mijn ervaring bevalling, geboortehuis en bevalbad

Discussie in 'De bevalling' gestart door LSQ, 6 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LSQ

    LSQ Niet meer actief

    Hallo dames,

    Ik heb nog niet iets op dit forum gepost, maar heb wel veel threads gelezen. Voor mijn eigen verwerking en voor iedereen die meer ervaringen over bevallingen wil lezen, wil ik graag mijn ervaring delen. Mijn excuses dat het een megaverhaal is geworden.

    Mijn bevalling van mijn eerste kind is snel gegaan. Ongeveer 6,5 uur na de eerste wee is Quillian geboren. Doordat het zo snel ging en de weeen zo heftig heb ik de bevalling als heel zwaar ervaren. Het is gegaan zoals het had gemoeten en Quillian heeft heel erg geholpen, maar ik ben wel overvallen door de bevalling.

    Rond 1.00 uur snachts is ongeveer de eerste wee begonnen. Ondanks de verhalen lukte het me niet om weer gewoon rustig te slapen. Ik moest na elke wee naar de wc (urine en diarree) en ik vond ze veel pijnlijker dan verwacht alhoewel ik nog niet helemaal in de gaten had dat het weeen waren. Rond 3.00 uur snachts heb ik mijn man wakker gemaakt, omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Om 3.45 uur had ik contact met de verloskundige die aan de hand van mijn verhaal toch wilde langs komen. Rond 4.15 uur was ze er en wat was ik blij! De weeen werden steeds pijnlijker en ik vond ze heel moeilijk om op te vangen. De verloskundige hielp me ontzettend. Ze keek ook meteen en zag dat ik al 3 cm ontsluiting had en volledig verstreken. We konden naar het geboortehuis. Daar kwamen we rond 5.00 uur aan. Iets later kon ik het bevalbad in.heel even was dit fijn, maar al heel snel kwamen de weeen heel snel en heel pijnlijk. Rond 6.15 uur had ik persdrang en moest ik het bad uit om te kijken hoe ver ik was. In gedachten kon ik niet verder zijn dan 5 a 6 cm. Bleek dat ik al 10 had. Ik moest nog even wachten op de verloskundige met persen (ik had een stagiare) maar mocht het al wel laten gaan als ik het niet meer kon houden. Kwartier later kon ik beginnen en half uur later is Quillian geboren. Hij was heel netjes langzaam door het geboortekanaal en weer terug aan het bewegen. Ervoer ik als teleurstellend, maar was juist goed. Met de laatste perswee kwam hij in 1 keer naar buiten. Ik wilde m eruit en kon niet stoppen. Gevolg subtotale ruptuur, maar dat was niet te voorkomen. We zagen het allemaal niet aankomen.
    Na de oxitocineprik en wat massage kwam de placenta en nest er heel snel uit. Vervolgens na controle de gaenecaloog er bij gehaald en ben ik onder volledige narcose gehecht. Was achteraf blijkbaar niet nodig op de OR, maar ben blij dat ze dat gedaan hebben.

    Qua bevallen in het geboortehuis zou ik zo nog een keer doen. Het paste precies bij mijn situatie. Alles werd geregeld of stond al klaar en na afloop hoefde ik me niet druk te maken om de rotzooi. Die was er wel, want nadat Quillian er uit kwam, kwam er een stortvloed aan vruchtwater na en was alles nat ;). Vervolgens kon ik zo het ziekenhuis binnengereden worden voor de rest. Voor mij een ideale situatie.

    Qua bevallen in bevalbad. Uiteindelijk heb ik het alleen gebruikt om de weeen op te vangen. Na de ontsluitingscontrole wilde ik niet meer terug in het bad, omdat het allemaal zo'n pijn deed. Qua bewegingsruimte vond ik het heel fijn. Ik kon heel snel afwisselen van zitten op het zitgedeelte naar handen en knieen. Echter, vanwege verhalen van andere vrouwen had ik verwacht dat de pijn direct minder zou worden en ik niet echt uit zou scheuren. Dit was bij mij dus helaas anders.

    Tot slot, voor degenen die alles hebben gelezen: bedankt! Als iemand nog goede tips heeft om alles een plaatsje te geven en verwerken, hoor ik ze graag!

    Linda
     
  2. Lara1985

    Lara1985 Bekend lid

    24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Hi Linda, ik kan mij voorstellen dat je jouw bevalling als heftig hebt ervaren. Bij mij hielp er veel over praten. Ook foto's terugkijken hielp bij mij erg goed. En anders nog een keer praten met de vk?
    Heel veel succes iig.
     
  3. anemdo

    anemdo Bekend lid

    16 jun 2014
    550
    0
    0
    Rotterdam
    Hi linda, bedankt voor het delen van je verhaal.
    Ik wil zelf gaan bevallen in een bad, en ik merk dat ik het erg fijn vind om ervaringen hierover te lezen. Het lijkt me zo ideaal, maar wie weet dat ik het tijdens de bevalling straks toch maar niks vind. Toch wel goed om even over na te denken.
     
  4. LSQ

    LSQ Niet meer actief

    Dank je Lara voor je tips. Het gaat vandaag alweer een stuk beter met me. Ook heb ik voor de zekerheid contact opgenomen met een psycholoog. Om het te helpen plaatsen.

    Anembo, als je nog meer specifieke vragen over het bevalbad hebt, kun je ze altijd stellen. Mijn mening is dat je het altijd kunt uitproberen. In het ergste geval vind je het niet fijn en stap je weer uit bad. Ik heb er zelf geen spijt van dat ik er gebruik van heb gemaakt.
     
  5. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Hoi,
    Goed dat je je verhaal van je afschrijft. Jammer dat je een badbevalling niet ervaren hebt zoals je gehoopt had. Ik ben ook in bad bevallen en had vooraf ook gelezen dat kans op inscheuren kleiner is omdat alles soepel is, maar ben helaas ook ingescheurd. De VK kan niet alles goed zien dus op moment dat ik had moeten puffen heb ik blijkbaar geperst. Ik heb er overigens niets van vernomen.
    Ik vond het bevallen in bad verder heel fijn, relaxed, warm en ja volgende keer doe ik het weer.
    Mijn VK heeft na 6 weken nog een moment dat ik met haar kan napraten over de bevalling als ik dat wil. Wellicht dat dat bij jou ook mogelijk is? succes
     

Deel Deze Pagina