Gisteren waren wij naar een babyzaak geweest om te kijken naar een kinderwagen, babykamer enz. Ineens kreeg ik een paniekaanval!!!!!! Wat is nou een goede kinderwagen, welke kamer is het meest geschikt enz. Ook dacht ik: hoeveel moet een baby drinken en wanneer geef je de baby meer drinken? Hoe moet ik de baby in bad doen? wat als de baby de hele nacht doorhuilt enz, enz. Echt een paniek aanval!! Ik werk in het onderwijs en vind zelf dat ik veel weet over kinderen, maar niet over babys. Kan iemand mij een boek (boeken) aanraden?
Hallo dds, Kan me voorstellen dat je ineens alles op je af ziet komen, maar het komt echt goed! Kijk lekker rond voor spulletjes en vraag hier en daar om ervaringen. De dingen over je baby leer je ook van je kraamhulp en je zult zien dat er een soort oergevoel inkickt......je voelt van veel dingen gewoon aan wat je kindje wil! Een goed boek vind/vond ik Baby's Eerste Jaar van o.a. Arlene Eisenberg. Een leuk boek vol feitjes, weetjes en verhalen over de eerste 13 maanden. Qua kinderwagen zijn wij heel tevreden over de Quinny Buzz....maar probeer verschillende wagens uit en kijk ook of het in je auto past bijvoorbeeld! Succes en als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het wel! Groetjes, Mamanama (5 wk zwanger van nr. 2! en ook juf trouwens...)
Wat een herkenbare reactie!! Gelukkig, ik ben dus niet de enige... Ik was dinsdag bij zo'n enorme babywinkel om me te orienteren op babykamers. Zie ik daar allemaal buggy's, luiertassen, boxen, lelijke en fantasieloze babykamers etc etc etc. Ik kreeg het zó benauwd en ben heel snel naar buiten gegaan! Vreselijk hè? Ik ben hier nog echt niet aan toe... Pffff... Gelukkig heb ik nog heel wat maanden te gaan en ik denk (en hoop) dat het nog wel goed komt...
Lieve meid, dit zijn echt dingen die je van de kraamhulp leert. En sowieso, je groeit mee met je kindje he. Je bent pas elf weken zwanger, je hebt nog meer dan een half jaar om te wennen aan alle babydingen. Dit forum is super om allerlei soorten informatie af te halen, dus daar zou ik beginnen. En wat de andere dames ook zeggen, straks als je baby geboren is zul je ervaren dat je vanuit jezelf (instict?) al veel weet/aanvoelt. Geen paniek, het komt allemaal geleidelijk. Succes!
Ik had dat ook wel. Ik heb nooit op baby's gepast, heb geen vriendinnen of nichtjes met een baby. Maar als je kindje er eenmaal is, leer je een hele hoop van de kraamhulp en de mensen om je heen. Je krijgt info van het consultatiebureau, je kunt op internet een hoop opzoeken of het op het forum vragen. En bovenal heb je een moederinstinct, wat heel erg sterk is. Je voelt dingen soms gewoon aan en jij bent degene die het kindje het beste kent. Het heeft natuurlijk even tijd nodig, maar het komt echt goed!
bij vlagen heb ik dat ook wel.. maar ik vertrouw op de kraamhulp en ook op eigen gevoel.. Ik denk dat wij vrouwen van nature een goed moederinstict hebben en dat dat straks prima zijn werk doet.. Ik heb t boek 'oei ik groei" gekocht...Op aanraden van iemand die bij mij op de borstvoedingscursus zat.. Ohja.. dat vind ik zelf wel prettig.. de verschillende cursussen die door (bijvoorbeeld) thuiszorgorganisatie's aangeboden worden.. Ik volg nu een zwangerschapscursus.. daarin leren we o.a. t puffen.. en houdingen om je rug te ontlasten en hoe de bevalling in grote lijnen in zn werk gaat.. Ook t contact met mede zwangeren vind ik hier erg leuk!!
Bij gebrek aan een kraamhulp hier kreeg ik die eerste weken ook af en toe zo'n paniek moment. Waar zijn we aan begonnen, met z'n tweetjes buiten NL een kind willen krijgen...????? Maar goed, iedereen overleeft het en ik merk dat ik nu al een stuk rustiger ben over wat er komen gaat. Je leest wat boekjes, je hebt internet en er zijn genoeg mensen die je kunnen helpen met al je moeilijkheden. Volgens mij ben je na een paar dagen al helemaal zat van de goedbedoelde adviezen over je baby, dus dat komt heus goed. Ik heb zelf het boekje "De eerste 18 maanden", maar het was van een rommelmarkt dus ik heb geen idee of het nog te koop is. Zelf vind ik het een geweldig boekje! Niet te dik, maar met lekker veel foto's en praktische informatie (hoe ziet een gemiddelde dag er uit, hoe vaak voeden, hoe geef je borstvoeding, hoe houd je je baby goed vast en hoe geef je hem een badje, etc.). Ook mijn man heeft er veel aan! Succes!
Bedankt voor jullie lieve reacties. Ik heb natuurlijk nog genoeg tijd om me verder in de bevalling en verzorging te verdiepen. En de boeken die jullie aanraden ga ik zeker lezen.
zo dacht ik ook precies aan het begin van mijn zwangerschap. Zag opeens allemaal dingen waarvan ik de werking niet eens wist. Door te ezen over de zwangerschap en erover te praten met andere moeders en door gewoon te vragen op dit forum weet ik veel meer. Nu ben ik bijna op het einde en heb ik het gevoel dat ik er klaar voor ben. Het is logischdat je niet alles weet. En je zult ook nooit alles precies weten. Daarom is opvoeden ook moeilijk. Maar tegelijkertijd heel mooi en je mag fouten maken. Ik lees veilig zwanger dat vind ik toch nog steeds een van de betere boeken. Verder ben ik naar de bibliotheek gegaan en heb daar bijna alle boeken geleend die er waren over zwangerschap.
ook hier paniek aanvallen gehad, en meid, dit zal echt niet de laatste zijn voor je hoor er komen nog wel meer maar dat hoort er allemaal bij. ik heb veel geleerd op dit forum, heb je een vraag, zoek het hier op. maak desnoods (zoals nu) een eigen topic aan. je krijgt genoeg antwoorden van moeders en aanstaande moeders. je leert inderdaad ook veel van de kraamzorg straks. ik was gister bijvoorbeeld helemaal in paniek om dat ik vind dat mijn vriend zich niet genoeg verdiept in de dingen om de baby heen, hij wist niet eens waar hydofyleluiers voor waren, en hij dacht dat een rompertje genoeg was om aan te trekken bij de kleine. 'aankleedkussen? waarom? kan toch ook op het bed' zegt ie dan. tip: krijg je weer paniek aanval, neem even heel diep adem en bedenk dan dat je écht niet de enige bent en dat het allemaal wel goed komt. komende maanden leer je genoeg bij. je bent tenslotte pas 11weken. succes
Ik weet dat soort dingen ook nog helemaal niet hoor, daarvoor komt de kraamhulp, om je daarin te begeleiden, en verder heb ik het boek veilig door de kraamtijd gekocht en ik ga oei, ik groei nog aanschaffen, maar ik denk dat het allemaal wel vanzelf zal gaan hoor! En heb je vragen, dan kun je ze alijd hier stellen toch!
Paniekaanvallen heb ik nog niet gehad.... Maar wel de realisatie dat ik zo weinig weet van baby's. Dan sta ik ergens naar kinderkleertjes te kijken en lekker te dagdromen en zou ik wel wat willen kopen maar dan denk ik ineens dat ik helemaal niet weet hoe je zo'n kleintje moet kleden, wanneer ze waar uit gegroeid zal zijn enz. en dan kan ik wel een beetje bevriezen inderdaad. En koop ik maar niks, haha! Wel zo goedkoop maar ja, leuke kleertjes kopen is toch wel één van de lolletjes van zwanger zijn, nietwaar? Maar inderdaad, zoooooo veel vrouwen zijn me voor gegaan dus ik zal het ook eht wel redden. En bovendien: dan zou ik haar iets "verkeerds" aan trekken, nou, big deal toch? Het is niet zo dat ik haar met -10 in een rompertje zou doen, zoveel weet zelfs ik nog, haha! Genoeg om me zorgen over te maken, maar fijn om te horen dat velen dat hebben!
Oh hier had ik het ook hoor toen we de kinderwagen etc gingen kopen. En nog wel heb ik heb, vorige week nog met lakentjes kopen e.d. Ik snapte er op een gegeven moment niks meer van. Gelukkig is er dit forum. En ik moet zeggen dat ik goed snap dat een zwangerschap 9 maanden duurt. Natuurlijk om een baby'tje te laten onstaan, maar ook om te wennen dat je moeder wordt.
Haha, ik weet ook heel weinig van baby's en vooral over babyspullen! Mijn schoonmoeder betaalde de babyuitzet dus waren we naar de stad geweest, stond ik er echt zo bij van 'ja ik weet ook niet wat wat is en wat ik allemaal nodig heb', terwijl zij vrolijk met de lijst door de winkel ging. Laatst was ze bij ons vroeg ze of ik al zo'n matrasovertrek had, ik dacht dat we die gekocht hadden, bleek dat dus zo'n moltonovertrek ding te zijn voor onder de matrasovertrek Ook moest ik nog een dekentje kopen, bij de Prenatal hadden zo veel keus dat mijn vriend en ik niet wisten welke. We hebben het nagevraagd aan een verkoopster, zij een hele uitleg gegeven en op 't einde had ik nog zoiets van 'het zal wel'. Ik laat het gewoon over me heen komen, gelukkig is er dit forum en leer je wel van de kraamhulp en anders maar vragen aan mijn (schoon)moeder.
heeeel normale reactie hoor, ik wist niet eens hoe je een luier moest verschonen toen Justin geboren werd haha! Neem gewoon een uitzetlijstje van bv de prenatal en kijk hier op het forum wat je nodig hebt. Pak datgene wat jou handig lijkt, je kunt hier ervaringen vragen maar iedereens smaak verschilt... De rest komt vanzelf, je leert zooo veel van je kraamhulp, en op bol.com vind je rijen met boeken over babys... Er zijn geen standaards, elk kindje is anders. De een moet je in slaap zingen, de ander wiegen en de volgende moet gewoon even alleen zijn en huilen... De ene mama draagt haar kindje graag in een buikdrager, de ander wil der echt alleen maar in de kinderwagen. Qua kamertje, als er een verstelbare ledikant is en een commode en kast met veel opbergruimte, dan zit je al goed! succes! en je kunt alle mamas om advies vragen hoor! xxxx
Ik zit ook al een beetje te stressen om het bedje.. heb geen flauw idee hoe dat allemaal werkt! Maar op de een of andere manier scheelt het bij mij dat ik weet dat mijn vriend een echte aanpakker is, op zijn 17e hielp hij al met het opvoeden van zoontje van zijn zus, want daar was ie gek op en mijn schoonzus heeft hem vanalles geleerd.. Daarnaast kan ie niet wachten tot ze er is, heeft er echt zin in en dat maakt mij wat minder onzeker, samen redden we het wel.. schrok alleen toen hij deze week na een bezoek aan de gyn aan me vroeg of de baby nog ging draaien, want nu lag het hoofdje beneden en de beentjes moesten toch eerst komen.. denk dat ik de bevalling toch nog even moet uitleggen! x
mijn kerel weet dus echt helemaal níks over baby's. d8 dat ik weinig wist maar hij weet hélemáál niks. idd over de ligging van het kindje... hij wist niet dat er nog verschil was en dat kindje altijd geboren kan worden hoe het ook ligt... gister zelfs nog ruzie gehad (schaam) omdat hij zich er niet in verdiept. zijn reactie: dat komt vanzelf wel als de baby er eenmaal is. hmzz we zullen zien
@Roozjuh, hij heeft wel gelijk hoor, dat komt ook vanzelf wel! Maar het is wel handig om je man een boek over de bevalling te laten lezen, geef m Kluun, Help ik heb mn vrouw zwanger gemaakt, Wedden dat hij dat boek WEL leuk vind en hij ineens zich gaat verdiepen?? Er zijn meerdere boekjes voor papas hoor...
@ Lovelylonnes: ja weet dat ie ook wel gelijk heeft maar als hij al niet weet waar een aankleedkussen voor is... maar het komt allemaal wel goed Over boek gesproken, hij was begonnen met dat boek van Claudia de Breij - Krijg nou tieten vond ie erg leuk maar na 20pagina's al gestopt met lezen want pc was leuker