Ik wil de borstvoeding afbouwen, maar mijn baby weigert de fles

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Saartje123, 28 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Hoi meiden, ik wil graag de borstvoeding afbouwen. Mijn plan is om 1jaar borstvoeding te geven en over 4mnd is dat zover.

Maar mijn kleintje weigert de fles al sinds hij 3 maanden is. Dus ik weet niet hoe ik dit moet doen...

Ik voel mij eerlijk gezegd nu verplicht om de bv te geven, omdat mijn kleintje niet genoeg vocht via het bekertje/tuitbekertje naar binnen krijgt en de fles weigert. Hoe deden andere mama's het met flesweigerende kindjes? Gingen jullie gewoon door met de bv? Of zijn er ook mamas die gestopt zijn en hoe deden jullie dat dan qua zuivel en vochtinname??

2. Eerste wat ik me bedenk is dat als je nog 4 maanden hebt, waarom nu al je druk maken over afbouwen?

Afhankelijk van hoeveel voedingen je nu geeft doe je er per voeding een week over om je borsten eraan te laten wennen dat die niet meer nodig is.

Ik heb beide kids gevoed tot 16 maanden. Na een maand of 9-10 was dit alleen nog 's avonds', 's nachts en 's ochtends. Kolven ben ik mee gestopt met 9 maanden. Dat vond ik lang genoeg. Ze hebben toen allebei nog even overdag gedronken op m'n vrije dagen.
    Ze zijn zelf gestopt met drinken (doordat de volgende spruit onderweg was/is).

Heb er ook nooit bij nagedacht om actief te stoppen. Het voeden ging goed, was makkelijk en zo wist ik altijd zeker dat ze genoeg vocht kregen. Ook als ze weinig wilde drinken uit een beker of ziek waren. (Mijn jongste had ook geen behoefte aan de fles)

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Tussen nu en 4 maanden zit nogal wat tijd waarin ze zich heel erg rap ontwikkelen he? ;)
    Wat ik deed, (Thirza weigerde thuis de fles, bij de gastouder deed ze het wel gelukkig), was gewoon rietjesbekers op tafel zetten en die pakte ze dan wel. Had ze lekker de tijd om te oefenen, zonder dat het al moest. Nu heeft zij 2 jaar BV gehad, maar als ze rond het jaar ook van de BV af was geweest, had ze tegen die tijd echt genoeg uit een bekertje kunnen drinken.
    Verder kun je gewoon dooroefenen met normale bekertjes enzo, en je zult zien dat als je geen BV meer aanbiedt, gaan ze vanzelf ander drinken pakken, zeker tegen die tijd! :)

4. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Mijn meisje weigerde de fles gekolfde melk toen ze 4,5 maand was. Ik ben toen live gaan voeden en ben enige tijd daarna begonnen met oefenen met een tuitbeker. Die anti-leksystemen snapte ze niet, maar de gewone, ouderwetse tuitbeker wel. Het heeft best wat tijd en geduld gekost, maar uiteindelijk dronk (en drinkt) ze supergoed uit de tuitbeter. Ze krijgt nu alleen nog in de ochtend wat BV ( we bouwen nu af) en daarna gaat ze gewoon verder met haar tuitbeker.

Dus: alvast oefenen kan zeker geen kwaad.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou me er nu echt nog niet druk om maken....Ik zou ook geen fles meer aanbieden, hij kan beter meteen uit een rietbeker/tuitbeker/gewone beker leren drinken.

Ik merk dat Irem hier sinds een week ineens weer beduidend minder is gaan drinken bij mij en veel meer uit een rietjesbeker (drinkt bijna een volle beker per dag nu), we zijn vrij plotseling van 8 naar 3 of 4 voedingen gegaan! Ik zou het gewoon nog wat tijd geven, je zult zien dat de bijvoeding steeds belangrijker wordt.

6. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Juist in deze periode tussen de 7 en 12 maanden gaat het afbouwen op een natuurlijke manier. Er wordt meer fruit, brood en warm eten gegeten. Op die manier kan je het goed afbouwen hoor. En ik zou zeggen, gewoon oefenen met een tuitbekertje water. Lekker mee laten spelen dan krijgt hij het vanzelf onder de knie.

Deel Deze Pagina