Lieve Dames , ik weet sinds gister , eindelijk na 25 weken waarom ik zo ziek ben ( elke dag heel vaak spugen , extreem vermoeidheid , flauwvallen etc etc etc) dat ik zwangerschaps diabetes heb , en nu kom ik bij een gynecoloog te lopen en moet ik naar een diabetes afdeling . Maar nu weet ik niet echt wat mij te wachten staat , want ik als 20 jarige heb weinig verstand van suiker ziekte , ik weet dat ik elke 4 weken een groei echo krijg want mijn kindje is iets te groot , en dat ik met 40 weken MOET bevallen . Maar wat word er veranderd aan mijn eten/levenstyle ? en waarom want ik ben nu over de 25 weken en ben maar 6.2kg aangekomen dus vind het best ingewikkeld .........................! zijn hier lieve mamma's of aanstaande mamma's die mij hier is meer over kunnen en willen vertellen ? kwa ervaring ? Liefs xxx
Ik had ook zwangerschapsdiabetes. Mij werd in het ziekenhuis uitleg gegeven door een verpleegkundige en er was ook een informatie ochtend door een arts. Je hoeft niet met 40 weken te bevallen als je suikers onder controle zijn. Het is wel zo dat als je insuline afhankelijk wordt dat je met 37 weken ingeleid wordt. Ik ben pas bevallen met 41+5 Als je nog meer vragen hebt stel ze dan maar.
Ook ik heb zwangerschapssuiker. je zal doorgestuurd worden naar een diabetesverpleegkundige en een dieetist. Zij zal samen met jou een dieet opstellen waar je je echt aan moet gaan houden. Daarnaast moet je waarschijnlijk 4x per dag in je vinger gaan prikken. Nuchter, na het ontbijt, na de lunch en na het avondeten. Als de waarde van je suiker dan nog steeds te hoog zijn (afhankelijk van welk ziekenhuis, hier is het boven de 7) krijg je insuline. Dit houdt in dat je voor het eten jezelf met een insuline pen in je buik moet prikken om zo je suikerwaarde laag te houden. Ook dan prik je nog 4x per dag in in je vinger om zo grip te houden op je waarde. Als het blijkt dat jij met een dieet je suikerwaarde onder controle kan houden, en je kindje niet te veel voor gaat lopen op de groei zullen ze je natuurlijk laten bevallen. Zodra je insuline gaat spuiten is dat een ander verhaal. Ze zullen je dan inleiden, ook dat is weer afhankelijk van welk ziekenhuis je zit. Hier in Breda is dat tussen de 38ste en de 39ste week. Daarnaast zal je vaker een groeiecho krijgen om zo controle te houden op de groei van de kleine. Hopelijk heb je aan een dieet genoeg! Ik houd het topic even in de gaten! Mocht je nog vragen horen, hoor ik het graag! Liefs
Hoi! Ook ik heb helaas zwangerschapssuiker. Ik wist het ook tegen de 25 weken. Ik ben ook doorgestuurd naar gynaecoloog, diabetesverpleegkundige en diëtiste. Ik bleek al gezond te eten dus hoefde weinig aan te passen. Belangrijkste is dat je de goede koolhydraten kiest (langzame suikers) en goed spreidt over de dag, dus vaker kleine beetjes eet. Dan schommelt je suikerspiegel minder. Om je een beeld te geven: ik mag 4-5 sneetjes belegd brood per dag, 2-3 keer zuivel, groente en fruit onbeperkt, redelijk normaal avondeten maar opletten met pasta/aardappels/rijst en zo. Ik heb een week lang 4 keer per dag waardes geprikt, deze bleken prima. Nu prik ik nog 3 dagen per week mijn waardes om het in de gaten te houden. Zo lang deze niet te hoog zijn is het onder controle, en hoef ik geen insuline. En als het met de kleine goed blijft gaan (ligt tot nu toe op schema, heb maandag weer groeiecho) kan ik gewoon bij de verloskundige blijven en eventueel thuis bevallen. In het algemeen valt het me tot nu toe mee. Af en toe wel balen dat je echt goed op je eten moet letten en streng moet zijn voor jezelf. Maar het is voor een goed doel en het is echt geen hongerdieet. Het scheelt ook weer in de kilo's, hoe minder er straks af hoeft... En ik ben blij dat ze er op tijd achter zijn gekomen en ik er nog wat aan kan doen, en niet pas tegen het eind als de kleine al veel te groot is... Ik ben preventief getest omdat mijn moeder diabetes heeft trouwens, niet omdat ik me slecht voelde. Ik hoop dat het je mee gaat vallen en wens je heel veel succes ermee!
Ik mag dat inderdaad ook niet onbeperkt. Max 2 stuks zo groot als en vuist. Vorige keer had ik een banaan en een appel op als lunch en na 1,5 uur prikken zat mijn waarde op 7.7. Dus te hoog. Geen 2 stuks fruit meer voor mij dus.
Nee dat klopt wel wat jullie zeggen, geldt vooral voor groente inderdaad. Beetje verkeerd opgeschreven. Vooral teveel fruit tegelijk moet je niet doen nee...
Hebben jullie je suiker met insuline onder controle? Of alleen een dieet. Ik krijg mijn suiker met insuline ook niet onder controle, en moet bijna 2x per week verhogen met de insuline.
Ik heb ook zwssuiker bij beide zwangerschappen. Jouw eetstyle zal veranderen. Vanaf nu wordt het aangeraden om een beperkte koolhydraten te eten. Bij mij was de suikergehalte gevoelig rond ontbijt. Ik kon geen brood eten, dus ik maakte soep. Voor lunch had ik een snee brood met hartige beleg. Vlees en groente waren onbeperkt, daar zit heel weinig koolhydraten in. Ik hoefde geen insuline te spuiten omdat ik best wel streng was met de dieet. Wat belangrijk is om je suiker waarde niet te laten schommelen. Hier was de grens 7. Mijn eetschema was Ontbijt Tussendoor Lunch Tussendoor Avondmaaltijd. Met de glucosemeter kan je meten of je voedsel inname te veel of niet. In het klein boekje van de glucose meter schreef ik wat ik at na een meting. Dan wist ik de volgende keer wat veilig voor mij. In het begin zou het zwaar zijn maar na 2 weken dieet zou jouw lichaam een beetje gewend zijn en vraag niet aan die suiker. Vermijd zo veel mogelijk koek en snoep maar dat betekent niet dat het niet mag. Nogmaals dat hangt af de metingen van je glucose. Ik had voor tussendoortjes soms 2 cookies. Kaas is onbeperkt. Niet te veel fruit eten vooral inde avond. Vraag maar aan de diabetesverpleegkundige om een koolyhdratenlijst boekje. Je kan ook op internet zoeken hoeveel koolhydraten in een product zitten. In veel yoghurt producten zitten veel suikers in. Ik had yoghurt van optimel en daar zit alleen 5g koolhydraten per 250ml ( weet niet precies meer). Maar die was veilig voor mij. Ik vond het belangrijk om een goede dieet te volgen zodra ik geen insuline moest spuiten. Als je nog vragen hebt, vraag maar gerust. Veel succes.