Mijn dochtertje van 21mnd loopt met haar rechtervoetje naar binnen, links ook wel wat maar rechts heel opvallend. Als ze harder gaat lopen of rennen valt ze er over. Ik heb gelezen dat het op de leeftijd nog niet uitmaakt en dat het door de stand van heupen komt, dit neemt af vanzelf af. Mijn huisarts zag het laatst ook en zei dat ik haar schoentjes verkeerd om aan moet doen, alleen lijkt het mij dat je dan het voetje draait. Heeft iemand hier ervaring mee, en ben je er mee naar orthopeed geweest of afgewacht?
Ik liep vroeger met beide voeten naar binnen. Ik moest toen van de dokter mijn schoenen verkeerd om aan doen. ik loop nu goed. Alleen als ik wat vermoeide voeten heb wil mijn linker voet wat meer naar binnen gaan.
Ik zou schoenen zeker niet verkeerd om doen maar van ha vragen verwijzing naar orthopeed. Als je dan niet krijgt dan kan je naar fysio gaan die hebben ook verstand van. Het verschilt of het uitmaakt nu of niet. Kan je zo niet beoordelen als verstand niet van heeft. Het kan ook naar lopen later dus voor zekerheid kan je beter iemand na laten kijken denk ik. Dochter van vriendien van mij had dat ook en moest toen orthopedische schoenen aan van de orthopeed (ze heeft de verwijzing van ha duswel gekregen omdat ha zei dat ze niet volledig verstand van heeft). Ze was ook te laat mee want volgens ortopeed toen ze begon dus lopen moest ze al hele goede harde schoenen aan omdat idd voetje naar binnen ging maar ze deed gewoon zachte soort slofjes aan waardoor het dus verergert later. Nu loopt ze goed gewoon.
Ik heb zelf ook met allebei mijn voetjes naar binnen gelopen (echt helemaal tenen tegen tenen zeg maar) toen ik klein was. Huisarts zei tegen mijn ouders ook, wacht maar af, gaat vanzelf over. Maar uiteindelijk heb ik rond een jaar of drie met allebei mijn voetjes in het gips gemoeten om het recht te krijgen. En zei de arts in het ziekenhuis dat mijn ouders veel eerder hadden moeten komen. Ik zou het dus zeker even na laten kijken, en niet alleen bij de huisarts. (Overigens loop ik nu gewoon met rechte voeten, alleen als ik moe ben nog een beetje krom)
Lisa liep tot zeker 3 jaar met haar voeten naar binnen, struikelde er ook over. Een paar keer gevraagd bij het cb en bij de kinderarts (toen we daar nog liepen, tot 1 jaar geloof ik), maar ze zeiden dat het vanzelf goed zou komen, want haar voeten voelden flexibel. En het is ook helemaal goed gekomen
Mijn dochter van net 2 loopt ook met 1 voetje naar binnen. Niet heel erg. De andere voet ook een tikkie.. Hier met haar bij de fysiotherapeut geweest en die zei dat het bij haar te maken had doordat ze wat hypermobiel is in de heupen. Ze heeft een aantal malen fysio gehad omdat ze motorisch wat traag was. Zij zei ook dat het vanzelf bij zou trekken, goed passende schoenen zijn wel erg belangrijk, ze heeft ook een erg smalle voet. Binnenkort hoop ik de oproep van het CB te ontvangen, wil het daar wel even bespreken.
Wisselende reacties.... Ze heeft altijd goede stevige schoentjes aan en thuis loopt ze op dr blote voetjes. Mijn ha zei laatst schoentjes verkeerd om aan doen maar dit gaat tegen mijn gevoel in. Ik denk dat ik even een fysiotherapeut om advies ga vragen.
Mijn dochter van 18 maanden heeft dit ook. Heb nu nog schoenen met flexibele zool maar ga binnenkort over op stevige schoenen. Moet ook snel naar het cb zal het daar vragen.
Net terug van fysio, niks om nu zorgen over te maken. Heupjes, beentjes en voetjes bewegen goed en gelijkmatig. Advies om veel op blote voetjes te laten lopen, dat doet ze thuis altijd al, en verschillende ondergronden tegels, vloerbedekking, zand, gras etc Heel veel kindjes lopen naar binnen of naar buiten en ook dat veranderd regelmatig. Moeten over 2 maanden terug om te kijken of het meer minder of hetzelfde is En schoentjes verkeerd om aan doen werd vroeger gedaan 😉