Iedereen verklaarde mij voor gek toen ik zei dat ik thuis wilde bevallen. Ja, het was mijn eerste bevalling, maar ik was totaaaaal niet bang, hoor. Het ziekenhuis stond me juist giga tegen!! Mijn bevalling duurde in totaal 5 uurtjes. Heeeeele heftige weeenstorm van het begin tot eind. Hartslagje van mijn dochtertje was tijdens het persen ZO laag dat er sprake was van foetale nood. Maar met behulp van een flinke knip was ze er zo! Ik vond het heerlijk om thuis te bevallen en mocht ik ooit een tweede krijgen, dan doe ik het weer zo (als ik weer zo een voorspoedige zwangerschap krijg dan he!)
Bij mij is het juist andersom. Ik ben bij de eerste thuis bevallen in 5,5 uur. Dat was een bewuste keus en ik denk dat door de relaxte sfeer thuis in je eigen omgeving de ontsluiting ook zo goed ging. Nu moet ik vanwege een medische indicatie in het zkh bevallen. Ik moest wel even slikken toen ik dat te horen kreeg. Ik ben bang dat ik niet op tijd ben, zie op tegen de weeen in de auto en de klinische omgeving van een zkh. Maar ja het is voor de veiligheid van ons kindje, dus dat weegt natuurlijk veel zwaarder. Maar ja, ik moet gewoon vertrouwen op het feit dat het allemaal wel weer goed gaat komen. Da's denk ik toch wel heel belangrijk, dat je vol vertrouwen je bevalling tegemoet ziet. Succes en probeer te genieten van je (eventuele) thuisbevalling. Ik vond het een aanrader!
Ik ben ook 2x thuis bevallen. Eerste keer had ik al 8 cm ontsluiting toen de vk kwam, dus geen tijd meer voor het ziekenhuis, hoewel ik eigenlijk niet thuis wilde bevallen toen. Tweede keer ging het in het begin iets langzamer, dus toen had het evt. gekund, maar ik vond het wel fijn om thuis te blijven. Eerste keer was alles zo goed en vlot gegaan, niks van de rommel gemerkt, lekker onder mijn eigen douche na afloop en geen gesjouw met een pasgeboren baby door de koude natte winterlucht. En de tweede keer ging het ook weer helemaal goed en op het laatst alsnog heel snel (van 4 cm tot baby in minder dan een kwartier). Ik vond het juist een akelig idee om met weeën in de auto te moeten (bij beide bevallingen een weeënstorm gehad). Ook wij moeten over een drukke brug die vaak open staat of files heeft en naar het ziekenhuis is ongeveer 25 minuten hiervandaan. Ik geloof echt dat het feit dat ik gewoon lekker vertrouwd in mijn eigen rustige stille kamer was, zonder drukte, in een veilige bekende omgeving, heeft geholpen dat mijn bevallingen zo snel en vlot zijn verlopen. En als de vk het niet vertrouwt, dan stuurt ze je hoe dan ook wel door hoor, desnoods met persweeën en al. De placenta hebben wij gewoon in een vuilniszak gedaan, goed dichtgeknoopt en toen nog een vuilniszak eromheen. En toen in de kliko. Als het erg warm is, zou je man hem evt. de volgende dag vast naar de vuilstort kunnen brengen, dan ligt ie niet zo lang in de vuilnisbak buiten.
Helaas moest ik op grond van "een niet vorderende uitdrijving" (mijn man vroeg zich op dat moment af of we bezig waren met heksen ) naar het ziekenhuis voor een knip en vacuum. Ik hoop dat ik bij een eventuele vogende bevalling wel thuis kan blijven. De rit in de ziekenauto vond ik vreselijk, vooral omdat ik niet mocht persen van de ambulancebroeder en ook de rit in de auto de volgende dag vond ik niet zo fijn. Tja, en over de buren ... die hebben me echt wel gehoord hoor. Ik heb ze wakker geschreeuwd midden in de nacht terwijl we vrijstaand wonen (oude woningen) en de buurvrouw zat toen we thuiskwamen op het puntje van de bank om te kijken of we wel met ons drieeen in de auto zaten, wat gelukkig zo was. Succes, het gaat vast helemaal goed komen.
Het belangrijkste lijkt mij: bespreek het tot in detail met je vk. Waar ben je bang voor, hoe gaat zij daarmee om, hoe kan ze je erdoorheen helpen. Heb je vast al gedaan, maar doe 't nog maar eens, totdat jij er vertrouwen in krijgt dat je kunt bevallen op een voor jouw aanvaardbare manier. Ik ben heel blij dat ik thuis heb kunnen bevallen bij de eerste en hoop hier bij de tweede ook weer op. Maar bij mij is het nooit meer dan 20-25 minuten rijden naar een zkh (zijn er 3 binnen een kleine cirkel), dus daar maak ik me ook echt niet druk om Ben bevallen in m'n eigen slaapkamer op 2 hoog, was ook geen punt. Placenta vroeg ze nog: of ik er iets speciaals mee wilde doen. Nee hoor, gewoon in een vuilniszak en gelijk de container in. Maar als jij je echt niet fijn voelt bij een thuisbevalling, probeer dan toch samen met je vk (of die van het zkh als je eigen vk niet goed genoeg meedenkt) een manier te vinden waarop jij nog verantwoord naar het zkh kunt.
Ik was altijd erg stellig; ik ga in het ziekenhuis bevallen!!! Maar de laatste weken begint het toch steeds meer te kriebelen om lekker thuis te blijven... zie het tegen die tijd wel Maar over de buren die het misschien horen. De buurvrouw van mijn tante is pas bevallen en mijn tante heeft het redelijk mee gekregen, niet zo zeer door geschreeuw maar omdat ze wist dat ze bezig was (ze had gezien dat de buurman kindje nummer 1 na haar bedtijd weg bracht) kon ze minder goed de slaap te pakken krijgen en hoorde ze steeds de beneden deur open en dicht gaan. Mijn tante heeft een soort van liggen waken, vond het wel spannend! Maar de buren is nog wel iets wat in mijn hoofd zit, wonen in een oud appartement! Niet dat ze 'snachts om 3 uur aanbellen om te vragen of het niet wat zachter kan
Ik heb twee goede thuisbevallingen gehad en zou het niet anders willen. De buren hebben mij niet gehoord, aangezien ik zeer rustig was tijdens mijn bevalling en we wonen niet in een gehorig huis. Het enige nadeel was de opvallende auto van mijn vk, zodra die voor je huis staat weet meteen het hele dorp dat je ligt te bevallen....maar gelukkig ben ik twee keer 's nachts bevallen. Alle voordelen zijn al genoemd, maar het belangrijkste is dat jij je prettig voelt! Waar de placenta blijft... geen idee en ik wil het niet weten ook!
Ik ben thuis bevallen en zou het bij een tweede weer doen. Toen de vk kwam had ik 7 cm ontsluiting. Het was ontzettend relaxed. Lekker je eigen spulletjes en je eigen huis. Je kunt doen en laten wat je wilt. Vond het ook wel fijn dat ik nadat de baby er was gelijk op bed kon liggen niet nog in de auto hoefde. Wat mij betreft een echte aanrader. En thuis bevallen is in veel gevallen net zo veilig als in het ziekenhuis. In het ziekenhuis moet er (zeker in het weekend en 's nachts) toch een medisch team opgeroepen worden. Ze staan toch niet direct paraat als er verder geen medische indicatie is (zo is mij verteld).
Mijn moeder (7 kids) is van alle zeven in het ziekenhuis bevallen en dit haalde ze met gemak. Het hoeft niet altijd sneller te gaan dan de 1e. Doe waar je je goed bij voelt!
ik ben zelf kraamverzorgende geweest en had graag thuis willen bevallen. maar vanwege schildklierafwijking en epilepsie en dus medicijngebruik mocht dat niet al had het wel prettiger geweest denk ik. nu zat ik met stress want ging heel snel ( 3uur na breken van vliezen waar het mee begon) stress dat ik me moest inhouden want mocht niet thuis geboren worden. ging daardoor onrustig ademen enz. wat mij betreft had het gewoon thuis mogen komen. maar goed ziekenhuis dus nog wel gehaald, maar heeft toen niet lang meer geduurd. voordeel van thuis; - je eigen omgeving - niet met weeen in de auto hoeven (dat is echt rot) ik zat constant van o als die maar niet nu komt. - na de bevalling ook je eigen huis, eigen spullen en eigen tempo en die placenta.... inderdaad in een zak weggegooid tenzij je anders wilt. maak je over de troep niet druk. de kraamverzorgende helpt je nadien naar de douche of als dat nog niet gaat kan ze je helpen met op bed wassen. verder zorgt zij er ook voor dat je weer in een schoon bed komt en alles wordt opgeruimd van de bevalling enz. en natuurlijk voor de kleine en jou.
Wat een goed onderwerp! Ik ben in het ziekenhuis bevallen bij de eerste en ben nu zo aan het twijfelen wat ik wil. We wonen echt maar 3 min van het ziekenhuis af dus ben er zo maar aan de andere kant ben ik zo bang dat het niet goed zou gaan. Door jullie verhalen word ik wel een beetje gerustgesteld en neig ik toch meer naar een thuisbevalling! Bedankt daarvoor....sorry moest het even kwijt Groetjes Lysanne
ik ben de eerste keer in het ziekenhuis bevallen en het beviel me wel maar merkte toch dat ik behoefte had aan mijn eigen omgeving! Dus deze keer ook thuis! Denk toch dat het grootste voordeel is dat je niet met weeen de auto in hoeft en al lekker thuis bent met je eigen friemeltjes! zeker als je zo hormonaal bent lijkt me dat heerlijk! succes vast!
Hoi! Ik ben van de eerste in het ziekenhuis bevallen, medische indicatie, thuis begonnen maar had geen persweeen en was al 18 uur bezig dus hup naar het ziekenhuis, was erg fijn om daar te bevallen. Maar bij guppie 2 wou ik toch weer proberen thuis te bevallen... helaas weer geen persweeen... op een gegeven moment zegt de verloskundige: "ik ga nu de ambulance bellen" op het moment dat zij aan het bellen was, werd mijn dochtertje geboren!!!! Ze was er binnen 4 uur en ik was veel relaxter dan in het ziekenhuis, m`n meisje heeft heerlijk lang op me kunnen liggen niemand die aan mij, m`n man of m`n dochtertje aan het sjorren was... daarna heerlijk in m`n eigen badkamer onder de douche... het was zooooo fijn, raadt iedereen aan om -als het kan- thuis te bevallen... wat een verademing!!! Je maakt je bevalling veel bewuster mee svoor mijn gevoel!! Hoop dat ik zo je angstige gevoel weg heb kunnen nemen... succes alvast met de bevalling voor als je er aan toe bent...
Ik ben thuis bevallen van Mirre en hoop echt dat het deze keer weer zo mag gaan. Heerlijk om in je eigen omgeving, niet te veel prikkels en dus 100% concentratie op maar 1 ding: bevallen. Daarna wordt je bed lekker opgemaakt en lig je dus met kindje in je eigen schone bed. Mij lijkt het ziekenhuis dus echt de hel ... echt alleen als er medische noodzaak is wat mij betreft. Ik zou idd je angsten goed doorspreken met je verlos. Hier trouwens ook een snelle eerste bevalling: 4u ... het lijkt me vreselijk om met de laatste ontsluitingsweeën te moeten verkassen of voor de brug te staan! Gelukkig heb je nog even om aan het idee te wennen en wie weet heb je wél tijd om naar het ziekenhuis te gaan of ben je juist heel blij dat het nu thuis gebeurt *** En de placenta ... ik heb samen met de verlos de placenta bekeken. Ik vond dat echt fantastisch om te zien: dat ding heeft Mirre de afgelopen maanden gevoed! We hebben m idd even bewaard in de vriezer en toen de grond niet meer bevroren was hebben we m onder onze zelfgekweekte kastanje begraven. Dat gaat nu weer gebeuren. Ook als ik in het ziekenhuis beval. Echt ... als ze m weg durven gooien *grrrrrr*