(te?) veel melk vraagjes

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Steluta, Dec 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Steluta

Steluta Actief lid

Jun 25, 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Teddy,

Onze zoon is tijdens/ na het voeden de laatste tijd vaak best onrustig. Hij is nu 3,5 week en de onrust is nu 1,5 week ongeveer. Tegen het einde van de voeding kan hij zich bijv verslikken, zijn hoofd naar achter gooien, piepend ademhalen als ik hem wil laten boeren. Af en toe spuugt hij maar meestal niet. Als ik hem plat neer wil leggen gaat hij met zijn armen zwaaien en huilen. Hou ik hem rechtop bij me dan gaat het een stuk beter. Slapen op zijn rug gaat nu heel slecht terwijl dat eerst geen probleem was, op zijn zij gaat het beter.

Ik denk zelf dat dit te maken kan hebben met dat ik heel veel melk heb, dat hij daar last van heeft. Mijn borsten voelen vrij vaak vol en gespannen aan, vooral als hij lang geslapen heeft. Als hij tijdens het voeden loslaat spuit de melk soms echt 20 cm ver weg.
    Onze zoon groeit hard, van 2920 gram naar 3110 4 dagen later en weer 9 dagen later was hij 3500 gram.
    Ik geef nu de laatste 2 weken in principe 1 borst per keer, en als hij heel snel weer komt (na 1 of 1,5 uur) vaak weer dezelfde borst. Hij heeft daar bijna altijd genoeg aan.
    Meestal komt hij ´s ochtends vroeg en ´s avonds vaak achter elkaar, er zit dan 1 tot 2 uur tussen en dan is ook de meeste onrust. In de middag en nacht slaapt ie vaak wel 3 tot 3,5 uur achter elkaar. Daarna zijn mijn borsten dus vol en vaak ook een beetje pijnlijk.
    Zijn ontlasting was normaal geel, soms wel spuitpoep, maar gister ineens groen, waterig en de luiers roken wat naar gist. Vandaag weer min of meer normaal. Hij heeft bijna elke verschoning geplast en gepoept.

Nu de vragen die ik heb,
    ° kan de onrust inderdaad van te veel melk zijn?
    ° ik las dat je de 1e melk van de toeschietreflex best kan laten weglopen, maar hoe doe je dat, baby weer losmaken gelijk na het aanhappen? hij laat niet uit zichzelf los tenzij hij zich verslikt ofzo.
    ° ik wil binnenkort wat gaan kolven zodat we iets voorraad hebben en papa met de fles kan gaan oefenen voor als ik weg ben.. hoe doe ik dat zonder dat de melkproductie nog verder omhoog gaat?
    ° onze kleine boert niet makkelijk, ik leg hem over mijn schouder maar het duurt vaak lang of er komt niks, zijn er nog andere manieren voor? soms hou ik hem in mijn handen rechtop en komt er dan wel 1 maar vaak ook niet.
    ° nog andere tips?

Bedankt alvast!

2. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Hallo Steluta,

1. Ik vermoed idd dat de onrust veroorzaakt wordt door de hoeveelheid melk. Je bent al heel goed bezig met maar 1 borst per keer en blokvoeden. Wat nog kan helpen is de baby wat meer tegen de zwaartekracht in te voeden.

2. Je kunt proberen zelf de tsr op te wekken (en opvangen in een kopje en dan invriezen) door je borst/tepel wat te masseren/schudden. Pas als de melk niet meer spuit leg je dan de baby aan. Dit scheelt al een hoop onrust vaak.

3. Ik denk dat je het beste een voorraadje kunt gaan aanleggen door direct na de voeding de gedronken borst leeg te kolven. Dit geeft het minste extra stimulans en wel lekker vette melk. Vooral in de ochtend heb je waarschijnlijk volle borsten en kun je dit goed toepassen.

4. Soms helpt traplopen om boeren los te maken.

5. Ik ben een draagdoek-fan en stel voor dat je hem af en toe eens in de draagdoek doet voor zijn slaapje. Zeker als hij het niet prettig vindt om op zijn rug te liggen (is ook geen fijne slaaphouding, voor niemand).

3. Steluta

Steluta Actief lid

Jun 25, 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel, hier kan ik wel wat mee!

1. heb ik net geprobeerd, ging goed. Liggend voeden had ik al geprobeerd maar dat lukte niet (gaat ie spartelen), bankhangend dus wel.

2. ga ik eens kijken of dat lukt, 's nachts sowieso wel denk ik want dan loopt het er vanzelf al uit zo'n beetje zodra ik hem hoor. Heb vanmiddag wel even de melk weg laten spuiten nadat ie gehapt had, even losgemaakt dus, hij is wel rustig geëindigd toen (viel in slaap).

5. heb ik laatst wel een keertje geprobeerd toen hij onrustig was. Hij sliep lekker zolang ik rond bleef lopen of rommelen in huis, maar als ik ging zitten werd ie wakker en begon te huilen. Maar goed dat was maar 1x, kan het nog wel vaker proberen. Verder heb ik de doek alleen nog maar buiten gebruikt om te wandelen. Ik heb 'm meestal rechtop in kikkerhouding, is dat goed om te slapen of beter zo half liggend tegen je aan? (weet even niet hoe dat heet)

4. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Kikkerhouding is het beste, ook voor het slapen.

5. Steluta

Steluta Actief lid

Jun 25, 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb vanavond geprobeerd de tsr zelf op te wekken voor het aanleggen maar lastig was dat de kleine zo ontzettend hongerig was (na lang slapen), dat ie al meteen begon te huilen omdat ie moest wachten.. toen heb ik 'm toch maar vrij snel aangelegd, hij dronk erg gulzig en daarna is het 2 uur lang drama geweest, leek steeds alsof ie nog wilde drinken maar als ik dat probeerde steeds heel hard huilen.
    Moet je dat tsr opwekken doen direct voor je aanlegt of mag er iets tijd tussen zitten? En kan ik misschien beter de baby wakker maken tegen dat ie geluidjes gaat maken in zijn slaap als hij al 3 uur slaapt, zodat ie misschien iets minder hongerig is, of heeft dat geen zin?

6. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    De 1e geluidjes die hij maakt in zijn slaap zijn al hongersignalen en dat is een goed moment om hem te pakken voor een voeding. Huilen is het laatste signaal dat hij heeft en eigenlijk ben je dan te laat.

Het opwekken van de tsr kan ook ruim een kwartier voor je hem aanlegt. Het gaat er om om wat druk van de borst te halen en de 1e voormelk bevat relatief veel lactose en die is vaak verantwoordelijk voor de buikpijn.

Het heeft even tijd nodig. Heb je nog even geduld?

7. Steluta

Steluta Actief lid

Jun 25, 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik pak hem wel voordat hij gaat huilen maar niet direct bij de 1e geluidjes. Maar dan ga ik hem wel iets eerder uit bed halen.
    Geduld, ja hoor. Ik heb er geen last van maar vind 't zo sneu voor het manneke als hij zo moet huilen ;) hij was de eerste 2 weekjes juist zo rustig en tevreden!
    Dank je wel!

Share This Page