Halla allemaal. Ik geef BV op verzoek. Nu is het vaak zo dat onze dochter rond 20.00 uur de laatste BV krijgt en daarna slaapt ze soms wel 5-6 uur verder (dus tot 1.00-2.30 uur). Na deze voeding komt ze weer 3-4 uur later. Overdag komt ze ook om de 3-4 uur. Voorbeeld van vannacht: laatste BV: 20.00 daarna naar bed, ze heeft wakker gelegen tot ongeveer 21.00 uur en is toen in slaap gevallen. 02.30 uur: 1 borst, is toen weer in slaap gevallen 05.00 uur: 1 borst, is toen weer in slaap gevallen. 08.15 uur: 2 borsten Wat doen de BV gevende moeders? Maken jullie je kind op deze leeftijd al wakker om 22.00-23.00 uur? Slapen ze dan weer 5 uur verder, zodat ze maar 1x komen 's nachts? Normaal drinkt ze 2 borsten leeg (2x 10 min.) toen had ze hetzelfde ritme als hierboven, maar afgelopen nacht allebei de keren maar 1 borst. Kan het nu ook zijn dat ze 's nachts niet meer zoveel nodig heeft? Graag jullie ervaring!!
Onze dochter had ook heel lang 's nachts een patroon van 5-3-3 uur tussen de voedingen. Maar mijn ervaring is dat ze zelf "bepaalde" wanneer dat 5 uurs blok was. Als ik pech had van 19-00 uur, dan lag ik er dus net een uur in ofzo. Als ik geluk had vanaf 23-4 uur, dan kwam het meer overeen met mijn nacht. Als het 5 uurs blok verstoord werd, deed ze het niet opnieuw zeg maar, dan kwam ze daarna gewoon weer na 3 uur en 3 uur. Nu varieert het enorm. Ze is door meer RR in te voeren overdag langer gaan slapen dan alleen hazeslaapjes, dronk toen ook steeds meer en minder vaak, en ging 's nachts ineens langer slapen (paar keer 6 uur en ook wel eens 7 en 8 uur tussen de voedingen). Helaas is ze nu overdag zo afgeleid dat ze niet meer veel wil drinken achter elkaar, daardoor slaapt ze ook weer korter, en ook 's nachts drinkt ze minder en gaat ze liever liggen kijken. Als ik dan pech heb komt ze na 2,5 uur alweer. Ik heb wel besloten het haar zvm zelf te laten bepalen, ik ga haar dus bewust niet wakker maken om nog te voeden als ik naar bed ga oid. Maar daar denkt vast iedereen anders over
Wij hebben dit nooit gedaan. Ik vind het onzin om een baby wakker te maken omdat het voor mama beter uit komt. Maar dat is mijn gevoel hoor. Ik liet haar altijd slapen en ze komt wanneer ze komt. Wakker maken geeft trouwens ook absoluut geen garantie dat ze dan snachts niet meer komen. Een vriendin van me heeft het geprobeert bij haar kindje, maar die sliep er alleen slechter door, juist doordat hij uit zijn diepe slaap gehaald werd.
Ik ben zo'n mama die het beter uitkomt als ze haar dochter wakker maakt indien ze zelf nog niet wakker is geworden. Dit doe ik sinds ik weer aan het werk ben, met de 1e en met de laatste voeding. Zo heeft ze een vol buikje voordat ze naar het KDV gaat en een vol buikje voordat ik ga slapen, en hebben zowel ik als mijn dochter een goede nachtrust. Win/win situatie in mijn ogen. De 2-3x dat ze overdag komt, is altijd op haar eigen verzoek.
Ik maak mijn dochter van 11 weken wakker voor haar laatste voeding (5e) van de dag. Dat is meestal rond een uur of 11 als ik zelf naar bed ga. Als ik haar laat slapen komt ze meestal aan het begin van de nacht. Ik word daar erg onrustig van en wordt wakker van elk geluidje of beweging. Ik heb al zo vaak boven de wieg gehangen om haar te pakken terwijl ze gewoon nog sliep en die geluiden in haar slaap maakte. Als mijn dochter om 11 uur drinkt slaapt ze daarna weer heerlijk verder en wordt pas weer wakker rond 6 uur/half 7.
Heb hem nooit wakker gemaakt. Ik denk dat je dochter wel toe is aan een voeding minder s'nachts. Probeer eens één voeding te vervangen door een susje met de fopspeen? Zo is het hier gegaan en opeens sliep hij door!
ik doe het nu ook wel. laat haar om 22.00/23.00 nog drinken. wakker is een groot woord, ze drinkt grotendeels slapend en ik leg haar zo weer in bed. het werkte eerder niet maar nu slaapt ze 8 uur of langer op die laatste voeding.
Ik heb mijn zoontje alleen gewekt in het hele begin maar toen de kraamzorg wegging heb ik dat niet meer gedaan. Hij eet tussen 20.00 uur en 21.30 uur zijn laatste voeding en dan slaapt ie vaak door, dus ik moet overal rekening mee houden....druppels, badje en zijn schone luier hahaha. Maar ik laat hem altijd slapen tot ie me roept, overdag/savonds/snachts. Gelukkig hebben we het geluk dat ie vaak pas rond 3 uur komt snachts en erna rond 6 a 7 uur sochtends. Hij slaapt heeeel goed in de ochtend uren want na zijn voeding wilt ie gelijk in bed hahaha. Erna is de middag iets lastiger maar de avond meestal weer beter sinds we de RR ingevoerd hebben. Hij slaapt nu een half uurtje en ik HOOP dat ie nog komt voor 23.00 uur ivm badje, voeding en druppels en anders pech.. De druppels laat ik nog weleens in zijn mondje glijden als ie slaapt en dan slikt ie ze weg in zijn slaap.
ik maak haar om half 11 wakker nou ja ik neem haar mee naar boven en dan wordt ze wakker drinkt dan en de ene keer slaapt ze door andere keer komt ze rodn 3 uur als ze straks door slaapt en op haar eigen kamertje gaat slapen dan laat ik haar denk ik liggen en zie wel wat het wordt xxxxxxxxxxxxxxxxx
Vind ik best wel vroeg hoor, haar kindje is nog geen 2 maanden. Mijn zoontje komt ook 's nachts iedere 3 uur en volgends mijn omgeving (en mijzelf) is dat heel normaal, het ene kindje slaapt sneller door dan het andere. Trouwens wel fijn dat het bij jou zo werkte! Lijkt me heerlijk, weer eens een nachtje doorslapen.
Vind ik ook erg vroeg. Als ze het zelf doen ok, maar anders lekker voeden. Wij slapen sinds een 1,5 week pas weer hele nachten. Heerlijk.
Hier maakte het geen verschil, ze kwam juist eerder s nachts. Hier helaas nog geen doorslaper. Laatst 2 nachten maar vannacht heeft ze volgens mij die schade ingehaald
ja, bij 2 maanden zou ik nog lekker voeden hoor. als het vanzelf gaat prima maar ik zou nog niet sussen met een speentje. het is natuurlijk wat je zelf prettig vind maar ik vind/vond het vaak makkelijker om even te laten drinken, dan was alles gelijk weer rustig en slaap je zelf ook het lekkerst weer. hier begonnen met doorslapen bij 3 maanden. daarna weer een hele tijd niet en nu sinds een week weer wel, met dus 's avonds een voeding. maar nu laatste dagen slaapt ze 23.00 - 9.00 en moet ik haar als ik moet werken wakker maken 's ochtends dus misschien dat ik dan die late avondvoeding (op mijn verzoek) weg kan laten.
Wij hebben Milan in 't begin wel altijd wakker gemaakt 's avonds voor een voeding. Dat deden we dan rond 23:00u en dan namen we hem gelijk mee naar boven. Maar we kwamen er al snel achter dat hij daar alleen maar slechter (korter aan een stuk) van ging slapen. Dus Isabelle maken we nooit wakker, we wachten gewoon tot ze vanzelf komt. Het langst wat ze tussen de voedingen laat is 4 uur en dat is dan meestal van 20:00u - 24:00u, niet echt ideaal dus, maar we doen 't er maar mee.
Bedankt voor jullie ervaringen en meningen. Eeergisteren heb ik haar wakker gemaakt om 22.30 uur, gewoon om te proberen. Ze heeft goed gedronken toen, maar helaas om 2.00 uur had mw. weer zin in eten en toen weer om 5.30 uur. Heb geprobeerd om speentje te geven, maar die spuugde ze zo weer uit, dus het was echt 'honger'. Gisteren bezoek gehad, ze was veel wakker. Toen om 23.00 uur nog voeding gegeven en toen heeft ze geslapen tot 6.00 uur!! Ik heb dus besloten dat ik haar 's avonds gewoon laat slapen en dan zie ik wel hoelaat ze komt.
Zal er even bijvermelden dat ik met een susje dus gewoon bedoel; even proberen, als ze echt om eten "vragen" zou ik natuurlijk ook gewoon voeden! Bij ons is dit zo gegaan omdat onze vent vaak om de 2uur kwam, uit gewoonte van overdag, en dat trok ik na 7 weken niet meer. Toen ik hem eens z'n speentje gaf viel hij gewoon meteen in slaap, dus dat was voor mij een teken dat hij eerder wat "hulp" nodig had om weer in te slapen. Iedereen moet doen wat het beste is voor jezelf en je kind hoor! (Ik werd namelijk lastig van al die gebroken nachten en daar had m'n kind ook niet veel aan)
Wij hebben Simone heel lang wakker gemaakt voor de late voeding en dat ging fantastisch maar sinds ik ben gaan werken 3 weken geleden wil ze die niet meer. Ze wordt gewoon sjaggerijnig wakker en dan gaat er geen fles in. Dit kan ook komen doordat ze als ik thuis kom rond 5en een megavoeding van me krijgt uit de borst en dan om half 11 nog niet wil eten. Wat we nu dus gaan proberen is een flesje voor het slapengaan en dan om half 11 de borst want die weigert ze eigenlijk nooit. En als dat niet werkt gewoon die voeding weglaten en 's nachts voeden
Hoe gaat het hier.......Tja, erg wisselend. Ik heb haar toch een paar x wakker gemaakt om 22.30 uur, dan komt ze zo rond 3.00 uur weer en dan weer vroeg in de morgen. Laat ik haar liggen vanaf ongeveer 20.00 uur, dan komt ze 3x op een nacht. Dan drinkt ze nog geen 10 min. en dan slaapt ze alweer (logisch dat ze dan 3 uur later weer komt). Ik ben vanaf vandaag begonnen met afbouwen van de BV (eerst de voeding van 16.00 uur), dit omdat ik straks ook weer aan het werk moet. Eens kijken hoe het de komende dagen gaat.