Ik hoop dat ik wat tips en tricks kan krijgen want ik heb de eerste 11 maanden van me dochter haar verschrikkelijk verpest ben ik bang. Dit is het geval: Ik woon helaas door omstandigheden weer bij mijn ouders sinds mijn zwangerschap. Mijn dochter slaapt bij mij op de kamer. Dit was het plan tenminste want eigenlijk slaapt ze gewoon al vanaf het begin bij mij in bed. Meestal lig ik met haar op bed tv te kijken en zij valt dan in slaap. Heel af en toe leg ik haar in haar eigen bedje maar in de nacht wordt ze wakker en komt dan weer bij mij. Af en toe probeer ik het wel om haar te laten liggen maar wil niet dat iedereen wakker wordt door haar gehuil. Nu begin ik bang te worden dat ze nooit anders zou kunnen slapen dan bij mij dus heb ik met mezelf afgesproken dat vanaf deze week wij in "slaaptraining" gaan. Nu vraag ik me af of het het beste is om gelijk haar bijvoorbeeld om 8 uur in bed te leggen en dan weg te gaan en steeds ff terug gaan als ze huilt maat wel weggaan. Of is het het beste om het op te bouwen met bijvoorbeeld eerst paar dagen bij haar zitten dan daarna weggaan en daarna verder. Heeft iemand een helpend handje voor deze moeder die haar dochter verwend heeft maet slapen???
Je hoort altijd dat kinderen uit zichzelf ophouden met samen slapen, dus daar zou ik.me niet druk.om maken!! en je hebt haar niet verpest, maar toegegeven aan haar behoefte aan geborgenheid!!! Heel goed toch?
Mijn dochter heeft tot 11mnd bij ons in bed gelegen. Daarna sliep ze in haar eigen bed en bleef ik erbij tot ze sliep. En met 13 mnd kon ik direct weg lopen.. en nu slaapt ze al maanden in haar eigen kamer in haar peuterbed.(vanaf 17,5 mnd)
Je hebt haar niet verpest, je hebt haar juist gegeven waar ze behoefte aan heeft. Je kan proberen of ze in eigen bed kan slapen maar als ze dat nog niet kan heeft ze blijkbaar nog behoefte om bij jou te slapen en daar is helemaal niets mis mee. Ze gaat echt vanzelf wel in eigen bed.
Ik denk niet dat je hier iets aan moet doen. Ze heeft hier blijkbaar behoefte aan. Ons zoontje is tussen zijn 8 en 13 maanden alleen gaan slapen als wij bij hem zaten. Vind dat geen probleem hoor. Ging dus vanzelf weer over.
Ik zou haar niet meteen alleen laten! Wat ik zelf zou doen - eerst haar bij jou in slaap laten gaan en dan in bed leggen, niet meer bij jou in bed slapen. - dan haar doezelend (half slapend) in haar eigen bed leggen en erbij blijven (haar blijven aanraken) - dan wakker in bed en erbij blijven (haar aanraken) - dan wakker in bed en haar niet meer aanraken, wel ernaast zitten - dan verder weg zitten - dan na het in bed leggen weg gaan
wat fijn dat je je kindje de geborgenheid hebt gegeven die ze nodig had! Maar ik snap ook dat je er aan toe bent om je bed weer voor jezelf te hebben. Misschien dat je wat hebt aan deze link? Sleep, Changing Patterns In The Family Bed | Jay Gordon, MD, FAAP Zelf geen ervaring mee, maar wil hier binnenkort mee starten (zoon is 14mnd)
Ik heb er geen ervaring mee hoe je kunt afbouwen, maar misschien wel een geruststellend voorbeeld over hoe het hier ging. Onze dochter sliep tot bijna 13 maanden op onze kamer en elke nacht vanaf onze slaaptijd kwam ze bij ons in bed (omdat ze meestal wakker werd van ons naar bed gaan). Ik heb er enorm tegenop gezien om haar naar haar eigen kamer te doen, maar ik ben enorm verrast. Ze wordt nu vaak pas tussen 3 en 5 een keer wakker, en heeft in 1 maand tijd zelfs al een keer of 3 'doorgeslapen' tot de ochtend Ik kan haar sinds een week zelfs wakker in haar bedje leggen, dan voelt ze door de spijlen een beetje aan mijn haar en binnen 5 a 10 minuten is ze in dromenland. Je hebt waarschijnlijk niet de kans om haar op een ander kamertje te leggen, dus dit verhaal is natuurlijk anders. Maar ik bedoel maar, dat het echt allemaal nog heel anders kan lopen en wel goed komt. Succes!
Je hebt je dochter absoluut niet verpest! Jullie zitten alleen in een patroon wat op de lange termijn misschien niet altijd even handig is. Je kunt op heel veel liefdevolle manieren je dochter trainen in haar eigen bedje te slapen. Hier is veel literatuur over te vinden (bijvoorbeeld boeken van stacey hogg of Stephanie lampe), maar ik heb het idee dat je wel al weet welke tactiek je wilt gaan toepassen. Ik zou haar niet ineens alleen laten, die overgang is te groot. Je kunt het beste stap voor stap beginnen, door bijvoorbeeld haar eerst in bedje te leggen en bij haar te blijven. En zo kun je het steeds een beetje afbouwen. Het kost wel veel geduld en energie, maar als je dochter uiteindelijk probleemloos in haar eigen bedje kan slapen, is dat wel heel fijn. En dan kun je haar echt nog wel eens bij je in bed pakken als ze zich niet lekker voelt of bang is, maar als het even niet zo uitkomt, kan ze ook in haar eigen bedje slapen. En dat lijkt me toch wel fijn.
Misschien heb je hier ook nog wat aan? http://nl-nl.difrax.com/tl_files/content_resources/pdf/het-gaap-en-slaap-boek/SlaapBoekLR.pdf
Wow ik voel me een stuk beter door jullie reacties. Had echt het gevoel dat ik heel verkeerd bezig was.
ik denk dat de meeste kindjes zich snel wennen aan nieuwe rirueeltjes, zeker aks ze wat ouder zijn. heb er geen ervaring mee wat betreft nachtskapen, maar hier oas geleden overdag slaapjes aangeoakt en na een paar dagen was het al helemssl prima, als je het maar consequent aanpakt. leuk trouwens dat onze meusjes precies even oud zijn!
Wij slapen ook nog samen en genieten daar volop van! Hij gaat vanzelf aangeven dat hij in zijn eigen bed wil slapen! Ik zou alleen aan slaatraining beginnen als je er zelf achter staat en je het echt echt echt heel graag wil.
Ik zou me niet te druk maken hoor, komt vanzelf goed! Ik neem trouwens wel aan dat als je zegt dat je tv kijkt met je dochtertje dat jij kijkt en zij niet? Als zij ook tv kijkt en zo in slaap valt lijkt me dat wel iets om mee te stoppen....