Help, ik vind het zo moeilijk...

Discussie in 'Voeding' gestart door Juud, 11 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik moet iets bekennen: ik vind het gewoon moeilijk om mijn ventje van 6 maanden te laten overgaan op meer vast voedsel en minder flessen.

Hij krijgt nu sinds ruim 3 weken groente en sinds een week zit daar aardappel bij. Hij lust het graag en is er ook beter op gaan poepen, dus allemaal voordelen, zou je zeggen. Het probleem is echter dat ik het zo moeilijk vind om van dat vertrouwde schema over te gaan naar een geheel nieuw schema, met pap, fruit en andere tijden.

Ik geef toe, ik heb altijd wat moeite met veranderen, maar dat wil ik niet op Siem overbrengen. Ik ben bang dat dat nu echter al wel gebeurt, als ik tenminste niet over mijn angst heen stap. Ik ben bang dat hij van slag raakt en dat zijn darmen ook weer moeilijk gaan doen.

Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd ook moeilijk om uit die baby-zuigflesfase te gaan. Hij wordt zo snel groot en dat momentej op schoot met de fles vidn ik zoooo fijn!

Kent iemand dit en hoe ben je er overheen gestapt? Gingen jullie ook in 1 keer naar pap e'n fruit erbij, of mag ik nog wat rustig aan doen, volgens mijn eigen kleine stapjes?

Dank jullie wel!

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    De fles kun je nog wel even aan houden hoor, maar er word wel geadviseerd om zo vroeg mogelijk te oefenen uit n bekertje te drinken. Dit is echt beter voor de spraak/mond motoriek. En o ja wat worden ze snel groot hè.. t hoort er gewoon bij.. wen er maar aan, doe t gewoon wel op je eigen tempo (mits dit niet enorm afwijkt natuurlijk) ;) :rolleyes:

3. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Marit krijgt sinds een weekje elke dag een beetje groente..de 4 flessen van 210 gaan er ook nog gretig in hoor!, maar weet wat je bedoelt...De tijd vliegt echt voorbij...probeer OOK te genieten van de andere kleine dingetjes...

4. victoria

victoria Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.131
    0
    0
    Hoi Juud,

ik herken het wel. Ik vond het ook een moeilijke fase. Ik was opeens voor mijn gevoel constant bezig met eten geven. En het ging opeens allemaal zo snel, steeds weer een fles eraf. Maar nu vind ik het ook wel steeds makkelijker worden dat hij gewoon mee gaat eten. Maar doe het ook op je eigen tempo..

Groetjes Victoria

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Ik zou gewoon lekker in je eigen tempo gaan beginnen met een nieuw schema. Misschien kun je het stapje voor stapje aanpassen, dan is het voor je kindje ook een minder grote overgang. Ken het gevoel ook wel een beetje, zit je net lekker in een routine en dan moet het weer helemaal om (of je kindje gooit het weer helemaal om :) ) Dan weet je weer niet waar je aan toe bent en hoe hij nu weer gaat reageren...

Is het trouwens niet een optie om met hem op schoot te zitten en hem dan te voeren? 'k weet niet of dan alles onder zit :) ?

Groetjes Rosa

6. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    IK herken het ook heel erg goed hoor...

Zoals door de anderen al is gezegd, lekker rustig je/jullie eigen tempo volgen. Ik was nog niet begonnen met groenten en kreeg van het cb al een schema mee met wat ze allemaal mocht... nou het kind had geen tijd meer om te slapen (zo voelde het althans). Dus gewoon je tijd nemen en stap voor stap steeds iets nieuws erbij doen, dan komt het nieuwe schema vanzelf.

Liefs
    Manuela

7. Marijntje

Marijntje Bekend lid

9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Hoi, ik ben nu anderhalf maand verder sinds de 6 maanden en nu voel ik me pas rustig over al het nieuws wat ze nu moet eten. Het is zo moeilijk om te weten of ze wel genoeg binnen krijgt of juist niet te veel.

En dan de hele tijd vragen: Zou ze nou toevallig buikkampen hebben of komt het toch van de bambix? de hele tijd onzekerheid maar je moet gewoon je moeder gevoel volgen. Geen haast hoor verder. Fleur zit nu op 3 flessen dus nog steeds die lekkere bank momenten maar het lunchtijd moment met een boterham (die ze al een week of 2 krijgt) in de kinderstoel, daar krijg ik altijd nog een trots moeder gevoel bij en tranen dus het blijft genieten!

Het komt vanzelf goed en het is helemaal geweldig dat ze er zo hard van groeien en dat ze zo 'wijs' worden. Ik geniet er heel erg van want het gaat inderdaad snel maar ik vind het ook gezellig dat je nu steeds meer contact met ze hebt.

Succes, M

8. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Dank jullie wel voor het begrip!

Ik was gisteren bij het CB en daar werd me dus echt gezegd dat ik met pap MOEST beginnen en dat fruit toch AL LANG had gekund. Nu laat ik me niet snel door het CB opjagen, maar ik werd gewoon echt even benauwd. Ik wil graag zelf uitmaken wat moet en kan.

Ik WEET namelijk heus wel dat ik echt een keer om moet, want Siem heeft er ook recht op. Maar ik wil het gewoon langzaam opbouwen. En als ik BV had kunnen blijven geven (helaas niet gelukt), dan had ik dat 6 volle maanden willen volhouden. Dan was hij dus nu pas net aan de bijvoeding. Ik ben toch niet heel laat als we na volgende week met fruit erbij beginnen? (aankomend weekend zijn we weg en gaat Siem bij opa logeren, dus dan wil ik mijn vader niet 'belasten' met de eerste fruithap).

Pap ga ik daarna geven, eerst nog in de fles, en vanaf april uit een bordje, want dan heb ik 'smorgens niet zoveel haast ivm mijn lesrooster.

Ik vind dit gewoon een fijn tempo en een fijne gedachte. Ik laat me niet meer opjagen!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je CB is GEK.
    Pap MOET helemaal niet, pap kun je zelfs helemaal overslaan! Gewoon met 7 maanden een boterham geven.
    Fruit hoeft nu ook niet, je kunt veel beter met groente beginnen.

10. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ik ben op vroege leeftijd gestart met bijvoeding alleen die laatste avondfles heb ik erin gehouden totdat zij zelf aangaf dat ze dat niet meer wilde. Gewoon aan het einde van de dag lekker met haar op de bank een flesje voor het naar bed gaan. Ik keek er echt naar uit en genoot er van. Maar sinds een paar weken wilt ze dit niet meer en drinkt ze alleen nog uit een beker.

groetjes

11. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Het algemene advies is dat je pas met bijvoeding begint vanaf 6 maanden of je nu borstvoeding geeft of niet! Het lijkt wel of de cb's daar steeds meer vanaf wijken, wat is dat toch? Laten ze zich teveel intimideren door de mensen die wel vroeger willen beginnen met bijvoeden? Zij horen zich toch aan de aangetoonde richtlijnen te houden, ookal kàn je eventueel eerder beginnen met bijvoeden. Ze horen juist blij te zijn dat je netjes geduld hebt gehad om te wachten met bijvoeden tot je kindje 6 maanden was..

Je mòet geen pap geven, net als Dirksmama zegt, mag je ook vanaf 7 maanden brood gaan geven. Ik heb wel voor pap gekozen (uit een bordje), omdat ik dat wat makkelijker geven vond, brood stikte Misha in het begin nogal in en dan moest ik zulke kleine stukjes geven dat ik uren bezig was ;)

Ik begrijp ook zeker je gevoel hoor, maar je komt er gewoon niet onderuit dat je kindje groter wordt en meer nodig gaat hebben. En genieten van het flesje geven kan nog heel lang hoor, Misha van bijna 11 maanden ligt 's middags nog heerlijk op schoot haar melk op te drinken, echt een genietmomentje..Tja, uit een beker drinken....Met Milan ben ik het pas gaan proberen vanaf dat hij 1 1/2 jaar was, daarvoor vond ik het gewoon veel te veel gedoe :oops: Maar er mankeerd echt niets aan zijn spraak, tanden, of mondmoteriek..en zelfs nu krijgt hij nog 2x per dag een flesje met melk :-$

Neem je tijd om over te schakelen, ga rustig de nieuwe fase in..Maar probeer ook te beseffen dat elke nieuwe stap met je kindje een unieke periode is. Als je teveel vasthoud aan het "oude" vergeet je misschien wel te genieten van de nieuwe dingetjes die je kindje doet. Koester je herrinneringen aan je minibeebje, schrijf ze op en stap voorzichtig het nieuwe hoofdstuk in, ook dat is zo'n ontzettend leuke tijd.. Succes meis :thumup:

12. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Dank je loetje, dit had ik idd even nodig om te horen. Ik moet ook zeggen dat ik het al weer wat makkelijker ga vinden, nu ik er een paar nachtjes op heb kunnen slapen.

Ik geniet zeker van alle nieuwe dingen hoor en ik zou het ook heel leuk vinden als Siem zou gaan kruipen, want dan hoeft hij zich niet meer zo snel te vervelen in de box... ;)

Maar goed, ik blijf bij mijn tempo: na volgende week fruit en dan pap uit een bordje, als ik 's ochtends wat meer tijd heb (maart). De pap uit de fles sla ik dan gewoon over, want als ik jullie zo hoor, kan dat prima. Als de pap een poosje goed gaat, dan ga ik 's ochtends een boterham geven. Kunnen we gezellig samen ontbijten ;) !

Ik vond het ook al raar van het CB, maar ik moet zeggen dat het zeker afhangt van wie ik tref. De wijkverpleegkundige is minder streng en volgt meer de ouders; de kinderarts is erg pusherig.

Wederom bedankt voor jullie reacties!

13. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Nou, ik ben om! Sinds afgelopen vrijdag krijgt Siem ook fruit. Eerst vond hij het niets, maar iedere dag gaan er meer hapjes in. Gister op het KDV had hij het zelfs helemaal op!

Ik ben zelfs tóch pap in de fles gaan geven, want hij kreeg duidelijk verhoogde voedingsbehoefte: hij had continue honger. Hij vindt de pap heerlijk en geniet echt weer van zijn flesjes.

Voor mij waren de overgangen écht spannend, maar doordat ik heb doorgezet, kan ik er nu echt van genieten. Mijn grote baby is echt een klein ventje geworden. Jippie!

Dank jullie wel voor de steun en het begrip!

14. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Goed joh! Zie je nou, dat als je rustig de tijd neemt voor de veranderingen, dat het dan hartstikke goed gaat...Nooit je eigen op laten jagen door de instanties, maar lekker samen met je kind nieuwe dingen uit proberen en ervan genieten..Succes verder, maar voor nu is het goed om te lezen dat het zo lekker gaat :D

15. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hoi Juud,

Heel herkenbaar, ik had het ook heel erg die 6 maanden sprong.
    Want opeens mogen ze dan iets anders dan melk.
    Ik ben er ook heel langzaam mee begonnen, met een stronkje broccoli. Heel langzaam ben ik het gaan opvoeren. jelte ging pas met 9 maanden eigenlijk goed eten. Dus als het niet meteen heel goed gaat geen paniek.
    Maar ik zie dat je kereltje al goed smikkelt, geniet ervan.

Deel Deze Pagina