Oke...ik maak voor de laatste keer een lijstje voor je wat je het beste kunt doen: -Test halen (apotheek of kruidvat bijvoorbeeld) en die morgenochtend met ochtendurine (dus eerste plasje die je doet na het slapen gaan morgenochtend) doen. -Is deze positief, dan bel je je huisarts (hoeft niet persee) en een verloskundige (deze moet je wel persee bellen). En stop je meteen met de pil en haal je foliumzuur en begin je daar meteen mee. -Is deze negatief, dan maak je deze pilstrip af, maar haal je wel foliumzuur en begin je daar vast mee. -Nog een maandje aan de pil blijven zou ik aanbevelen in jouw geval... -Naar een infogesprek gaan van een verloskundige over het hoe etc van zwanger worden -Je inlezen op internet of in boeken/tijdschriften -Over een maandje stoppen met de pil, wanneer je veel meer weet over zwanger worden en zwanger zijn -DAN er lekker voor gaan -als je DENKT dat je zwanger kunt zijn een thuistest halen (kruidvat of apotheek bijvoorbeeld) en die ZELF doen. -Zwanger? Bel je huisarts ff en een verloskundige. -Niet zwanger? Nog even wachten tot je ongesteld word. Duurt dit een aantal weken, dus ben je erg ver overtijd en je bent niet zwanger, bel je ook ff je huisarts. Nou duidelijker kan ik het niet voor je maken meis! Suc6!
ik snap het nu hellemaal ahaha bedankt... ik laat morgen weten hoe het gegaan is met de test groetjes....
Begin nou eens bij het begin joellen en volg het advies van Mamakitty zeker op! Ik begrijp trouwens nog steeds niet waarom je zegt dat je graag een kindje wilt, dat jullie daarvoor gaan, maar dat je wel aan de pil bent. De normale gang van zaken is dat je je verdiept in (het stoppen met) anticonceptie en (het beginnen met) foliumzuur voordat je überhaupt 'voor een kindje gaat vrijen', om nog maar niet te spreken van alle andere zaken die je op een rijtje zou moeten hebben en die jij overduidelijk niet op een rijtje hebt. Maargoed. Belangrijk is nu dat jij doet wat voor jouw lichaam (en geest) het beste is, en ik raad je dan ook echt aan het advies van Mamakitty te volgen.
Idd, bravo voor MamaKitty! Hoop dat ze wat met je adviezen doet! (en hoop eigenlijk dat ze nog even heel goed nadenkt en toch nog even wacht met zwanger proberen te worden) Joellen, inmiddels de test gedaan? En?
Ja dit hoop ik ook...daarom zei ik al dat het misschien beter is als ze nog ff eenmaandje aan de pil blijft en eerst maar eens gaat uitzoeken wat ze ervoor moet doen en laten om zwanger te worden en als ze zwanger is, wat dan? Lijkt mij een stuk handiger....
Misschien is het helemaal niet echt.. er zíjn mensen die onzinverhalen op een forum zetten, ik zeg niet dat joellen dat doet, maar het kán wel natuurlijk. En wij maar serieus reageren dan
nou ik kom hier egt geen onzin vertellen maar goed.... ik heb vamorgen mijn huisarts opgebeld en mogt gelijk nog komen heb bij de dokter een test gedaan en ben zwanger ze hebben ook gelijk bloed geprikt enzo en heb vo zo'n gesprek gevraagd en der komt veel bij kijken hihih maar gelukkig wij zijn er in elk geval blij mee
ben echt geshocked! Kan alleen maar hopen voor het kleintje dat je het allemaal serieuzer gaat nemen dan je tot nu toe hebt gedaan. Een kind is geen pop en al voordat je zwanger wilt raken heb je tegenover je kindje veel verantwoordelijkheid. Als ((toekomstige) moeder moet je heel goed weten wat jou invloed is op de kleine! Je onderschat het allemaal en denkt er veeeeel te licht en lacherig over en ik hou mijn hart vast.... Hoop dat je je verantwoordelijkheid gaat nemen en je zult snel volwassen moeten worden! Maar aangezien je test immers positief is wil ik je wel feliciteren!
Nou meid, gefeliciteerd! Heb je meteen foliumzuur gehaald? Als ik jou was zou ik zwangerschapsvitamines halen. Die heb je ook van bijvoorbeeld de DA drogist zelf (eigen merk, kost voor een potje ongeveer 4 euro)) en daar zitten alles vitamines in die je nodig hebt. Ook foliumzuur. Meteen halen en mee beginnen! En ga je aub GOED inlezen op internet en bel een verloskundige! Lees bijvoorbeeld goed wat je vooral niet mag doen en eten/drinken als je zwanger bent! Als je rookt, stop met roken. Als je alcohol dronk, stop daar nu ook mee. Verder google op zwangerschap en je vind talloze sites waar staat wat je niet mag eten en drinken en houd je daaraan!
Bepaald eten vermijden Tijdens jouw zwangerschap kan je in principe alles eten wat je wilt. Om risicos zo klein mogelijk te houden voor het kindje in jouw buik, is het aan te raden om bepaalde dingen te laten staan tijdens deze periode. Eigenlijk is er één belangrijke stelregel: vermijdt alle rauwe en halfrauwe producten. In rauwe voedingsmiddelen komt de listeria bacterie voor. Deze bacterie veroorzaakt een bijzondere vorm van voedselvergiftiging. Als je gezond bent dan zal je geen tot weinig last hebben van deze bacterie. Echter, voor jouw ongeboren kind en voor pasgeboren kinderen kan deze bacterie schadelijk zijn. Jouw ongeboren baby kan via jou besmet raken met deze bacterie. Een dergelijke besmetting kan tot een miskraam leiden. De listeria bacterie is een hardnekkig bacterie. Zelfs in de ijskast vermeerdert de bacterie zich snel en ook de diepvriezer kan de bacterie niet klein krijgen. Extra voorzichtig zijn met (half-)rauwe producten tijdens jouw zwangerschap is daarom verstandig. De grootste besmettingsbron zijn zachte buitenlandse kazen, omdat die van rauwe melk zijn gemaakt. Daarnaast is de infectieziekte Toxoplasmose tijdens de zwangerschap niet geheel ongevaarlijk. De ziekte wordt veroorzaakt door een parasiet die in de uitwerpselen van katten voorkomt. Deze parasiet kan ook toevallig voorkomen in vlees. Normaal gesproken vormt deze parasiet geheel geen bedreiging voor ons. Maar voor jouw ongeboren kind kan het gevaarlijk zijn. Vooral tijdens de eerste drie maanden van jouw zwangerschap loop je een risico. Zolang je gewoon vlees door en door verhit, hoef je niet bang te zijn. (Half-)rauwe vleeswaren of vlees kan je beter vermijden. Hierop zijn enkele uitzonderingen. De volgende producten worden tijdens jouw zwangerschap afgeraden: * Rauwe melk * Rauw vlees zoals tartaar; halfdoorbakken biefstuk * Rauw vleeswaar zoals filet american; ossenworst; rosbief; fricandeau * Rauwe kip(pevlees) * Rauwe vis * Rauwe schaal- of schelpdieren * Kaas van rauwe melk zoals brie; camembert; roquefort * Onverpakte kaas waarvan je niet weet of het van rauwe melk is gemaakt * Lever (veel vitamine A, welke schadelijk is voor het ongeboren kind) Eet de volgende producten met mate: * Leverproducten zoals paté; leverpastei; leverworst. Niet meer dan 15 à 20 gram er dag. Hierin zit veel vitamine A. Teveel vitamine A is schadelijk voor het ongeboren kind. * Rookworst, rookvlees, rauwe ham, omdat hier veel zout in zit wat de bloeddruk verhoogt. * Drop. In drop zit glycerinezuur waardoor je bloeddruk kan gaan stijgen. * Zout en zoutproducten, zoals kant-en-klare sausen en soepen, aromas, omdat zout de bloeddruk verhoogt. **Bron: http://www.babypret.net/gezondvoednee.htm**
Eten tijdens zwangerschap Tijdens jouw zwangerschap kan je in principe alles eten wat je lekker vindt. Zorg er wel voor dat je voldoende evenwichtige voeding binnenkrijgt. Vitamine C bijvoorbeeld vergemakkelijkt de opname van ijzer in jouw lichaam. Een glas vruchtensap of een stuk fruit nuttigen bij iedere maaltijd, is een goed idee. Hoewel het wel kan, wordt om het risico op gezondheidsklachten van jouw ongeboren kind zo klein mogelijk te houden, aangeraden sommige etenswaren tijdens deze periode van de zwangerschap te laten staan of minder van te nemen. De volgende dingen kan je gewoon eten, maar wel met mate: * Drop. Een dropje op zijn tijd kan best, maar eet geen zak in één keer leeg. In drop zit namelijk glycerinezuur waardoor jouw bloeddruk kan gaan stijgen. * Leverproducten zoals paté; leverpastei; leverworst. Niet meer dan 15 à 20 gram er dag. In lever zit veel vitamine A. Teveel vitamine A is schadelijk voor het ongeboren kind. * Zout. Te veel zout kan de bloeddruk verhogen. * Kant-en-klare sausen * Kant-en-klare soepen en soeparoma * Bouillonblokjes * Kant-en-klare vleesproducten en vleeswaren als rookworst; rauwe ham en rookvlees In de producten genoemd in de laatste vier punten zit namelijk erg veel zout. Let er verder op wanneer je vlees, vis of kip wilt eten, dat deze altijd door-en-door verhit worden en dat rauwkost zorgvuldig is gewassen. De onderstaande rauwe vleeswaren mag je eten, omdat ze een speciale behandeling hebben ondergaan: * Rauwe ham * Bacon * Salami * Rookvlees Wees tijdens de zwangerschapsperiode ook extra voorzichtig met de houdbaarheid van producten. Let hierbij op de volgende punten: - Bewaar aangebroken producten niet te lang - Zet bederfelijke producten direct in de koelkast (+- 4 graden) - Zet aangebroken producten in de ijskast Zorg voor een evenwichtige voeding en vermijd bepaalde producten, vermijd veel alcohol en pittige kruiden en rook niet. **Bron: http://www.babypret.net/gezondvoedja.htm**
Nou, gefeliciteerd dan maar. En zorg goed voor jezelf en je kindje. Lees je in en haal foliumzuur. Lees bovenstaande info van MamaKitty aub goed door.
Poeh wat een verhaal zeg.... Ik heb ook een vriendin die vlak voor 18e zwanger werd.. dol op het kind maar kan het in mijn ogen niet aan.. Nog steeds niet nu ze 25 is... Ik hoop maar dat jij het anders gaat aanpakken als haar. ( eerste vier jaar heeft ze het samen met ouders en schoonouders opgevoed, alleen de papa is nu weg )