En niet zo'n klein beetje ook. Ik ben een emotie-eter. Hoe slechter ik in m'n vel zit, hoe meer ik snaai. En dan vooral chocolade. Momenteel zit ik in een behoorlijke dip en gaan er 2 tot 3 grote zakken m&m's per week doorheen. Plus koekjes, snoepjes en veel zoet beleg op brood. Ik ben 3 weken geleden ook gestopt met roken en dat werkt ook niet echt mee. Ik heb hier al heel lang last van, maar de laatste maanden is het echt erg. Ik kan smiddags op mijn werk al uitkijken naar mijn chocolade van S'avonds. Ondanks dat ik nog moet eten. Ik vind het heel erg en schaam mij diep. Vooral omdat onze jongste nog thuis is en als mama loopt te snaaien, krijgt hij ook. Ik wil zo graag stoppen, maar ben zo bang dat het niet lukt. Iedere keer neem ik me voor om te stoppen, en soms lukt het 1 of 2 dagen. Maar dan val ik weer terug. Ik ben in het verleden zelf afgekickt van de cocaïne en nu van het roken. Maar deze verslaving vind ik veel lastiger. Ik heb door mijn eetgewoonte echt heel weinig energie, ben S'avonds helemaal uitgeblust en heb absoluut geen puf meer om zelfs maar aan sporten te denken. Ik zoek (positieve) verhalen van mensen die deze verslaving wel overwonnen hebben. Hoe hebben jullie dat gedaan? En wat is beter, ineens rigoureus stoppen of stapje voor stapje? Misschien zou een diëtist iets voor me zijn, maar ik heb alleen basisverzekering en dan wordt er niets vergoed. Ik word echt moe van mezelf pfff
Ik ben van de een op andere dag volledig gestopt met toegevoegde suijers, dus geen snoep meer en ook bv geen tomatensaus etc met toegevoegde suikers. Geen suiker meer in de koffie/thee. Wel suikers uit fruit. Dus ik ontbijt bv met yoghurt met fruit. Het was echt wel bikkelen, ongeveer 2 weken, daarna werd het makkelijker. Ik kreeg in die twee weken echt enorm humeurige buien, hoofdpijn, was heel moe... maar daarna werd het veeel beter. Ik heb nu veel meer energie, slaap beter, mijn humeur is veel beter. Dus het was het echt waard Ik heb in die rwee weken zelf geen boodschappen gedaan, zodat ik ook echt niet langs de chocola liep enzo. Mijn valkuil waren van die gekoelde koffie-drankjes, tjókvol suiker (en belachelijk duur), scheelde enorm dat ik ze 2 weken niet heb zien staan. Daarna was het makkelijker er gewoon voorbij te lopen.
Ik heb geen directe antwoorden op jouw vragen ivm afkicken van een suikerverslaving, maar misschien ligt in het dik gedrukte gedeelte hierboven wel een belangrijke basis voor jouw suiker/snoep behoefte. Als je slecht eet, heb je meer behoefte om te gaan snaaien. Probeer elke dag 3 gezonde, voedzame maaltijden te eten. En verder is het vooral de knop omzetten, denk ik.... En ja, ik snap dat dat makkelijker is gezegd dan gedaan.
Dit helpt idd ook, ik ben 3 goede maaltijd in gaan plannen, vooral ontbijt is bij mij belangrijk; ontbijt ik niet, dan krijg ik snaaizin of bv zin in koffie met suiker.
Ik lees dat je ook verslaafd bent geweest aan de nicotine en de cocaïne en dan nu suiker. Misschien ben je een verslavingsgevoelig persoon? Pas dus op dat wanneer je gaat afkicken van de suiker je geen nieuwe verslaving oppakt. Misschien kun je hierbij hulp krijgen van een professional?
Ja, dat klopt. Ik ben idd verslavingsgevoelig. Aan de ene kant wou ik dat ik verslaafd raakte aan gezond eten/leven, aan de andere kant ben ik stiekem bang dat ik daarin dan weer te ver zal gaan. Maar goed, zo kan het ook niet langer.
Over de verslavingsproblematiek heb ik geen mening, want geen ervaring mee. Maar ervaring met veel snoepen heb ik wel. Hier helpt gematigdheid. Ik ga niet alle suikers bannen, want dan weet ik ook dat ik daarin veel en veel te ver ga. Maar ik zorg voor goed en gezond eten, dat vult. Ik heb dan automatisch veel minder zin in toegevoegde suikers. En als ik zin heb in een stukje chocolade 's avonds bij de thee, of een taartje, ga ik dat mezelf ook niet ontzeggen. Verder heb ik zeker twee tussendoortjes op de dag, anders krijg ik hoofdpijn, word ik moe en chagrijnig. Ontbijt: havermout met banaan en/of appel Ik wissel af. De andere dag neem ik bijv. een geroosterde boterham met gemberjam. Tussendoor: kopje koffie (zonder suiker) met een boterham met Lunch: wisselt, maar meestal twee boterhammen goed belegd, bijv. met kipfilet en komijnenkaas, glas Optimel of sap of water Tussendoor: kop venkelthee, een appel, peer, banaan, mandarijnen, net wat voorhanden is Avondeten: een degelijke maaltijd, altijd met verse groente, pasta, rijst, of aardappelen, soms met vlees, kip, vis, soms vegetarisch Dessert: yoghurt van Almhof Tussendoor: thee met iets zoets (stukje chocolade, taartje...) Ik eet nog een bakje yoghurt met granola voor het slapengaan. Moet er wel bij zeggen dat ik BV geef en dus wat extra's nodig heb. Tussendoor drink ik alleen water.
Verslaafd zijn aan iets is nooit goed. Het is een ongezonde afhankelijkheid. Verslaafd worden aan sporten of gezond eten is ook niet goed. Kan me voorstellen dat je het zat bent, maar misschien daarom goed om hulp te vragen bij een prof. Zo kun je misschien achter je valkuilen komen en leren triggers te herkennen? Misschien zit er ook een onderliggende reden van je gevoeligheid? Misschien is het neurologisch (gebrek aan dopamine bijv.) of misschien is het psychologisch?
Herkenbaar helaas. Ik heb hiernaast waarschijnlijk ook nog een selectieve eetstoornis, dus zonder professional gaat het waarschijnlijk sowieso niet lukken. Ik wil daarom ook kijken naar een diëtist. Je zegt dat je alleen een basisverzekering hebt, is het een optie om volgende maand over te stappen?
Last hebben van emotie-eten is at anders dan puur een hoge behoefte hebben aan suiker. Ik zou je adviseren naar een dietist te stappen die werkt via emotie-eten de baas (http://www.emotie-etendebaas.nl/). De dietist is opgenomen in het basispakket dus als je eigen risico op is krijg je de eerste 3u volledig vergoed, anders zou ik persoonlijk even wachten tot begin volgend jaa.
Diëtist word de eerste 4 uur volgens mij via de basisverzekering vergoed, maar spreekt wel je eigen risico aan. Persoonlijk zou ik nu niet acuut gaan stoppen met suiker. Je bent pas 3 weken gestopt met roken en als je meerdere verslavingen tegelijk aanpakt is de kans op terugvallen gewoon veel groter volgens mij. En zou zonde zijn als je dan beide weer doet. Daarnaast zou ik idd naar de huisarts gaan en een verwijzing vragen voor een psycholoog die je kan begeleiden. Maar zou zeker pas echt de strijd aangaan als de nicotineverslaving zo goed als kan onder controle is. Succes.
Ik kan je helpen. Zelf ooit drie jaar geleden 40 kilo afgevallen door m’n leefstijl om gooien. Inmiddels ben ik voedingsconsulente en personal trainer. Wil je meer weten stuur me maar een pb.
Ja hier een diabeetje die ook verslaafd was ... ik heb heel lang volgehouden dat het niet zo was tot ik ging beseffen dat ik moe was en dat dat van de suiker pieken en dalen kwam. Nu 6 weken later wil ik nooit meer terug en eet ik iedere dag twee blokjes chocolade bij een kop thee 's avonds en dat is het ... Zodra je begint te beseffen wat het met je doet is het begin gemaakt en moet je alleen doorzetten ... en af en toe is niet zo erg (zoals ik doe twee blokjes per dag) want helemaal weglaten kan niet. Wat ik at per week was ongeveer 5 repen chocolade en 7 zakken snoep met zuur matjes en zo ... Dat is dus helemaal verleden tijd. Oh en nu eet ik pure chocolade met iets van noten er doorheen. Het vult beter en je eet niet zo veel chocolade. Kom op je bent niet alleen vele hebben zo'n periode ... aan de slag!
Allereerst wil ik je complimenteren met het feit dat je afgekickt bent van zowel cocaïne als roken! Dat is al een hele prestatie. Petje af daarvoor! Wat hier helpt is het gewoon niet in huis halen. Ik heb zelden chocolade, koekjes, ijs ect in huis. Ook geen frisdrank, dat koop ik eigenlijk alleen met een feestje voor visite of bij hoge uitzondering. als ik het in huis heb kan ik het wel laten liggen, maar zodra het open is, MOET het op van mij. Ik heb in plaats daarvan standaard snoeptomaatjes, komkommer, olijven, paprika in huis. Daarnaast ook altijd wel kaas, worst, worteltjes of cashewnoten etc. Wij snoepen dus heel vaak alleen rauwkost. Kinderen zijn er echt dol op. Zo kun je toch snoepen, maar blijft het verantwoord.
Oh wat herkenbaar K dacht van mezelf dat het nog wel meeviel maar toen ik dit topic door las ben ik misschien nog wel erger... Snoep ook echt ontzettend veel. Zo erg dat ik in mn pauze het liefst naar huis rij om me daar schuldig te maken aan chocola, cola, nog een paar snoepjes....en dan ik er weer even tegen. Ook verstop ik eten voor mn man...dan koop ik wat lekkers maar heb ik geen zin in commentaar dus dan eet ik het gewoon "stiekem". Als ik dit zo schrijf is het toch wel wat ernstiger dan ik dacht Ik ga dit topic ook maar eens goed volgen... @luckynumber4 succes! Ik weet hoe verslavend het is al dat zoets!
Misschien kan @Treez je hier ook in helpen, je kan haar een pb sturen voor haar site, heb gelezen hier op het forum wat ze wil gaan doen en dat klinkt veelbelovend Eerste stap voor nu kan bijvoorbeeld een afspraak met de praktijkondersteuner van de huisarts. Kost je niets want huisarts en dus ook geen eigen risico. Verder heel herkenbaar van een tijd terug. Heb inmiddels (meestal) de knop om en voel me zoveel beter! Maar voel me net zoals jij nu als ik een dipje heb. Het is ook een cirkel, je voelt je niet lekker en hebt zin in zoet, dan ga je je nog beroerder voelen en grijp je weer naar ongezond eten. Je moet die knop om kunnen zetten, gezond gaan eten met af en toe wat lekkers (ik neem nog elke dag iets lekkers) en beseffen dat je je veel beter voelt als je grotendeels gezond eet. Wat bij mij werkte toen ik net begon met gezond eten en nu als ik in een dipje dreig te raken, is om portieverpakkingen te halen. Dus geen grote zakken m&m's maar kleine zakjes waarvan je er dan elke dag 1 mag. Verder is sporten echt pittig als je je zo beroerd voelt, maar wandelen is een goede eerste stap. Of spelletjes op de wii, bv danspelletjes, moet je wel een wii hebben
Heel erg herkenbaar maar dan niet alleen met chocola. Ik ben gemiddeld 2 dagen per week alleen thuis en die dagen gaat er of een reep Tony's doorheen of een zak chips. Op mn werk kan ik me redelijk inhouden. In het weekend is er vaak een taartje bij de koffie ofzo. Ook veel te veel suiker dus! Ik eet uit verveling en omdat ik gewoon echt heel erg van ongezond eten houd
Ik heb weinig tips, maar wil zeggen dat het al een goede stap is dat je het gewoon eerlijk toegeeft. Succes, zo te horen heb je genoeg doorzettingsvermogen, dus je komt er wel.
Ik sluit me aan bij wat hier boven is gezegd: Eerst het roken en dan verder. Het is vreselijk moeilijk om alles tegelijk te doen. Momenteel gaat het bij mij ook niet zo lekker, dus loop ik er ook weer tegen aan, maar twee jaar geleden ben ik stapje voor stapje gegaan. Eerst geen frisdrank of aanmaaklimonade meer. Daarna niet meer stiekem snoepen (dat vind ik nog steeds de moeilijkste). Daarna meer groente en minder koolhydraten bij het avondeten. Daarna minder brood en vaak salade voor de lunch. Enz, enz. Zo werd het elke keer meer gewoonte. Toen ik zwanger werd, ging het dus ook weer mis. Ik lustte geen groente meer, was veel misselijk en veel moe. Tijdens het eerste jaar van onze mini merkte ik dat ook. Ik probeer nu langzaam weer terug te gaan naar een goed ritme, maar hoe moe-er ik ben, hoe moeilijker het is. De ultieme tip is trouwens wel, maak goede boodschappenlijstjes! Koop dingen waar je blij van wordt, die vullen en die niet het moeilijk maken voor jou. Dat hielp ook een hoop.
Oh ik ben ook zo'n snaaierd. Bij mij helpt het om veel gezonde dingen te kopen die ik ook echt lekker vind. Sommige dingen zijn dan wel aanzienlijk duurder, maar daardoor ook juist speciaal. "Oh, nu mag ik eindelijk dat lekkere dure gezonde ding eten waar ik al de hele dag naar uitkijk..." Ik koop nu dubbel zo veel fruit (heel divers fruit ook), dat eet ik als tussendoortjes. Ook heb ik van die dozen bevroren fruit, wat ik met zaden en noten door de Griekse yoghurt doe. Ik heb standaard amandelen in huis, een handje amandelen is voor mij echt een luxe Ik mag per week één ongezond ding voor mezelf kopen, bijvoorbeeld een zakje chips. Daar geniet ik dan extra van, en dat werkt beter dan helemaal schrappen. En mocht ik een vreetbui krijgen, dan heb ik een pak van die lichte crackers waar totaal niets in zit. En voor mij is het heel belangrijk om van gezonde dingen echt iets lekkers te maken. Zo maak ik havermoutmuffins, gezonde pannenkoekjes, havermoutrepen, salades, etc. Ik hou er van om in de keuken te staan, dus dat is voor mij geen straf. Het is even wat meer moeite, maar ik heb gemerkt dat het heel belangrijk is om goede lekkere maaltijden klaar te maken. Ik kijk 's ochtends dan echt uit naar mijn lunch, ipv met lange tanden een boterham op te eten en daarna te gaan snaaien... En wat betreft drinken: Ik vind een glas koud water heerlijk, maar niet uit de kraan. Ik heb dus standaard water koud staan in de koelkast. Ik mag per week 1 fles cola of ijsthee kopen, is het op... dan is het op. Ook drink ik nu veel karnemelk tussendoor met een klein beetje karvan cevitam, heel lekker, net alsof ik fristi drink. En daarnaast investeer ik in smoothies (vers sinaasappelsap in de blender met bevroren fruit wat over is gebleven).