Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd... Ik voed mijn dochter bijna altijd live maar toch is het handig wat voorraadjes melk in de vriezer te hebben voor het geval dat. Ik heb dus een handkolf, expres niet gekozen voor een elektrische omdat ik toch weinig kolf. Afgelopen week heb ik hem voor het eerst willen gebruiken. Ben er rustig voor gaan zitten, muziekje aan, geluidjes van dochter op de achtergrond. Na 15 min had ik amper 20 cc. Mijn borst voelde ook hetzelfde aan, niet veel leger in ieder geval. Daarna mijn dochter weer aangelegd en zij dronk toen zo nog circa 8 minuten! Wat doe ik verkeerd? Ik heb een keer eerder gekolfd, in het ziekenhuis, en terwijl de productie nog maar net op gang was vloog het er toen uit! En ik heb nog altijd als dochter aanhapt en even loslaat, de melk er letterlijk uit spuit. Maar met de kolf kreeg ik er amper iets uit. Klinkt dat bekend?
Kolven met de handkolf is ook best moeilijk en je moet echt de slag te pakken krijgen. Eerst moet je de 'pomphendel' wat langer ingedrukt houden, 5-10 seconden, en dit herhalen totdat er melk komt. Zo wek je de TSR op. Daarna kun je pas sneller gaan pompen. Het lijkt me persoonlijk niet zo handig om nu nog een voorraad te gaan aanleggen, want als je al zo lang borstvoeding geeft is de productie bijna geheel vraaggestuurd. Als je nu steeds gaat bijkolven ga je meer melk krijgen, terwijl je kind steeds minder zal gaan drinken. Ze is 8 maanden toch? Dan kan ze ook best iets anders drinken als jij er eens een keertje niet bent. Maar je moet natuurlijk doen waar jij je goed bij voelt In ieder geval succes met de handkolf!
Dank voor je reactie Janneke! Ik zal het nog eens op die manier proberen, wie weet lukt het zo wel, en het in de ochtend doen (dan heb ik meer melk). Het is inderdaad niet zo haalbaar om nu nog een voorraadje aan te leggen, maar meer in het geval dat als ik eens weg ben dat mijn man haar een flesje zou kunnen geven.
In principe wek je de toeschietreflex juist op door te doen wat je kindje doet: eerst snelle korte haaltjes. Als de melk stroomt, kun je de pomp langer vasthouden, telkens zo lang als de stroom duurt. Even zien met welk ritme jouw borsten het het beste doen Als je echt nog wilt kolven (waarom niet je kindje nog bv geven als je weg bent tenslotte) kun je je ha nog om syntocinon vragen, een neusspray die helpt de tsr op te wekken. Het is gewoon oxitocine, lichaamseigen hormoon, dus niet schadelijk.
@moniponi, dank voor de tips. Ik denk eerlijk gezegd dat mijn toeschietreflex snel komt want mijn dochter begint meestal al binnen een paar seconden met lange halen te drinken. Maar eens proberen na te bootsen dan. @dirksmama, het is een Medela Harmony.
Volgens mij is een Avent handkolf geschikter om handmatig mee te kolven. Ik heb bij de oudste thuis veel de Avent handkolf gebruikt en kolfde daar erg snel mee. Tijdens werk vind ik elektrisch fijner en nu bij de 2e doe ik het ook vaak elektrisch, heb ik nog een hand vrij en kan ik even internetten
Ik heb ook een handkolf. Bij mij gaat het prima, maar moet wel borstcompressie geven. Misschien gaat het bij jou dan ook. Succes!