Help! Ik denk dat ik galstenen heb!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door JeroenEnDenise, 10 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JeroenEnDenise

JeroenEnDenise Actief lid

21 okt 2006
    114
    0
    0
    Krommenie (Zaanstad)
    De laatste week heb ik om de haverklap flinke pijnscheuten rechts achter mijn ribben. De pijn schiet er in 1x in (een ondraaglijke pijn) en verdwijnt na een volle minuut als sneeuw voor de zon :( . Daarna voel ik me dan weer kiplekker, alsof er niks gebeurd is. Ik heb vanmiddag eens op internet gezocht wat voor orgaan er op die plek hoort te zitten en m'n lever en m'n galblaas komen het dichtst in de buurt.

Waarop m'n moeder zegt: het zouden galstenen kunnen zijn. Dus ik weer "galstenen" Google-en. En ja hoor, wat staat er?

De kans is dus heel groot dat het galstenen zijn. Ik ga maandag naar de dokter om dit ook daadwerkelijk te laten vaststellen. MAAR...dan moet ik geopereerd worden! :confused:

Nu is mijn vraag: Ik ben zwanger..is dit wel verantwoord? Doe ik mezelf er meer kwaad mee als ik wacht met laten verwijderen tot de baby er is? Of kan ik beter nu ingrijpen? Aan de andere kant lijkt het me namelijk ook geen pretje voor de baby als ik steeds ineen krimp van de pijn.

HELP! :cry:

Groetjes Denise

2. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik weet niet of het galstenen zijn. Bij mij duurden die pijnaanvallen meestal uren achter elkaar (en dat begon meestal enkele uren na het eten) maar misschien verschilt dat per galblaas en hoeveel stenen je hebt ofzo? Maar een pijnaanval van een minuutje lijkt me vrij weinig voor zo'n koliek, al ben ik natuurlijk geen arts die er echt verstand van heeft ;)

Wat ik wel heb begrepen is dat ze je niet zo snel zullen opereren tijdens een zwangerschap. Daar wachten ze dan mee tot daarna en zul je tot die tijd een bepaald dieet krijgen om de koliekaanvallen zoveel mogelijk te beperken.

Maar ik zou nog niet te snel van galstenen uitgaan hoor! Kan van alles zijn natuurlijk, tot een geirriteerde spier bij je ribben aan toe!

3. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Dit voor je gevonden:

4. jetteke

jetteke Bekend lid

21 apr 2006
    989
    0
    0
    overijssel
    Ik heb ook galstenen gehad en had heel andere klachten dan jij beschrijft. Inderdaad aanvallen met helse pijnen die echt uren duurden..
    Maar zeker in het begin kunnen de klachten lichter zijn, heb ik begrepen.
    Ik zou met je klachten naar de huisarts gaan, dan kan die een diagnose stellen. En als het galstenen zijn, opereren ze niet zo gauw tijdens de zwangerschap, dan moet er al echt iets ontstoken raken....

5. Tante Pollewop

Tante Pollewop Bekend lid

6 jul 2006
    539
    0
    0
    Den Helder
    ik heb ook galstenen gehad tijdens mijn zwangerschap. De eerste tijd was het net zoals jij beschreef, toen ik eenmaal bevallen was, werd het veel erger. Kon ook niet meer eten en slapen enzo van de pijn. Uiteindelijk kijkoperatie gehad, en zelfs galblaas verwijderd. Het kan niet veel kwaad, maar je moet wel even uitkijken met pijnstilling enzo..

succes

6. JeroenEnDenise

JeroenEnDenise Actief lid

21 okt 2006
    114
    0
    0
    Krommenie (Zaanstad)
    Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik ga morgenochtend even naar de dokter om zowiezo het één en ander te laten onderzoeken, want ookal duren die pijnen maar een minuut, ze zijn toch zó heftig dat ik niet kan denken: "ik schenk er gewoon geen aandacht aan" of "het zal wel niks zijn".

Ik denk dat het bij jullie waarschijnlijk al wat grotere vormen aan had genomen dan bij mij. Een operatie kan dan inderdaad wel op zich laten wachten tot na de bevalling. Maar helemáál gezond is het niet.

Heb tijdens die "pijnscheuten" echt het gevoel alsof m'n ingewanden scheuren van binnen, ik kan alleen maar ineengedoken blijven zitten, kan niet praten op zo'n moment, niks. Maar ja, ik zie het maandag allemaal wel.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Groetjes Denise

7. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik had tijdens mijn zwangerschap last van galstenen en ik had langdurige pijn....die sloot als een band net onder mijn borsten(het gevoel van een band), het was geen stekende pijn maar zeurderige aanwezige pijn....het kwam niet elke keer op...het bleef echt continu aanwezig.

8. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Hoi, ik had ook tijdens mijn zwangerschap last van galstenen.. en aanvallen.. ben diverse keren in het zkhs geweest, de eerste paar keer konden ze er niet achter komen waar de pijn weg kwam, later bleek dus dat het wat chirurgisch was (galstenen)

Ik was ongeveer 23 weken zwanger toen ik last had van aanvallen.. Na de bevalling ben ik dan ook meteen geopereerd en is mijn galblaas eruit gehaalt.
    Na de bevalling waren de aanvallen heftiger en vaker dan in de zwangerschap.

HEt doet indd zo enorm zeer.. het is erger dan de pijn die je bij weeen voelt :) Tenminste, dat was mijn ervaring.

Ik denk niet dat ze je nu gaan opereren ;)
    Dus je zult denk ik moeten wachten tot na de bevalling.. Als je er indd zo vaak last van hebt snap ik dat je pijnstilling nodig hebt! Ik heb na de bevalling diclofenac gehad en dat hielp zelfs niet meer..

Hopelijk kan de dok je verder helpen! Want dit is drie keer niks zo.

Sterkte!

9. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    2 weken terug net mijn galblaas laten verwijderen. Dus als het echt galstenen zijn is dit wel je voorland!
    Als ik het zo lees zijn het geen galstenen, die pijn duurt toch min wel een kwartier voordat het afzakt.. Tenminste was bij mij het geval..

Maar eens afwachten wat de HA hier van zegt!

Groetjes Kalush

10. Bosje

Bosje Nieuw lid

26 feb 2007
    4
    0
    0
    kinderleidster
    Houten
    Hallo,
    Ik ben Natasja en 28 weken zwanger. afgelopen zaterdag ben ik van 20:00 tot 2.00 in het ziekenhuis geweest ivm die pijn. Ik kon haast niet inademen en het deed erg pijn allemaal. Ben helemaal onderzocht tot een longfoto met contrastvloeistof toe. Ze waren bang dat ik misschien een longembolie kon hebben. Gelukkig was dat het niet maar er kwam dus wel uit dat ik galstenen had? die hadden ze op de scan gezien. Mijn bloedonderzoeken waren goed maar toch wilde ze dat ik liever bleef. Was inmiddels 1.00. Ik zag dat niet echt zitten aangezien ik Met de zwangerschap van Liselotte al 6 weken in het zh had gelegen dus vroeg ik of ik toch naar huis kon. Dat kon dus en ik werd dan zondag door de internist gebeld. Die heeft inderdaad gebeld en omdat ik a.s. vrijdag weer naar de gyn. moet voor een groeiecho en zwangerschapscontrole mag ik tot vrijdag wachten. Wel moest ik 3 x daags 1000 mg paracetamol nemen. Ben er meteen mee begonnen toen ik thuis kwam en heb zondag de hele dag op bed gelegen. In de loop van de avond werd het ineens minder en hoefde ik ook géén paracetamol meer te slikken.
    Vanmorgen maandag 26 februari was er niets meer aan de hand. Ben alleen bang dat het weer terug kan komen.
    Groetjes Natasja.

11. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    ALs je galstenen hebt kan het idd zomaar weer terug komen.
    Denk om je eten.. Eet niet te vet dat kan een heel stuk schelen.
    Ik heb het ook gekregen van de zwangerschap.

Veel sterkte

Groetjes Kalush

12. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    ja hier ook van de zwangerschap...

een aanval zakt indd niet zomaar weer weg.. bij mij duurde dat wel 2 a 3 uur..
    Heb echt letterlijk over de grond gekropen van de pijn..

13. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Och ja, herkenning! Hier ook, zat op handen en voeten rond te kruipen en heb zelfs momenten met m'n hoofd tegen de muur gebeukt :oops: Wat een rotpijn was dat zeg!

14. babs29

babs29 Nieuw lid

2 mrt 2007
    3
    0
    0
    Helaas kreeg ook ik gisteren te horen dat ik galstenen heb. Na een paar flinke kolieken, waarbij de pijn ondragelijk was, toch maar besloten om bij de huisarts langs te gaan.
    Ik ben inmiddels 23 weken zwanger en moet waarschijnlijk toch geopereerd worden op zeer korte termijn. Volgens de dokter kan dat nog in het tweede trimester van je zwangerschap, daarna wordt het moeilijk.
    Ik vind het doodeng om onder narcose te moeten, heeft iemand hier ervaring mee tijdens de zwangerschap? :(

groet babs

15. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Gossie tijdens je zwangerschap? Heb ik nog nooit gehoord maar als ze zeggen dat het kan..
    Narcose is niet zo erg maar snap even niet dat dit kan tijdens je zwangerschap..
    Maar ik ben geen arts.. heb alleen zelf wel de operatie ondergaan en weet waar de wonden komen te zitten..

Succes en sterkte!
    Laat ons even weten hoe het verder gaat.

Groetjes Kalush

16. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Jeetje wat een herkenning hier!

Ja: ik had dus ook galstenen! Bij mij kwam het er na de bevallling pas uit (al weet ik nu dat ik tijdens de zwangerschap ook al last heb gehad). Ik heb een paar flinke kolieken gehad en de laatste ging over in nog meer pijn: een ontstoken alvleesklier! Daarvoor heb ik in het ziekenhuis gelegen aan een 4 literinfuus en 2 weken later is de galblaas verwijderd, die bleek ook ontstoken te zijn! Dat is nu 4 weken geleden.
    Ben zo blij dat het ding eruit is, wat een pijn kan dat veroorzaken zeg! En de huisarts maar zeggen dat ik een buikgriepje had...

Maar opereren tijdens de zwangerschap? Jeete wat spannend zeg! Maar ik heb niet het idee dat ze onnodige risico's zullen nemen tegenwoordig. Als je bijvoorbeeld krijgt wat ik had, kan je nog verder van huis zijn. Een ontstoken alvleesklier is niet ongevaarlijk en dat kan je krijgen door galstenen, evenals een ontsoken lever en andere 'enge' dingen. Daarom zullen ze misschien willen ingrijpen....
    Veel sterkte gewesnt voor iedereen met klachten en nog een operatie voor de boeg!

17. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Ja erg he ..! Nou ben benieuwd wat je straks van weeen vindt! weet zeker dat je zegt dat de gal erger is.
    Heb ook tegen mn vriend gezegt... ooh ik spring nu zo graag uit het raam he.. dan weet ik iig dat de pijn weg is. erg he. hahaha.

Kiz fijn dat het goed afgelopen is! Bij mij zat er dus leverontsteking aan te komen.. mn leverwaarden waar al abnormaal hoog.
    Dus ben ook zsm geopereerd..

Wel eng hoor operatie tijdens de zwangerschap! wist ook niet dat ze dat deden...

18. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Oja, het is veel erger dan een bevalling! Toen ik tijdens een koliek bij de weekendarts aan kwam, en hij me onderzocht zei ik dat ik nog liever 2 keer achter elkaar een bevalling doe! Toen zei hij standvastig: "Dan zijn het zeker weten galstenen!"

19. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ja ik heb ook altijd gezegt als ik zo'n aanval had, laat mij maar 10 keer bevallen.. Pfff en ik heb echt een heftige bevalling gehad.

Echt verschrikkelijk die pijn, zweten koorts en erg veel pijn..
    Ik had allemaal kleine steentjes die uit de galblaas kwamen maar die in de galwegen bleven hangen.
    Werd dan helemaal geel in mijn gezicht.

Op het laatst wordt je zo angstig van: wanneer komt de volgende aanval.
    Heb mijn man al eens onder het voetballen gebeld zo van, nu moet je thuis komen!
    Ik kon niet eens voor Eliza zorgen als die wakker zou worden.
    Echt niet leuk!

Gelukkig is dat ding eruit!

Groetjes Kalush

20. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ja ik ben ook erg benieuwd wat ik daarover ga zeggen na de bevalling :)
    Grootste verschil zal iig zijn dat ik galpijnen ruim 2 maanden heb gehad bijna iedere avond en nacht terwijl een bevalling gelukkig niet zo lang zal duren ;)
    (mij werd trouwens steeds verteld dat ik hyperventilatie aanvallen had..)

Deel Deze Pagina