zat. Was ook met jouw termijn. Moest zo vroeg heen ivm medicatie, maar het zat wel goed en ben nu op de helft!
Wat een rare reactie zeg!! En dan al die pillen aanbieden.. héél slecht! Je kunt altijd korter zwanger zijn. Bij 5.4 weken is het normaal dat je nog geen vruchtje en hartje ziet. Niet te druk maken meis, ook al snap ik je heel goed! Goed dat je een externe echobureau opgebeld hebt. Dat heb ik zelf ook gedaan en die kreeg gelijk mooi beeld. Ze hadden mij in het ziekenhuis ook bang gemaakt met dat het er niet goed uit zag. + ik liep achter op mijn eigen berekening en vrij zeker van de eisprong geweest. Nu 3 x achter elkaar in eerste instantie te horen gekregen dat het er niet goed uit ziet. 2e keer had ze het over een miskraam in de buik. Gister zei ze ik zie geen hartje. Elke keer moest er een gyn gehaald worden die uiteindelijk beter beeld kreeg. En gister dan eindelijk een gyn die zei dat het er goed uit zag! Ons beebje bewoog zelfs😍 Dus nog niet opgeven! Heel veel succes meis, en ik denk echt dat je gewoon wat minder ver bent.
Idd vreemde ervaring. Hier moeten ze altijd een week wachten, nog een keer kijken om 100% zeker te zijn dat het fout is voordat ze vanalles gaan geven/inboeken. Wat hier evt gaande is met de 2 dingen die je zag, durf ik niet te zeggen, maar vind een pil aanbieden wel errug gehaast. Alles is momenteel nog zo klein. Heb met deze zw scans gehad met 5,7 en 9w voordat ik de gewone scans kreeg (heb 2 mken gehad). Met 5w konden we alleen zien dat ze op de goede plek zaten, voor de rest konden we er echt niks van maken. Met 7 zagen we een mooi hartje en met 9 zelfs twee (eentje had zichzelf verstopt achter de andere met 7w). Dus heel vreemd dat ze niet zeiden dat het evt verkeerd kan zijn (daar zijn ze altijd wel eerlijk in als ze iets zien wat ze niet vertrouwen), maar laten we over een week of 2 nog eens kijken en dan verder beslissen. Dus idd goed dat je jezelf ergens ingeboekt hebt om toch nog eens te kijken. Hopelijk valt het allemaal nog mee, dus zal duimen voor je!
Heb dit bij mijn eerste zwangerschap ook gehad. Wist niet zeker hoe lang ik zwanger was. Was direct na bbz weer zwanger. Bij echo ook de mededeling dat het voor 99% mis zou zijn. Kon het niet geloven. Voelde me verder goed, geen bloed. Kon ook gelijk pillen krijgen als ik dat wilde. Besloten een week af te wachten en toen bij echo keurig een vruchtje met kloppend hartje. Was toen 6.4. Eerste echo dus bij 5.4 achteraf gezien.
Ik heb geen echo foto mee gekregen. Ze was er gewoon overuit en denk dat de echo nog geen 5 minuten heeft geduurd. Ben zo benieuwd en hoop zo dat ik morgen uitwendig toch een ander beeld krijg en meer gerust stelling. Het waren echt 2 holtes 1 wat afwijkend en 1 kleine maar ronde holte
Wat zou die troebelheid waar ze over sprak kunnen wezen? Ze is zo onduidelijk geweest en me VK had ook geen idee. Iemand van jullie? Heel erg bedankt voor de steun en fijne woorden
Hier de eerste echo gehad met 4.6 weken en was ook alleen een vruchtzakje te zien en meer niet. Met 7 weken weer een echo gehad en toen een klein hummeltje met hartactie