Wanneer vertel je het?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Basmalah, 7 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Basmalah

    Basmalah Fanatiek lid

    2 okt 2007
    1.117
    0
    0
    Office Manager
    Almere
    Dames,

    Wanneer hebben jullie op je werk verteld dat je in verwachting bent? Is er een wettelijk of misschien ongeschreven regel voor?

    Basmalah
     
  2. saartje27

    saartje27 Fanatiek lid

    13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Ik had het al erg vroeg verteld, met z'n 5 weken. Dit omdat ik zwaar lichamelijk werk doe.
    Officieel mag je het voor je houden tot 16 weken als ik me niet vergis.
     
  3. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    je mag het veel langer dan 16 weken voor je houden hoor..
    Geloof maand voor je verlof ingaat dat je het dan moet melden. Maar denk dat de meesten dan toch al duidelijk zichtbaar zwanger zijn.

    Voor mijn gevoel vertellen de meesten het toch wel pas na de 12 weken. Bij Sam moest ik het ook snel vertellen omdat ik namelijk erg vaak ziek was. Nu wil ik het toch wel wat langer voor me houden en lijkt goed te gaan :D
     
  4. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Hoelang van te voren je het moet vertellen staat in je CAO. Meestal inderdaad een maand voor je verlof ingaat. Maar goed, dan is er al behoorlijk wat zichtbaar in de meeste gevallen. En ik vind het persoonlijk ook nogal asociaal.

    Ik heb het zelf met 8 weken verteld. Eerder dan ik had gewild. Maar iedereen wist dat we bezig waren (i.v.m. ziekenhuisbezoekjes waar ik niet om wilde liegen) en ik was vanaf dag 1 misselijk en ziek.
     
  5. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.024
    414
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik zou het pas vertellen als je de 3 maanden voorbij bent en een goeie echo hebt gehad. Mocht en misschien fout gaan moet je dat ook weer aan iedereen gaan vertellen en is denk ik heel vervelend.

    succes in ieder geval.

    gr vruchtje
     
  6. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Ik had weinig keus. Nadat ik 2 weken lang allemaal bezorgde collega's sprak ( wat ben je wit, gaat het wel etc) heb ik maar verteld dat ik zwanger was. Dat was al met 8 weken.
     
  7. Sima Mamalu

    Sima Mamalu Actief lid

    8 aug 2007
    278
    0
    0
    verzorgende
    Een Hel - nog 3.5 jaar volhouden
    Hallo
    Omdat mij zwangerschap totaal onverwacht en ongepland was ( ik had al 4 kinderen en dan zwanger door de pil heen) heb ik heel erg lang gewacht todat ik het verteld had. Mij schoonouders weten dat van af begin (schoonmoeder had een voorgevoel en dat was haar ook voorgespeld door een helderziende :( ) maar voor mij moeder durfde ik niet te vertellen - ze weet het pas sinds 2 weken (ik was 22 w ) . Ik wou haar zorgen te besparen, en dat ze niet door me een hartaanval zou krijgen. Ze was al bezorgt met mij vorige zwangerschap en bevalling (keizersnede), dus wou ik haar niet onrustig maken.
    Groetjes! Sima
     
  8. mommie

    mommie Lid

    4 jul 2007
    99
    0
    0
    Gevangeniswezen
    weet niet of er wettelijks daar een regel voor is..mijn werk weet het ookal..was op het werk en ik dacht dat ik mijn buikje me inbeelden deed..maar blijkbaar niet ze zeiden ben je zwanger..ik zo uhhhhmm hoedat zo..dus heb het maar eerlijk verteld en der gelijk bij gezegt dat het nog in het begin is..is wel weer amkkelijk stel wat ik niet hoop dat het mis gaat op het werk..
     
  9. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb het met 6 weken al verteld op het werk omdat ik voor evv-er in opleiding was en ik die functie niet meer zou kunnen uitoefenen als ik terug kwam van mijn verlof. Ik ben minder uren gaan werken en je moet minimaal 24 uur werken bij ons voor die functie.

    Ik vond het zonde van de tijd die ze erin staken, anders had ik wel wat langer gewacht.. Al was ik wel blij dat ik het niet meer voor me hoefde te houden... :D
     
  10. Premama

    Premama Actief lid

    19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb het met 10 weken verteld aan alleen mijn eigen teamleider en team met het verzoek om het nog even voor zich te houden. Na de goede echo met 11/12 weken heb ik het ook aan anderen op mijn werk verteld.
     
  11. Basmalah

    Basmalah Fanatiek lid

    2 okt 2007
    1.117
    0
    0
    Office Manager
    Almere
    dank jullie wel voor al jullie reacties.

    Ik zit nu zelf ook in een lastige positie, aangezien ik moet veranderen van baan, of nu of volgend jaar zomer (beleid van ons bedrijf) nu ben ik gevraagd voor een aantal banen, maar die zijn allemaal fulltime.

    Als er niets wettelijks aanvast zit vertel ik het toch nog maar niet, want ik wil eerst mijn familie en mijn schoonfamilie inlichten en dat doen we pas na de eerste echo. Nog even volhouden dan maar....
     
  12. mandy1

    mandy1 VIP lid

    31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik wist het met 6 weken heb het ook gelijk verteld hing ook iedere keer boven de wc, werd misselijk van de etenslucht.(werk in een estaurant)
     
  13. Masoled

    Masoled Actief lid

    21 sep 2007
    304
    0
    0
    Typmiep
    Omg. Tilburg
    Ik heb met de 5de week mijn chefin in vertrouwen genomen. Die was zo bezorgd om me. Zoveel ziek en heel erg witjes.

    Nadat we met 9 weken een goede echo hebben gehad, heb ik het de directie gemeld en daarna alle collega's.

    Is wel aan de vroege kant, maar nu iedereen het weet is het wel fijn. Veel begrip. En ik hoef niet meer te sjouwen, wat ik normaliter wel zelf deed.
     
  14. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Na de echo heb ik het verteld ... Behalve aan mijn allerliefste lievelingscollega, die wist het vrijwel direct en ook mn twee collega's waarmee ik op schoolreisje (een paar dagen) heb ik het verteld, maar een paar dagen later had ik al de echo.
     

Deel Deze Pagina