hormoonvraagje

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door melissa73, 16 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melissa73

melissa73 Lid

19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    Beetje rare vraag misschien.
    Ik ben nu bijna 35 weken zwanger en ben me al een tijd aan het orienteren op bv ( heb hiervoor twee kids met fles gehad)
    Hoe zit dat eigenlijk met je hormonen na de bevalling en met de start van borstvoeding?
    Met een flesvoeding raak je langzaam je zwangerschapshormonen kwijt.
    Blijven de gewone zwangerschapshormonen in je lichaam op het moment dat je bv geeft? Of zit het toch weer anders?
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk labiel ben van die hormonen :cry: en ik vroeg me eigenlijk af hoe dat zo direct zit.

gr, Melissa73

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Melissa,

gefeliciteerd met je zwangerschap! De laatste weekjes!

Goed dat je je nu al aan informeren bent over het geven van BV.

Er gebeurt tijdens en na de zwangerschap inderdaad van alles met de hormonen. Ook het geven van BV wordt voornamelijk door hormonen gereguleerd. Dit zijn overigens andere hormonen dan die bezig waren tijdens de zwangerschap.

Tijdens de zwangerschap stijgt het prolactinegehalte in je lijf. Door de zwangerschapshormonen (progesteron- en oestrogeen) wordt de werking van prolactine als het ware onderdrukt waardoor er tijdens de zwangerschap nog geen melkproductie is. Na de geboorte van de placenta, daalt het progesteron- en oestrogeengehalte in je lijf heel snel. Je borsten reageren door na ongeveer 3 of 4 dagen melk te gaan produceren. Het zuigen aan de borst veroorzaakt een nieuwe aanmaak van prolactine, waardoor er weer meer melk wordt aangemaakt.

Er is nog heel veel meer te schrijven over de aanmaak van BV. Om niet alles op te schrijven kan je ook even kijken op de pagina van de link.

http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... t-het.html

Ik kan me je vragen over BV en hormonen wel voorstellen Ik denk dat het een goed idee is, gezien je ervaringen met je andere kindjes, dat je in de komende weken probeert om bij een vrijwilligster van LLL of VBN of bij een LK een borstvoedinginformatie bijeenkomst te volgen.

Zodoende ben je goed op de hoogte van het op gang komen van de BV. Er wordt gesproken over de onzekerheden die veel moeders hebben; krijgt mijn kindje wel genoeg!

Wanneer je een beeld hebt hoe het geven van BV hoort te verlopen dan kan je ook op tijd aan de bel trekken wanneer het anders loopt.

Ik wens je veel succes en als je straks vragen hebt dan weet je ons te vinden.

Ilse

Deel Deze Pagina