Hallo allemaal, Mijn naam is Meta en ik ben 31. Ik zal eerst in het kort mijn situatie toelichten. Ik woon 15 jaar samen en als het aan mijn partner lag, hadden we inmiddels al een stuk of vier kinderen: één van 12, één van 8, één van 4 en nu één onderweg. En het liefst over een jaar of vier nog één. Persoonlijk heb ik nooit echt de drang gevoeld om moeder te worden, maar nadat ik afgestudeerd was ben ik in 2007 gestopt met de pil. Ik verwachtte dat het een jaar of twee, misschien drie, zou duren voordat het lichaam weer normaal zou zijn en dat ik voor die tijd toch niet zwanger zou raken (wat ik ook niet wilde). Maar na 2 jaar werden mijn menstuaties steeds pijnlijker, en de bloedingen steeds heftiger, dus ging ik naar de dokter om toch maar weer de pil te vragen. Verbaasd omdat ik na al die tijd nog steeds niet zwanger was liet de dokter een echo maken, waarna bleek dat ik cystes had de grootste was meer dan 8 cm in doorsnee, en dan nog een paar van 5 cm, 3,5 cm en 3 cm. Endometriose dus. Ik kwam op de wachtlijst voor een operatie en ondertussen werd gezegd dat ik onmiddelijk na de operatie zou moeten proberen zwanger te raken, omdat ik dan de meeste kans zou hebben. Mijn partner blij, want dat zag hij wel zitten. Begin 2010 ben ik geopereerd, maar na de operatie kwam de chirurg met een ernstig gezicht vertellen dat ik geheel onvruchtbaar was alles zat vanbinnen zo ontzettend aan elkaar vast gekleefd, dat alles weghalen de enige oplossing zou zijn. Mogelijk zou zelfs een stuk darm weggehaald moeten worden. Mijn partner natuurlijk helemaal depressief... Na een maand stelde de arts voor om eerst IVF te proberen, en zo kwamen we in de MMM terecht. In mei 2011 hebben we de eerste poging gedaan, maar helaas niet gelukt. En nu hebben we net de tweede poging achter de rug. Volgende week dinsdag ga ik pas weer naar het ziekenhuis voor een zwangerschapstest, maar ondertussen worden we helemaal gek van het wachten... Misschien kan iemand van jullie me aan de hand van de data, temperatuurtabel en overige gegevens iets meer vertellen of het nu allemaal de goede kant uitgaat of niet... De eerste dag van de laatste menstuatie was 28 maart. Meestal ben ik precies om de 4 weken ongesteld, maar dit jaar ben ik ongesteld geworden op 2 januari, 27 januari, 28 februari en 28 maart dus. Op 16 april is de puntie uitgevoerd en op 21 april zijn er 2 embryos teruggeplaatst (mooi, want we hopen allebei op een tweeling). Morgen twee weken geleden dus. Vorig jaar werd ik precies 2 weken na de punctie ongesteld (nou ja, toen liep ik zo goed als leeg, zou ik eerder zeggen, want ik heb nog nooit zo heftig gebloed... Ik kreeg zelfs bloedarmoede. Maar dat even terzijde), en dat was toen ook precies 4 weken nadat ik voor het laatst ongesteld geworden was. Nu is het inmiddels 5 weken en 2 dagen geleden dat ik voor het laatst ongesteld werd, 2 weken en 4 dagen geleden sinds de punctie gedaan is en morgen 2 weken geleden dat de embryos ingeplant zijn. Wat wil dat nou allemaal zeggen? Want eerlijk gezegd snap ik er helemaal niks meer van. Ik heb wel wat last van krampjes (had ik vorige week ook al een paar dagen), maar geen spoor van bloed of wat dan ook. En om de 8 uur breng ik een progesteron-pil in. Verder kan ik van thuis uit werken, lekker in mn bed met mn laptop op schoot, dus op aanraden van de dokter doe ik dat nu al bijna 2 weken. Verstand op nul, zegt men. Nou, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Van elke hoestbui of zelfs iedere simpele scheet schrik je je al een ongeluk, uit angst dat het misschien misgaat. Daarbij heb ik 2 vriendinnen die het ook net op deze manier geprobeerd hebben en net te horen hebben gekregen dat het bij hen niet gelukt is... Als ik zondag nog niet ongesteld geworden ben doe ik gewoon thuis een zwangerschapstest. Ik neem aan dat het dan niet meer te vroeg is voor een betrouwbaar resultaat. Toch? Maar misschien kan iemand me nu al een beetje geruststellen en me vertellen of het nu allemaal een beetje op schema ligt of niet? Hoe werkt dat nou precies met die temperatuurtabel? Kan ik daaruit iets afleiden? (Zie bijlage) Sorry als dit misschien domme vragen zijn, maar het blijft een beetje nieuw voor me en van de dokters krijg ik helaas niet veel informatie... Volgens hen is alles relatief... In ieder geval alvast reuze bedankt! En succes voor iedereen! Groetjes, Meta
Hoi jeetje wat een verhaal zeg! Ja nu weet ik hier ook niet echt veel van ,ben zelf met een OVI behandeling bezeig dat betekent dat ik op het laatst een spuit moet nemen met het hormoon HCG en dat word dus altijd in de zwangerschap testen gebruikt uhhh........daardoor is het positief!!!!! Dus ik kan na mijn eisprong(moet je normaal al minimaal 10dagen wachten met testen) moet ik na 18 dagen testen!! als ik dan nog niet menstrueer nu ik zo jouw verhaal lees heb ik zon idee dat het RAAK is! Dus reken zelf maar uit ,bij jouw zijn de eitjes 2weken geleden geplaatst ,als ik het goed heb gelezen. Dus ik denk dat je normaal gesproken al lang moet menstrueren! Want na mijn eisprong word ik 9dagen daarna ongesteld, en nu HELAAS 10dagen erna (ook niets gevoeld pas op het moment en toen was het ook meteen erg ) dus ja je zou nog even kunnen wachten maar ik denk dat je gewoon al een zwangerschaps test kunt DOEN!!! Want bij jou is er denk ik geen HCG hormoon in gespoten. Dus ik zou zeggen TESTEN!!! gewoon thuis. Misschien krijg je iets meer rust ,ja wees ook niet ongerust als de test negatief is!!!!!!!!!!!!!!!! Want misschien maakt je lichaam of het embryo nog niet genoeg HCG hormaan aan!!! Ben erg benieuwd ,maar ik begrijp dat het lastig is om te wachten, heb ik ook! Moet zeker 2weken wachten met testen en vaak komt die rot menstruatie om de hoek kijken! Maar dat WACHTEN...........is echt het ergst! iK HOOP dat ik je iets heb kunnen helpen ben wel benieuwd Duim voor je groetjes Tam
Meis, je kunt allang testen! De Pregnyl (als je die gebruikt hebt) is allang en breed uit je lichaam vandaan, dus als je positief test is het van jezelf. En die kans is goed aanwezig, aangezien je al een aantal dagen over je NOD bent. Dus ik zou lekker morgenochtend testen! Succes.
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal morgen een zwangerschapstest kopen en dan horen jullie het vanzelf @Tam: sjemig, jouw verhaal is ook heftig zeg! Ik hoop van harte dat je binnenkort goed nieuws krijgt! Succes!
Hè meid ik denk dat je zwanger bent normaal word je 14dagen na de pregnyl ongesteld. Jij zit nu 18 dagen na de punctie dus je bent al overtijd. Qua cyclus kun je je nu met ivf niet over een cyclus praten. Je moet als je positief test, 14 dagen voor de punctie aanhouden als cyclus dag 1. Dus je zou nu 4 weken en 4 dagen zwanger zijn als je nu een test doet. Ik ga flink voor je duimen meid. Ik heb zelf een dochtertje via ivf gekregen dus weet wat je doormaakt. Xxxxxx
@babyhope: Allereerst gefeliciteerd dat het gelukt is! Maar vandaar dat ik dus met al deze vragen zat, juist omdat dit geen normale cyclus is en ik dus ook niet wist vanaf wanneer ik nu zou moeten rekenen... Een andere onzekerheid heeft te maken met het feit dat we gewoon echt ontzettend hopen op een tweeling... Zou het feit dat ik nog niet ben gaan bloeden kunnen betekenen dat beide embryo's ingenesteld zijn en dat ze allebei aan het ontwikkelen zijn? Ik hoop het! Ik vraag me af waarom ze je zo lang laten wachten in het ziekenhuis voordat je een test kunt gaan doen. En ze hebben daar liever niet dat je thuis al een test doet, dan krijg je meteen commentaar. Maar goed, ik word onzeker van al dat wachten, dus ik volg gewoon jullie advies op. Nogmaals bedankt!
hoi Ik heb mijn temperatuur bij beide pogingen niet bijgehouden, dus kan je daarbij niets nieuws/verlossends vertellen. Bij onze eerste poging mochten we ook 2 weken na de terugplaatsing testen en aangezien ik me heel erg zwanger heb gevoeld en niet ongesteld werd had ik goede hoop... toch kan je ongesteldheid uitgesteld worden door de progesteron tabletten. Helaas gold dit voor mij ook bij de 1e poging zo, na een negatieve test en een gesprek met het ziekenhuis moest ik stoppen met de tabletten en werd ik pas ruim een dag later pas ongesteld. Mocht ik na een week niet ongesteld zijn geworden dan moesten we opnieuw testen... De pregnyl is bij het testen al ruim uitgewassen... Bij de tweede poging weer allerlei signalen waar ik helemaal gek van werd. Uiteindelijk kan de test alleen maar duidelijkheid geven of je zwanger bent en hebben we nu geluk gehad. Van de twee teruggeplaatste embryo's is er 1 blijven hangen. hoe zwaar het ook is morgen gaan testen en ik hoop en duim voor je mee!!... op alle signalen van je lichaam kun je helaas niet vertrouwen en maken je uiteindelijk alleen maar onzeker. Al mijn vriendinnen werden met IVF eerder dan de testdatum ongesteld dus reden voor hoop! een dikke knuffel in deze onzekere en spannende tijd!
hoi mmc, ik denk ook dat je allang kunt testen, de pregnyl (die je met ivf vast en zeker wel gehad hebt) is allang uit je lijf en je hebt echt goede kans op een betrouwbare test al nu hoor. Maar: het feit de je progesteron gebruikt, maakt wel dat het nog niet zo veel zegt dat je niet ongesteld bent geworden. Sommige meiden worden er door heen ongesteld, maar lang niet iedereen. Ik in elk geval niet. Ook heeft temperaturen geen zin meer nu je al die hormonen en vooral de progesteron gebruikt. Die zorgt nl gewoon dat je temperatuur hoog is en blijft zolang je het blijft nemen. Op zich kun je daar dus ook echt mee stoppen. Beter zelfs, want je houdt jezelf ermee voor de gek. Ook al die kwaaltjes die je voelt, kunnen helaas door de progesteron komen. Daar ga je je nl ontzettend zwanger van voelen (is ook een van de hormonen die voor zwangerschapskwalen zorgt). Heel lullig, maar wel goed om rekening mee te houden. Dan is de teleurstelling misschien minder groot. Helaas kun je pas bij de eerste echo (6/7 weken) weten of het een tweeling is. Als je bij het bloedprikken een hele hoge waarde hebt, dan zou dat een aanwijzing kunnen zijn dat het er twee zijn, maar ook dat geeft geen garanties of echt harde aanwijzingen. Veel succes, ben benieuwd of je nog getest hebt!
o ja: ook al kun je volgens mij gewoon testen, mocht hij negatief zijn, dan toch nog even doorgaan met de progesteronbollen tot de bloedtest definitief uitwijst dat het negatief is. Er is dan nl toch nog een heel klein kansje dat het toch raak is (en je nog weinig hcg had) en als je te vroeg stopt met de progesteron kun je zorgen dat het als nog mis gaat.