Ik probeer een vriendin te helpen, zij is alleenstaand met 2 kinderen. En komt niet rond. Ze verdient totaal 2400 per maand. Wat vinden jullie het minimale bedrag om rond te kunnen komen? Ik ga kijken of het alles op een rijtje kan zetten en waar we misschien nog kunnen besparen enz
2400 euro en dan niet rond kunnen komen? Nee, dat snap ik echt niet! Tegenwoordig zijn er hele gezinnen die met minder rond moeten komen. Zou alle inkomsten en uitgaven eens opschrijven, misschien dat er ergens nog wat te bezuinigen valt .
2400 is zeker niet weinig!! Ik zou in elk geval informeren naar vaste lasten van huur of hypotheek en elektra/gas. Want die prijzen kunnen op dit moment wel de pan uit rijzen. En dan blijft er misschien niet veel meer over. Maar ik zou denken dat je ze hier echt wel mee rond moet kunnen komen.
Je kan het beste samen met haar alles op een rij gaan zetten, vergeet de kleine uitgaven niet (koffie onderweg ,wat extra's bij boodschappen doen).Kijk of abbo's /verzekeringen ed goedkoper kunnen of zelfs opzeggen.Onderaan de streep blijft er een bedrag over, deel dat door het aantal dagen en je hebt je dagbudget wat je aan boodschappen ed uit kunt geven.Misschien heeft ze recht op toeslagen?Het bedrag wat je noemt lijkt me echt niet te weinig om rond te kunnen komen, ook niet met 2 kinderen.Ik zou niet zomaar gaan helpen zonder eerst inzicht te hebben/geven in de situatie ,ze is het meest geholpen met een duidelijk overzicht van de inkomsten/uitgaven en daar haar bestedingspatroon op aan passen.
Met 2400 euro niet rondkomen?? Ik heb 2180 per maand exclusief kinderbijslag, kinderopvang toeslag en individuelecombinatiekorting (Belastingaangifte). Ik ben ook alleenstaand met 1 kind. En we sparen zelfs nog een beetje. En gaan 2x op vakantie buiten het seizoen. Even goed de verzekeringen, abonnementen etc nalopen. Maar ook qua boodschap en andere uitgaven. Hier geen abonnementen alleen tv / internet / mobiel. Wij hebben geen auto. Fiets, ov of lopend. Wij eten geen vlees / vis en drinken geen koffie / frisdrank. Ik bepaal het weekmenu op basis van de aanbiedingen. Brood vaak via to good to go. Kleding precies wat ze nodig heeft. En deels tweedehands. Je mag altijd een pb sturen.
Graag stuur ik je straks een pb Auto heeft ze helaas nodig ivm werk maar tis wel een mini auto om de kosten laag te houden
Ik ga er voor het gemak even van uit dat dit incl. toeslagen en kinderbijslag is? Ik zat ooit als alleenstaande moeder van vijf kinderen in de bijstand en had netto €1.720 per maand incl voorgenoemde. Daar kwam ik (moeizaam, maar toch) van rond. Ik kan me voorstellen dat het, in deze tijden, als je bijv. ook nog eens de pech hebt dat je enegiecontract over de kop is gegaan, geen vetpot is met twee kinderen en €2.400. Maar het zou hoe dan ook echt genoeg moeten zijn, als je oplet hoe je je geld uitgeeft. En als het genoemde bedrag excl. toeslagen en kinderbijslag is al helemaal.
Of het genoeg is of niet kunnen we afgaande op dit bedrag toch niet beantwoorden? Wat een vreemde reacties om te zeggen dat het maar gewoon genoeg moet zijn, we missen allerlei info. Inderdaad of dit inkomen inclusief of exclusief toeslagen is. Of misschien zit de vriendin met een torenhoge hypotheek. Als ze van dit bedrag al 800 kwijt is aan kinderopvang, 800 aan huur en 800 aan gas, water licht dan zou ze Inderdaad niet rond kunnen komen. Als mijn man me nu bij wijze van zou verlaten en ik alleen achter zou blijven met de kinderen in ons huis, zou ik al meer dan de helft van die 2400 nodig hebben voor onze hypotheek. Maar TO, je kunt haar evt dus helpen door het samen op een rijtje te zetten.
Je vraagt wat het minimale is om rond te kunnen komen, daar is vlgs mij geen bedrag op vast te pinnen. Kennis van mij verdiend evenveel als mij, ook alleenstaande moeder maar huurt particulier en betaalt 1700 per mnd aan huur. Ik huur via de sociale woningbouw en ben 700 per mnd kwijt. Tsja dan heb je heel wat anders te besteden. Kortom de tip om alles op een rijtje te zetten is de eerste stap die genomen moet worden. En dat is ook helpen, ipv gelijk geld oid geven.
Het hangt het helemaal van haar vaste lasten af. Dus op voorhand zeggen dat je ermee rond kan komen vind ik wel wat voorbarig. Onze vaste lasten zijn meer dan 2400. Dus stap 1 is echt alles in kaart brengen. Voor mijn moeder heb ik vorig jaar hetzelfde moeten doen. Alle onnodige meuk opgezegd, bellen waar abbo’s goedkoper kunnen. Dan een balans maken wat komt er in en wat gaat er vast uit. Dan hou je, als het goed is een bedrag over waar ze van zou moeten leven. Eventueel kan je nog kijken of iemand met die balans in aanmerking komt voor voedselbank/kledingbank. En even check doen of inkomsten goed ingevuld staan bij de toeslagen. Oh en bij mijn moeder hebben we bijv haar veel te dure auto de deur uit gedaan en een hele kleine ervoor teruggekocht. Leverde in verzekering en wegenbelasting een paar 100 per maand op.
Oh en ook nog kijken naar de kwijtschelding regels van de gemeente. Leverde ons ook €1000 per jaar op
Ik ben alleenstaande moeder met 1 kind. Verdien €1300 en dan nog toeslagen en wij redden ons echt prima!
Hier 2100 netto van 1 loon. 2 volwassenen en 2 kinderen ( + 3 honden en 3 katten) en we komen ook rond. Het zou dus gewoon moeten kunnen als ze geen idioot rare dingen heeft.